Dark Väjder skrev:
"Säljaren garanterar även att fastighetsbildning skett i enlighet med gällande plan med samtliga kostnader betalda." Ingår huset och därmed dess bygglov under begreppet fastighetsbildning tro? [länk]
För en lekman låter det som om bygglov borde ingå där. Enklast är väl att ringa stadsbyggnadskontoret i morgon. Om det stämmer så har ju säljaren skitit i det blå skåpet ;)
 
Jepp, det blir till att ringa och höra imorgon. Återkommer!
 
Hemmakatten
Jag skulle också kontakta kommunen. När de blivit uppmärksammade om detta måste de göra ett besök på plats och säljaren kommer att bli tvungen att betala och/eller åtgärda. Jag skulle nog också personligen uppsöka kommunen och be att få titta på alla handlingar som rör fastigheten. Då kan du se om det fattas något mer som inte finns bygglov på, tex balkong, inglasad veranda eller uterum. Växthus (om sådant finns) och inte har bygglov skall räknas in i friggebodsarean om det inte är för högt, då krävs det bygglov. Kolla också hur det är med avloppslösningar (om det är enskilt avlopp). Dvs. titta på alla papper som rör fastigheten.

Eftersom mäklaren inte är trovärdig skulle jag även ringa till Lantmäteriet och kolla eventuella belastande servitut, gemensamhetsanläggningar mm.

Jag skulle aldrig köpa en fastighet där det inte finns bygglov på allt som det krävs bygglov på. Det räcker med att en granne anmäler detta så måste det utredas. Just nu är jag tveksam till huruvida endet är nya köparen eller säljaren som får stå för fiolerna. (orkar inte kolla så sent på kvällen) Straffavgifterna ÄR HÖGA och skulle man få ett bygglov i efterhand så kostar det också ganska mycket pengar.

Dessutom begränsar du din möjlighet att söka bygglov för framtida projekt. Kommunen kan då även om det gått 10 år och är preskriberat att kunna vägra dig bygglov på grund av svartbyggena. Kommunen kan t.ex. kräva att du åtgärdar/river innan du får bygglov.

En granne i området har precis sålt sitt hus. Och jag vet med bestämdhet, eftersom jag tittade på fastigheten uppe på byggnadsnämnden att det saknas bygglov för åtminstone två förråd, Hon har dessutom satt upp en bod nere vid sjön vilket hon inte får ha utan bygglov. Jag kontaktade mäklaren för att kolla lite. Sa att jag var en spekulant men att jag hade hört att det fattades bygglov för en del. Mäklaren gick upp i falsett och sa att det finns bygglov på allt för det hade hon minsann kollat med kommunen. En helt och hållet lögn som köparen får lida för. Funderade ett tag på att kontakta köparen, men vet inte vem det är (ingen har flyttat in ännu) och hoppas bara att köparen inte litat på mäklarens uppgifter utan kollat själv.
 
Redigerat:
Bostad och därmed bygglov ingår inte i fastighetsbildning, fick jag nyss reda på.
 
TS, var försiktig med de råd du får i denna tråd. Många på detta forum svarar utan att ha någon som helst aning om juridik utan skriver vad de tror eller tycker (inkl mig själv ibland). Bortse helt ifrån kommentarer som "backa köpet" eller "det borde säljaren få stå för". Hempularen har god koll på juridiken, utgå ifrån hans inlägg och gå vidare därifrån är mitt råd!
 
Jag håller med om att du bör kontakta kommunen, be om ett möte och förklara situationen för bygglovshandläggarna. Förhoppningsvis kan de hjälpa dig på något bra sätt, t.ex. genom att skynda på bygglovet.

OM du har en besiktningsklausul som medger att du drar dig ut köpet på i princip vilka grunder som helst så tycker jag att du ska förhandla med säljaren och begära att du ska ha fortsatt öppet köp tills du bedömer att problemen med bygglovet är lösta. Om inte säljaren går med på det så överväg att låta köpet gå tillbaka.
 
  • Gilla
Steson
  • Laddar…
Men har du en besiktningsklausul i kontraktet?

