Vi har nyligen borrat för bergvärme och behöver ordna till gräsmattan på baksidan lite. Vi har även ojämn gräsmatta på sina ställen och behöver därför också fylla igen.

Och då undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att göra en enklare variant av renovering. En jag pratat med hävdar att, när man har underliggande gräsmatta, kan man ta matjord och strö över någon cm eller två, sen så direkt på. Så slipper man köra på med jordfräs å hela baletten osv.

Det är ca 25 m2 som ska göras om. Tanken är inte att det ska se ut som en fotbollsplan, i framtiden ska vi göra trädgård i området men man vill ju ha hyfsad gräsmatta där ändå.

Förslag och erfarenheter?
 
Minerfarenhet är att på ett lager jord och så, inga konstigheter. Jag har sått gräs på en massa konstiga underlag, och det brukar alltid bli fint.
 
Thomas59
Fixade själv "såren" efter bergvärmeborrningen med en blandning av matjord från landet, lite dressjord som fanns kvar i nån säck från plantskolan och sand + gräsfrön. Funkade fint.
 
Har sått om och dressat 1500-1700 m2 nu i sommar efter att hela gården grävts upp för jordvärme (800 m slang har lagts ut). Min grej blev dels att blanda matjord och sand, eftersom ren matjord gärna blir för kompakt och därmed svårare att jämna ut. Sand under ska visst också lufta gräsets rötter bättre när gräsmattan tagit sig.

För utjämning tillverkade jag en enkel sladd av en överbliven bit armeringsmatta och en L-balk i fronten. Denna har dragits av trädgårdstraktorn och resultatet har blivit över förväntan, förutsatt att matjorden inte var blöt/fuktig vid sladdning.
 
Tack för era svar! :)
Det känns med andra ord som jag är inne på rätt spår.
 
Ett tillägg, om ingrävningen av bergvärmekollektorn har varit ett dike av lite djupare karaktär (du bor ju i Västerbotten) så skulle jag faktiskt gräva igen grovt och vänta en vinter så att det har fått sätta sig ordentligt. Annars får du nog ändå göra om jobbet sommaren därpå.
 
Tack för bra input, det ska jag absolut ägna en tanke åt. Helt klart onödigt att göra det 2 år i rad. Så kul arbete är det ju inte :)
 
Vi har i sommar använt oss av det suveräna gräset på rulle! Värt varenda krona! Snyggt och praktist med färdigt gräs. Priserna varierar säkert över landet men vi betalade 25 kr/kvm. Det blir inte mycket slantar på 25 kvm. Snyggt och snabbt med färdig gräsmatta som du kan gå på direkt.

Så till våren är det bara att fylla ut med jord som sjunkit undan och sen rulla ut det färdiga gräset. Ett suveränt sätt om man vill slippa oroa sig för en leråker som dränker fröna eller ökensand som behöver vattnas hela sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.