För övrigt. Visste att jag skulle få en hel del skeptiska svar haha. Precis som jag skrev i början av tråden.
Som jag tidigare sa. Jag skulle vilja förvara saker utan materiellt värde men som har sentimentalt värde, familjealbum, hemvideoband av barnen m.m. Sen att man kan ha en lugn vrå att dra sig undan är ju ett stort plus.
Om saker skulle gå åt skogen vet ingen vart jag och min familj finns. Jag kan ha ett lager av frystorkat och guldburkar, mediciner och första hjälpen. Monopol, en kortlek och yatzy är ju ett måste för att hålla barnen från att bli rastlösa också ;)! Ja, nästan allt man behöver för att vädra ut en farlig situation i ett par veckor.
 
Allt som kommer från USA är inte bra :thumbdown: paranoia är tydligen nästa smitta...
Kan bara beklaga att människor i Sverige känner behov av skyddsrum....

Vill inte leva i ett samhälle där man måste skydda sig/gömma sig för sina grannar.

//Jante
 
1. Ja jag vet var skyddsrummen finns. Två på 5 minuters gångavstånd. Det blev man ju drillad i att ha koll på som barn när man fortfarande trodde att en invasion från öster var ett tänkbart scenarie.

2. Mancave: Ok, det förstår jag, fast det verkar mer praktiskt att låsa in sig i ett rum i anslutning till huset.
3. Saker med affektionsvärde: Verkar enklare att skaffa ett kassaskåp?
4. Du svarar fortfarande inte på frågan vad det är du tror ska hända som gör att du behöver gå under jorden? Och vilket invasionsscenarie är över på två veckor?
5. Konstruktion: Det låter som att du ska gräva 4-5m djupt. Då kan du glömma att mura väggarna i leca pga mark/sidotrycket. Vertikal last är inte ett problem för väggarna nästan hur du än gör.
 
MathiasS skrev:
4. Du svarar fortfarande inte på frågan vad det är du tror ska hända som gör att du behöver gå under jorden? Och vilket invasionsscenarie är över på två veckor?
"Två veckor", det är ju enkelt. Det är för att strålningen från det radioaktiva nedfallet skall ha klingat av tillräckligt. Se exv. Kearny http://www.oism.org/nwss/s73p904.htm kapitel 1. Det är fö en jätteintressant manual för den som vill överleva det globala termonukleära krigets första fas. ;)

Själv så tycker jag det räcker att läsa om det kalla kriget för att stilla mina sådana lustar; om jag skall gräva i trädgården så går hågen snarare åt pool än skyddsrum, men jag kan ju vara ganska nördig själv inom andra områden, så det vore mig främmande att fördöma den som nu gett sig f-n på ett skyddsrum i trädgården.

Dock, om man läser "survivalist litteratur" så är alla, dvs de (fåtal) som har huvudet i användbart skick, noga med att påpeka att scenariot är A och O. Så frågan av MathiasS är helt korrekt ställd. Att förbereda sig för kärnvapenkrig är en helt annan sak än att förbereda sig för en jordbävning. En av mina Kaliforniska släktingar har exv. sina gamla armékängor, Schweizisk armékniv och vattenflaska längst ner i skrivbordet. Ifall han måste gå hem när en jordbävning tagit broarna. Ett inte helt orealistiskt scenario.

Kärnvapenbunker i trädgården? Njae, jag väljer nog pool istället. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
..., men jag kan ju vara ganska nördig själv inom andra områden, så det vore mig främmande att fördöma den som nu gett sig f-n på ett skyddsrum i trädgården.
Samma här.
Så jag håller med.

Och ska vi kunna hjälpa så måste vi alltså få veta lite om målbilden för projektet.


Och nu vet vi:
Djupt ner i jorden.
Ska kunna vistas där uppåt två veckor.
Förvaring för saker med affektionsvärde.
Det var säkert något mer vi har koll på nu.

Men jordtrycket ställer till det.
Jag kan inte kategoriskt avvisa tanken på att mura väggar med LECA, det kanske går om man sätter konteforer eller vad det nu heter och stödväggar och sånt? Inte mitt område helt enkelt.
Taket är en ännu svårare nöt. Jag kan inte riktigt tro att det finns några riktigt bra alternativ till en armerad betongkonstruktion, ett betongvalv.

Ska du kunna vistas där och förvara saker så blir det mycket att tänka på vad det gäller klimatet där nere i "källaren".
Dränering, isolering och uppvärmning krävs nog för att sakerna med affektionsvärde inte ska mögla bort. Det förbättrar ju även upplevelsen av att vistas där betydligt.
Friskluft att andas, transportera bort dålig luft.
Vatten in, avlopp ut.

En elledning kan man inte dra hur långt som helst. Både spänningsfallet blir för stort och säkringarna klarar inte heller av att lösa ut inom föreskriven tid. (Tillräckligt lång ledning, så att hela ledningen får 23ohm i resistans betyder att en 10A säkring aldrig löser ut även vid kortslutning).
Man kan gå upp i area och/eller ner i säkringsstorlek för att kunna dra längre ledning.
Hur långt tror du det blir?