Dvs. OM du i dagsläget har en giltig rätt att backa köpet (villkorsklausulen) då bör du se till att antingen backa köpet , eller att få till en acceptabel skrivning om hur situationen skall hanteras. Det gäller i så fall att få till det under den tid som du har på dig enl. villkorsklausulen. Tänk på alla eventualiteter skall hanteras i avtalet, ex. att bygglov inte kan ges, att det krävs en detaljplaneändring, att det tar 5 år att få bygglov, vem som skall betala straffavgifterna (kan bli uppåt 100 000, om det gäller flera utbyggnader). Vem som skall stå för dina extrakostnader pga. förseningen (den kostnaden lär bli svår, se det som en lottovinst om du får säljaren att ta den).

Om du bara går vidare med mailet som enda formella rätt att skjuta på övertagandet, så kan säljaren när som helst tröttna och kräva att du slutbetalar huset, och gör du då inte det så kommer du att åka på ett häftigt skadestånd. Tänk även på att banken ev. kan ha synpunkter på att belåna ett hus med bygglovsproblem.

OM det är så att du redan nu är förbi ev. villkorsklausuler, dvs. du är bunden av avtalet så får du istället försöka smeka säljaren medhårs så han inte tröttnar. För om avtalet nu är bindande så har du inget att komma med. Skall kanske tillägga att skadeståndet för att häva ett köp utan giltigt skäl är inte begränsat till handpenningen, det kan i princip bli hur dyrt som helst. Säljaren kan ha ha rätt till kompensation om huset senare säljs billigare.
 
Tack för svar. Det blir nu att avvakta tills dess att jag hör något mer från säljaren angående dennes inskickade bygglovsansökan. Känns inte som jag kan göra så mycket mer just nu. Håller tummarna för en snabb handläggning.
 
Dark Väjder skrev:
Tack för svar. Det blir nu att avvakta tills dess att jag hör något mer från säljaren angående dennes inskickade bygglovsansökan. Känns inte som jag kan göra så mycket mer just nu. Håller tummarna för en snabb handläggning.
Precis som Hempularen skriver så måste du själv agera innan tiden för en eventuell vilkorsklausul går ut annars gäller kontraktet. Dessa klausuler brukar bara vara gilltiga ett par veckor och under den tiden har du definitivt inte fått något resultat av en bygglovsansökan.

Så om du bara nu sitter och väntar kommer du bli bunden av kontraktet så visst kan du göra saker. Att hålla tummarna hjälper tyvärr inte utan ditt eget agerande är det enda som hjälper.
 
Jag kan inte finna någon typ av villkorsklausul i kontraktet dessvärre. Men borde inte säljaren ha brutit mot upplysningsplikten i detta fall som inte berättat om de saknade byggloven? Eller är det helt min skyldighet i och med undersökningsplikten?
 
O
Det är din plikt att kolla upp eventuella bygglov. Upplysningsplikten är inte alls lika långtgående...
 
Upplysningsplikt finns i praktiken inte. Säljaren kan ex. hävda att han inte begrep att det behövdes bygglov. Och undersökningsplikten smäller högre.

Du bör nog också undersöka vad som gäller om straffavgifterna, jag tror (med betoning på tror) att den som äger fastigheten när "brottet" upptäcks, alltså blir ett ärende på stadsbyggnadskontoret, är den som blir betalningsskyldig, men det skulle kunna vara den som äger fastigheten när beslut om straffavgift utfärdas. Beroende på vilket som gäller så kan det vara viktigt för dig att beslutet fattas snabbt.

Och med nya PBL (Plan o ByggLagen) så är straffavgifterna rätt häftiga.
 
Dark Väjder skrev:
Jag kan inte finna någon typ av villkorsklausul i kontraktet dessvärre.
I ditt läge så hade jag snarast tagit kontakt med en jurist för att få råd. Några tusenlappar i arvode kan vara en väldigt bra investering i det läge du befinner dig.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det löste sig till slut. Säljaren skrev på ett kontrakt och åtog sig därmed samtliga kostnader gällande bygglovet och dess konsekvenser. Ärende avslutat.
 
Med risk för att verka lite negativ. Är det inte en risk att han helt enkelt skiter i att betala när du kommer och kräver han på pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.