Hej!
Jag har köpt en braskamin contura 650 och en landyvent skorsten! Dessa tänkte jag installera själv, tilluft ska jag dra genom krypgrunden och kapa jäms med golvet efter tips från säljaren, skulle sprida värmen i huste bättre! Lite frågor, vad kondensissolerar man tilluftröret med? Är det någon som har installerat en landy vent skorsten som är rund ovan tak? Har ni tips på hur man kan göra för att slippa deras fula överbeslag? Kan en plåtslagare göra ett tätt beslag?
 
om du drar den i en krypgrund behöver du inte kondesisolera den mer än den bit som är i uppvärmda byggnadsdelar eftersom konden inte kan uppstå då du får samma temeratur på luften i röret som på utsidan det vill säga i krypgrunden. tänk på att du måste dra fram tilluften ända fram till fasaden på huset annars godkänner inte besiktningsmannen det.
 
Vilken besiktningsman?
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
om du drar den i en krypgrund behöver du inte kondesisolera den mer än den bit som är i uppvärmda byggnadsdelar eftersom konden inte kan uppstå då du får samma temeratur på luften i röret som på utsidan det vill säga i krypgrunden. tänk på att du måste dra fram tilluften ända fram till fasaden på huset annars godkänner inte besiktningsmannen det.

I min krypgrund har jag definitivt inte samma temp som ute! Tar man in kall luft i ett rör in i ett utrymme som är varmare bildas det kondens! Jämför med att hälla en kall öl i ett rumstempererat glas!
 
andersmc skrev:
Vilken besiktningsman?


Allas vår sotare...
 
Så du menar att sotarn inte bara inspekterar skorstenen, utan han ska även godkänna rördragningen nere i krypgrunden?! Jag trodde att det han kollade var brandskyddet!
 
Tilluftrören bryr han sig sannolikt inte om, missförstod lite.
 
han skall även godkänna tillluften. grejen är att ventilationskanalen måste vara dragen ut till utsida fasad för att inte om baksug skulle upstå att du får eldslågor ut under huset. isåfall ska de gå ut på utsidan fasaden. därför skall han även godkänna tillluft. under förutsättning att du tar luft utifrån och inte direkt från rummet.
 
Man lär sig något varje dag...
 
Hemmakatten
Våra tilluftsrör (tilluft från utsida fasad) är värmeisolerade spirorör, just av den anledningen att baksug kan ske. Enligt sotare och konstruktör skall inte rör av plast (tex vanliga 110-rör) användas.
 
stoppar värmeisollerade spirorör kondens?
 
ja om du nu givetvis inte kör ånga eller nåt i dem.
 
Hos oss besiktade inte sotaren tilluften! Han brydde sig bara om kamin + skorsten.
 
Någon som kan svara på mitt inlägg förutom tilluften?
 
verkligen ingen hammapulare som har installerat en landyvent skorsten? Någon som har en landyvent rund? Hur ser det un på taket, tätningen alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.