Du borde kanske fundera på att ha en webkamera uppe och en TV/skärm där nere. Dels för att få känslan av ett fönster och att "se ut". Dels för att kunna kolla läget.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och ska vi kunna hjälpa så måste vi alltså få veta lite om målbilden för projektet.
Ja, den är inte särskilt tydlig. Det kan ju vara så att TS har 30 millar på bankkontot, bor i en fet herrgård, har alla båtar, bilar och flygplan man kan önska sig samt en överintelligent fotomodellhustru och 12 barn men ända sedan barnsben har drömt om att bygga sig en egen bunker i trädgården. Då är det ju bara att köra vidare och diskutera konstruktion, elförsörjning mm. Är syftet däremot krig & katastroföverlevnad för en vanlig medelsvensson så är hela idén tveksam.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet skrev:
Ja, den är inte särskilt tydlig. Det kan ju vara så att TS har 30 millar på bankkontot, bor i en fet herrgård, har alla båtar, bilar och flygplan man kan önska sig samt en överintelligent fotomodellhustru och 12 barn men ända sedan barnsben har drömt om att bygga sig en egen bunker i trädgården. Då är det ju bara att köra vidare och diskutera konstruktion, elförsörjning mm. Är syftet däremot krig & katastroföverlevnad för en vanlig medelsvensson så är hela idén tveksam.
Visst är det så.
Men om vi svarar så gott det går med tillgänglig info så kanske saker och ting reder ut sig så småningom.

Sen är jag fortfarande inte säker på om det här är en ren troll-tråd eller inte. Men hela grejen är tillräckligt rolig att fundera över, så jag skiter faktiskt i det. :)
 
pelpet skrev:
Det kan ju vara så att TS har 30 millar på bankkontot, bor i en fet herrgård, har alla båtar, bilar och flygplan man kan önska sig samt en överintelligent fotomodellhustru och 12 barn men ända sedan barnsben har drömt om att bygga sig en egen bunker i trädgården. Då är det ju bara att köra vidare och diskutera konstruktion, elförsörjning mm. Är syftet däremot krig & katastroföverlevnad för en vanlig medelsvensson så är hela idén tveksam.
Jag tror att detta är problemet. "Det kan vara så att TS har 30 millar på bankkontor". Det är förstås teoretiskt möjligt men i verkligheten så osannolikt att vi inte behöver reflektera över den möjligheten. På samma sätt behöver inte heller bygga bunkrar för att skydda oss mot dansken (dom kan ju göra en attack över bron) eller en muslimsk invasion av europa för att hämnas elaka usas gärningar eller ....osv. Det är lite för mycket foliehattsvarning på alla dessa konspiratonsteorier och fullständig avsaknad av reflektion över vad som teoretiskt kan inträffa och vad som sannolikt kommer att inträffa för att jag ska kunna låta bli att raljera lite över detta.

Dessutom, jag har grävt, gjutit bottenplatta, väggar........... prat kokar inget ris...:cool:
 
Det jag menar är att TS kanske helt enkelt VILL HA en bunker, fullt medveten om att det inte fyller någon praktisk funktion. Ungefär som en 3 meter bred pickup i storstan, en sportbil eller en hel uppsättning festool-verktyg för att då och då sätta ihop en ikea-bokhylla. Inget konstigt med det, jag vill också ha en bunker. Och ett torn. Då är det bara att köra på.

Om TS däremot faktiskt söker funktionen "skydd mot katastrof inom budget för en vanlig löntagare" så är bunkern nog en väldigt dålig ide.
 
pelpet har fattat! Dessutom är ett skyddsrum eller panic room sannolikt ingen dålig investering. Jag har i alla fall inga större förhoppningar om att samhället eller världen i stort helt plötsligt skulle bli ett tryggare ställe.

Nä bunkra upp med Gyttorp och käk för vi går mot bistrare tider. Jante och dom andra skeptikerna får samlas utanför socialkontoret med de andra när skiten brakar loss! Ha de! :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag var i Bern under hocky-VM - inte för att jag gillar hockey men jag hade inget för mig och Bern verkade trevligt så jag tog med mig en dam och åkte dit. Mitt resesällskap är av konstnärstypen varför vi botaniserade bland konstnärerna i staden. Vi fann en som gjorde konst av bilder från Detroit. Det var mycket fascinerande! Jag hade aldrig förstått att staden faktiskt börjar likna Tjernobyl. En av bilderna minns jag särskilt väl - det var en hund som något gäng roat sig med att ha ihjäl på ett vedervärdigt sätt. De hade sprayat sina symboler i dess päls.

Såg att Aftonflabbet skrivit en del om Detroit. Här är kanske en bild av vad som väntar oss i framtiden:
http://bloggar.aftonbladet.se/flykt...ig-tackar-nej-till-knark-tio-ganger-om-dagen/

Den som orkar kan ju roa sig med att läsa om Detroits historia - kanske återupprepas i en stad nära dig!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Locke skrev:
pelpet har fattat! Dessutom är ett skyddsrum eller panic room sannolikt ingen dålig investering. Jag har i alla fall inga större förhoppningar om att samhället eller världen i stort helt plötsligt skulle bli ett tryggare ställe.

