Jag började riva av lite gammal tapet tills jag kom till en tapet som va jämn, jag började spackla på vissa områden och märkte då att tapeten bubblade sig. Tog då fram ångmaskinen och har tagit bort all tapet på ett område. Bakom all tapet sitter det masonit, är rätt så säker på att det enbart är en masonit vägg då den sviktar när jag trycker mellan reglarna.

Hur ska jag gå vidare?
Ska jag riva all masonit och sätta upp gips bara? Räcker det med enbart gips isf?
Ska jag måla på masoniten och sätta skarvtejp över skarvarna?

Tacksam för svar
 
Ta bort masoniten och sätt gips, är cc mellan reglarna över 600 mm så bör du komplettera med reglar.
Vill du ha en vägg som du kan hänga vad som helst på så sätt OSB eller spån bakom gipsen och så att skarvarna överlappar.

/Kent
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Men med enbart gips så kan man väl sätta mollyplugg om ngt tungt ska sättas upp?
Är rädd att det bygger för mycket med spånskiva+gips, men tanke på övergången vid dörrkarm+fänsterkarmar
 
Du kan väl sätta dit renoveringsgips utanpå dina masonitskivor , bara att skruva dit utanpå befintlig vägg.
Renoveringsgips bygger 6mm. :)
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Ja man kan sätta mollyplugg i enbart gips men de tål inte hur mycket som helst.
Vet man att man kommer att belasta en vägg med t ex stor tung TV, köksskåp etc så kan det vara bra att sätta något bakom eller montera kortlingar som man kan fästa i.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.