Jag skall göra en utbyggnad på ca 7,5x12m, med ett pulpettak.
Skulle vilja konstruera med balk istället för pulpettakstol, mest för takhöjd och lutande innertak.

Limträ verkar bli både tungt och dyrt, räknade fram 90x360 som lämplig dimension.

Min fråga är då om man inte skulle kunna konstruera lådbalkar enligt följande metod;
fingerskarvade C24 45x145x8,5M, med 500mm P30 konstruktionsplywwod limmad och skruvad på utsidorna. Har en mekanisk verkstad, och bygger isåfall en pressjigg med hydraulcylindrar för limmningen.

Om detta är möjligt att genomföra, hur beräknas en sådan balk?
 
Intressant tanke, generellt gillar jag att lösa saker och ting på egen hand.
Men du nämner priset som en anledning, blir det verkligen billigarte att bygga en pressjigg än att köpa en limträbalk?
 
Gabbe1 skrev:
Intressant tanke, generellt gillar jag att lösa saker och ting på egen hand.
Men du nämner priset som en anledning, blir det verkligen billigarte att bygga en pressjigg än att köpa en limträbalk?
Pressjiggens kostnad slipper jag, har redan allt nödvändigt material. Annars skulle nog kalkylen bli lite krokig...
 
Har själv gjort på detta sätt men med 2 st 45x220 (K 24) limmade kant i kant. Sedan skruvlimmade jag K-plyfa på bägger sidor med förskjutna skarvar. Klöv sedan till balken till den lutning jag ville ha. Funkade hur bra som helst på 4 m. spann och tunga snölaster.
 
balk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en liten bild på min tänkta konstruktion. I detta fallet 400mm plywood och 120x45 regel.
 
Har du kontrollräknat så att du får samma styvhet på din lådbalk som på limträbalken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.