Nä bunkra upp med Gyttorp och käk för vi går mot bistrare tider. Jante och dom andra skeptikerna får samlas utanför socialkontoret med de andra när skiten brakar loss! Ha de! :D
Gyttorp har jag redan :cool: och kalla mig gärna skeptisk, eller kanske snarare trött... Gammal nog för att se hur klimatet i Sverige blivit råare och hårdare än förr. Men valet är att bli rädd eller hoppas på att människor i allmänhet vill varandra väl. Mitt val har jag redan gjort och är nöjd med det. Gräv ni era hål om det gör er lyckligare...

//Jante
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det jag menar är att TS kanske helt enkelt VILL HA en bunker, fullt medveten om att det inte fyller någon praktisk funktion. Ungefär som en 3 meter bred pickup i storstan, en sportbil eller en hel uppsättning festool-verktyg för att då och då sätta ihop en ikea-bokhylla. Inget konstigt med det, jag vill också ha en bunker. Och ett torn. Då är det bara att köra på.

.
Givetvis. En hemlig källare och ett svinhögt torn vill alla ha, inget konstigt med det. Det är foliehattsfasonerna som gör det hela underhållande.
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Okej, blev rätt många svar nu. Och tanken var ju inte ens från början att det skulle utarta till en tråd full med skeptisism och i sammanhanget ickeobjektiv kritik. Nu startade jag ju när allt kommer omkring tråden för att få hjälp med realistiskt genomförbara lösningar. På frågan om det är en trolltråd: Nej! Om mitt hus brinner ner så ser jag inte hur ett kassaskåp med branskydd skulle hjälpa. Alltså är det säkrare att förvara saker där ingen brand KAN inträffa, eller är väldigt väldigt osannolikt. Jante: Dina grannar kanske inte alltid är så snälla som dem verkar. Psykisk press gör konstiga saker med folk. Finns hur mycket bevis som helst för det som kanske fallit i glömska. Kan ju bara nämna dem stackars själar som satt i koncentrationsläger under 40-talet. Utan att röra upp för mycket känslor så kan jag berätta att folk klättrar över militär taggtråd barhandade och barfota under vissa förhållanden. Hungersnöden i vårat eget land för ett par hundra år sedan då militären sattes in för att försvara spannmålsföråd mot vanliga hederliga människor som galna av hunger totalt ignorerade gevärseld och sabelhugg för att försöka stilla hungern. Pelpet: Delvis rätt. Ser det även som ett kul projekt. Med vissa andra användbara områden. Lite av en pojkdrömm, nja, kanske det det, för en man i 40 års åldern ;). Så jag bär inte foliehatt om du förstår mig rätt. Namnet på tråden valdes på grund av komiska skäl med tanke på alla dessa konspirationsteorier om världens slut 2012. Vore bra om länderna där Maya-kulutren härstammar från gjorde lite nya beräkningar efter den kalendern som skjuter upp världens slut ett par hundra år eller så :D. Hoppas att det stillar en del av nyfikenheten och varför-skeptisism så att vi kan återgå till den faktiska disskutionen. Även om jag måste medge att jag drog lite på smilbanden när jag såg inlägget och bilden om hur man skulle bli av med schaktmassorna från dagbrottet tidigare i tråden :D. Nåväl. Ytan bör vara någonstans omkring 3x4 meter. Bör ha ståhöjd åtmindstånde i mitten ifall (troligen) man skulle göra ett välvt tak. Vill gärna lägga rummet på så långt djup som är praktiskt möjligt. I aspekt till kostnad och arbetstimmar förstås. en avvägningsfråga alltså. Att leca och även betongblock (kanske ett bättre alternativ) tål stora laster i lodrätt riktning är ju redan konstaterat så det är inget problem. Men hur löser jag sidotrycket? Det är alltså konstruktionen jag behöver hjälp med. Ventilation kan jag redan en del om. Lika så att dra strömm i vanliga hus. Men att dra iväg en kabel ett par hundra meter har jag ingen som helst aning om. Men det vore ju ett bra alternativ för att kunna få flera möjligheter. Skulle vara till stor hjälp att få mera kött på benen om det. Blir bombarderad med allehanda frågor och jag vet inte om jag har gett svar på alla relevanta frågor men vi tar väl det var efter hand. Mvh Osmosis
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag lyfter på min foliehatt och lägger ner diskussionen :rolleyes:
Anser förutom att man ska tro folk om gott också att vi lever i ett fritt land (tills dess att skiten träffar fläkten, hur osannolikt det än låter) och att man har rätt att göra vad man vill så länge det inte skadar andra.

Har tyvärr inga konkreta tips om hur man bygger ett skyddsrum, har aldrig insett behovet och satt mig in i ämnet.

Så lycka till !!!

Over and out ! :cool:

//Jante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.