Tjena

Skall dra el till min luft/luft värmepump.

Tänkte höra om det finns någon föreskriven höjd som
arbetsbrytaren skall sitta på?

Jag förmodar att man skall ha en allpolig brytare?

En fråga till när jag ändå är i farten, skall jag koppla pumpen via jordfelsbrytaren eller inte?

Känns mest logiskt att ha den via jfb men det kanske finns någon aspekt på det som jag har förbisett.


MVH

Kalle M
 
Jag skulle haft den på egen JFB 300 mA (men jag är inte elektriker).
 
Att ha allt på en JFB är inte smart.

Löser den när du är bortrest så kan du ha förstörd mat i ett utkyllt hus med frostsprängda golvärmeslingor.

Lösningen är att segmentera på flera jfb och att ha två värmesystem. Ett par enkla elradiatorer kostar inte mycket och ställer man dess termostater på 10-15 grader så drar de ingen ström innan primärvärmen fallerar
 
Hej

Det huvudsakliga värmesytemet är inte vattenburet samt ej kopplat via jfb.
Inte heller kyl och frys går via jfb.

Så om jfb skulle slå av så klarar sig både mat och hus.

Jag tror att jag kopplar den via jfb trots allt, känns ju säkrast.

Ingen som vet svaret på min andra frågor?
Jag vet att det finns mycket kunnigt folk här, så försök inte gömma er ;)


MVH

Kalle M


 
Då kommer omedelbart, koppla för H-E in kyl och frys på JFB. De är de som ska sitta där fast helst på olika jfb:s. De är ju de som ställer till med alldelles för många elbrasor i hemmen
 

Som jag förstått det:
kyl/frys på jfb = lite förstörd mat mot nedbränt hus är ingen kostnad alls.
Värme utan (eller egen jfb) då sönderfryst golvvärme är nästan lika jobbigt som nedbränt hus. (lätt överdrift)

/J
(ej behörig)
 
Johannabacken:

Helst delar man enligt mig huset på minst två JFB. Gör man det så vill jag ha kylen och primärvärmen tex värmepumpen på den ena tillsammans med halva huset.

På den andra hamnar frysen och ett par elradiatorer plus resten av huset.

Radiatorerna ska vara lågt ställda på sina termostater så att de bara jobbar om det blir för kallt i huset viket då tyder på pumpras eller utlöst jfb. I det läget räcker det om radiatorerna kan hålla plus 5 i huset för att undvika frostsprängningar. Elradiatorer går också igång smärtfritt och snabbt efter ev elavbrott.

Äldre pannor kan man behöva lägga utan jfb då de kan läcka tillräckligt för att lösa jfb:n
 
Bör rumstermostater till vattenburen golvvärme ligga på samma JFB som pannan?
 
det kvittar............dom är väl 24v så dom inverkar inte nåt vidare på jfb
 
Det jag tänkte på var om termostaten sitter på en annan JFB som slås ut. Då finns väl risk att ställdonet spärrar flödet och golvet blir kallt? Eller brukar ställdonen vara stängda vid 24V och öppna när de är spänningslösa?
 
T-34 skrev:
Det jag tänkte på var om termostaten sitter på en annan JFB som slås ut. Då finns väl risk att ställdonet spärrar flödet och golvet blir kallt? Eller brukar ställdonen vara stängda vid 24V och öppna när de är spänningslösa?
I min LK golvärme så öppnar donen ifall de inte får ström (NO). Ingen frysrisk där alltså.
 
Kollade just på Thermotech (som är aktuella i det här fallet) och de var NC. Borde i det fallet vara bättre att köra på samma JFB som pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.