Har upptäkt att båda batterierna till min gamla DeWalt DC980 har svårigheter att ta laddning. Man kan ta dem direkt från laddaren stoppa dem i maskinen men ändå utan svårigheter hålla emot schucken. Så det verkar som jag behöver införskaffa en ny skruvdragare inom kort.

Arbetsuppgifter är de som blir i ett vanligt nyggt hus.
  • skruva lite trall
  • Friggebod ska byggas
  • Lite tavlor och hyllor ska skruvas upp
  • .....osv
Dvs det ska vara en alltiallomaskin men kommer inte användas dagligen året om.

Frågan är då vad man ska ha för maskin.
Min granne har en Panasonic "Tough Tool" jag vet inte modellbeteckning som jag gillar skarpt. Jag har även en bekant som jobbar som säljare på Ahlsell, som sa att DeWalt har kommit med någon ny serie maskiner som tydligen ska vara riktigt bra. Bosch har tydligen också några riktigt bra maskiner på marknaden. Makitas skruvdragare har ju åtminstone tidigare fått bra kritik.
Är några av de stora märkena bättre än andra på skruvdragare eller är det tycke smak och pris som ska av göra vad man köper?

En annan fråga är ju också om man ska ha 14,4 eller 18 volt?
 
"Räcker" det med batterier på 1,5 Ah?
 
Det finns nog 700trådar om samma ämne, kanske läge att titta lite i dom först;)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
berg35 skrev:
"Räcker" det med batterier på 1,5 Ah?
I mitt tycke ja.
Står man och kör enbart stora skruvar eller borr så är ju större batterier bättre men till normaljobb så duger Dom små gott och dom väger ju mindre.

Mina tips är Hitachi ds14dsal som är en kanonbra modell för runt 2200kr eller en bosch gsr14,4-2li som nu kan köpas för 1500kr.

Skickat från en Trocadero
 
Vet inte om detta stämmer men jag upplever min slagskruvdragare betydligt svagare med 1,5 Ah batteri jämfört med 3,0 Ah. Det är dock Makita. Det är så att dragaren knappt orkar knacka de stora skruvarna med 1,5 Ah, men sen när jag byter till 3,0 så snurrar den på som om det vore smör jag skruvar i.
Men till normala skruvar räcker 1,5 långt.
Huruvida du ska ha 14,4 eller 18V beror på om du tänkt komplettera med andra maskiner eller inte. Ska du enbart ha skruvdragare så kör på 14,4V p.g.a. dess smidighet men om du tror att du kommer att skaffa vinkelslip, cirkelsåg, tigersåg eller något annat i samma serie så välj 18V redan nu.
Om du enbart ska ha skruvdragare så ska du bara prova dig fram och se vilken som är skönast i dina händer (standardsvar på den typen av fråga). Desto svårare blir det om du senare ska ha flera maskiner i samma batteriserie för då är det i princip bara Makita av dessa du nämner som har typ allt i sin 18V LXT serie.
 
Jag upplever också en viss skillnad i kraft mellan stora och små batterier, vilket också är en anledning att välja stora om man vet att man kommer köra tyngre jobb.

Jag har för mig att t.ex AEG anger olika vridmoment för 1,5 vs 3,0 batterierna.

Skickat från en Trocadero
 
Kan verkligen rekommendera Makitas 18v LXT serie. Det kostar initialt en del att köpa maskin med laddare och batterier. Men sedan är deras "nakna" maskiner utan batteri inte speciellt dyra och går att få tag i till riktigt bra pris på Tradera, både USA import och CE märkta. Ofta billigare än vad motsvarande 220v maskin skulle kosta. Du verkar ju ändå ha planer på att snickra en hel, om du då kommer på att du behöver en sticksåg, cirkelsåg, slagskruvdragare osv, är det bara att komplettera med en sådan (Precis som End påpekat). Sedan har Makita börjat att komma med en del trädgårdsmaskiner som går på 36v (Det finns adapter så man kan använda 2 st 18v LXT batterier), Häcksax, gräsklippare mm, saker som du kanske använder oftare än skruvdragaren.
 
Helnöjd med en Bosch Professional 14,4V (GSR 14,4-2-LI Professional (http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/verktyg/101327/24124/borrskruvdragare/gsr-14-4-2-li/)).
Byggt ett garage och ett kök (tegelväggar från 30-talet) och bara behövt slagborr för ett par hål i ytterväggen av huset.
Använt en DeWalt som en polare har, som visserligen känns mer robust men som också väger betydligt mycket mer - men den är äldre och var betydligt dyrare. De bägge känns likvärdiga i prestanda dock...

Gav 1600:- på Beijerbygg för en dryg månad sedan, Jula har den för 1500:- just nu.

2st 1,3Ah-batterier och en snabbladdare (45 minuter) med underhållsladdningsfunktion medföljer.

Kan verkligen rekommendera den! Dessutom 3 års garanti om man reggar den hos Bosch!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.