Börjar dra ihop sig för trapprenovering och det känns som om jag har spenderat så mycket tid att läsa om lackfräsar och verktyg att jag är alldeles förvirrad:x.
Så jag ställer mina funderingar rätt ut.


  • Metabo lackfräsen. Kan jag köra direkt på trappen efter jag sliter bort en plastmatta från gissningsvis 70-talet som sitter med ett lim som påminner om en lite kladdig snorkråka (bästa liknelsen jag kan komma på)? Har testat med en iof ganska slö skrapa och sen slipmaskin (mouse) och ett slippapper genererade inte mycket trären yta. Drömmen är ju om lackfräsen bara är att köra med direkt och ta lim, lack och annat som sitter i en 30-tals trapp. Borde vara det den är utvecklad för men skulle vilja ha svar från någon som har gjort det och inte vad som sägs i reklamfilmer på youtube.


  • Slipning efter fräsning. Behöver en slip som är max 125 mm för att komma åt. Hur står sig Bosch GEX 125-1 AE om man jämför med Metabos eller andra tillverkares varianter. Boschen har jag hittat för 1300 kr och det kändes som ett bra pris, dvs nästan vad en PEX 400 kostar. Förstår att dyrare är bättre men det finns ju alltid ekonomi som spelar roll. Lilla blå boschen känns smidig och om det funkar bra kan jag se många användningsområden till den i framtiden.


  • Hörnen där lackfräs och excenter inte tar. Vad är bäst där? Har en stor B&D mouse men har en känsla av att man inte vill slipa en hel trapp med den. Multiverktyg? Eller kanske hyra en liten trekantsslip, har sett att Bauhaus hyr ut en Festool som kanske kan funka?

Många frågor men ibland läser man för mycket så förvirringen blir total.
Vilka verktyg gör min trapprenovering så lätt som möjligt.

Tack på förhand.
 
  • Gilla
manpmanp
  • Laddar…
Vid min trapprenovering för några år sedan klarade jag mig på varmluftspistol och en Bosch 125 samt en värdelös slipmus från Einhell. Men det tog 1 månad också...
Det var gummibeläggning kvar efter en heltäckningsmatta, därefter var det slipning av tjock lack/ fernissa

Lackfräs har jag ingen erfarenhet av.

Idag har jag en Festool Rotex 150 samt en Festool Rotex 90 så att man kan ta grovt (korn 40) till att börja med på ytor med Rotex 150 och därefter fortsätta i hörn och runt trappnos osv med Rotex 90. Slipmaskiner känns mest universellt om det är svåra beläggningar och vill man inte lägga ut en förmögenhet så är det bra att hyra typ Festool.
 
Hur gick det med trappan? Har själv en som jag vill renovera, men har inte velat sätta igång det projektet än.

Varmluftpistol låter som ett bra tips så länge man är försiktig och inte värmer på för mycket ...
 
Om du frågar om min trappa så gick det bra. Inte spegelblankt resultat precis, men det är ett gammalt hus så lite skamfilat bör det vara för att behålla känslan/ charmen (säger jag eftersom jag inte hade en Festool-slip på den tiden...) :)
Varmluftspistolen tog alla gummirester och ca hälften av lacken/ fernissan. Man kör på låg effekt och använder spackelspade och jobbar sig fram cm för cm... det blir inte mer än 70-80 grader på ytan. Ventilera väl, man blir yr i skallen av gaserna vill jag lova.
 
Kan du lägga upp en bild?
 
Får se när jag kan göra det, ute på jobb
 
Det blir väl en 16-20 timmars arbete medvarmluftpistolen att se fram emot då ... :)
 
Mysigt! öppna fönster och dörrar bara, annars blir det en billig fylla och huset stinkande som en kinesisk däckfabrik
 
Haha, ja det får bli först i vår.
 
Jag har hört att klottersaneringsmedel skall göra limborttagningen enkel. Kan ju vara värt ett test. Vore intressant att få bekräftat/kullkastat.
 
frimson skrev:
Hur gick det med trappan? Har själv en som jag vill renovera, men har inte velat sätta igång det projektet än.

Varmluftpistol låter som ett bra tips så länge man är försiktig och inte värmer på för mycket ...
Har inte kommit igång ännu men på lördag ska jag köra ett provtrappsteg för att se hur lång tid det tar.
Gick iaf och beställde den lackfräs för 3125 kr och fick hem den i förrgår. Min fru tycker nog att jag är vansinnigt knäpp när jag erkände att den gick att hyra...och för 376 kr för en helg eller vad det var :wow:.
Köpte även Bosch GEX 125-1 AE som dom hade prissänkt på Beijer.

Så nu har jag fräs och slip så jag kan testa.
Hörnen får jag prova med min Black & Decker Mouse. Tyvärr tror jag inte att min Meec grovsugare för 300 spänn kommer göra ett bra jobb så det får jag nog hyra tillsammans med en hörnslip när det är dags. Verktygskontot är nog blåst för ett bra tag framöver nu iaf...

Om fräsen inte tar limmet får jag dra bort det värsta med färgskrapa tänkte jag.

Återkommer med hur det funkar och vad som funkar bäst!

Kan bara säga att ha en kass maskinpark men när man har en lackfräs i den känns det inte så himla tokigt ändå (y)
 
Bra med lackfrästipset. Jag kommer hyra en sån när det är dags. Grattis till roligt inköp!
 
frimson skrev:
Bra med lackfrästipset. Jag kommer hyra en sån när det är dags. Grattis till roligt inköp!
Tack.

Men nu uppdagades det visst att jag hade lovat frun att man kan sälja den när vi är färdiga...men jag såg i hennes
ögon att hon vet att det inte kommer ske ;)

Efter helgen hoppas jag kunna komma med en rapport om den är så bra som alla skriver...
 
  • Gilla
Joellernej och 2 till
  • Laddar…
Lovade ju att komma med en liten rapport efter jag hade testat och kanske finner någon det intressant iaf.

Underlaget var lite värre än jag hoppats på då man drog bort plastmattan. Detta eftersom att den vita skummgummi liknande undersidan på plastmattan satt kvar med limmet på trappsteget. Det innebar att trappsteget måste skrapas. Trist jobb men gick hyfsat smidigt med en färgskrapa.

Lackfräsen.
Vilket vansinnigt verktyg :rolleyes:
Den betar verkligen av material, färg och annat bra och är riktigt kul att köra. Nackdelen är att det var ganska svårt att få till det första gången. När man har kvar lite geggit lim i trappen så har den en tendens att hugga till och fastna och vicka vilket resulterar i hack i trappen som blir cirkelrunda. Iof var det inga problem att få bort det med excenterslipen efteråt.
Sen hade jag iof svårt att komma åt längst in eftersom att maskinen var högre än mina trappsten och då inte kom in mot kanten.

Ser fram emot att kunna köra lite mer med maskinen och kanske bekanta mig med den och förhoppningsvis få in hyfsad teknik som gör att arbetet flyter på.

Insåg att en dorn eller nått måste köpas så jag kan trycka in spikarna lite...blixtrar ganska fint när man kör på en spik.

Kan ju även säga att en Meec grovdammsugare för 300 spänn inte gör något vidare jobb...speciellt då den inte passade att ansluta till vare sig lackfräsen eller Bosch slipen. Tur att det finns eltejp för att få ihop grejer :cool:.
Kanske en påse på lackfräsen skulle räcka.

Med lite roliga maskiner är det nästan så man ser fram emot att ge sig på trappen igen!
"Bara" 17 trappsteg + vagnstycken och lite annat kvar:surprised:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
LoJo skrev:
Lovade ju att komma med en liten rapport efter jag hade testat och kanske finner någon det intressant iaf.

Underlaget var lite värre än jag hoppats på då man drog bort plastmattan. Detta eftersom att den vita skummgummi liknande undersidan på plastmattan satt kvar med limmet på trappsteget. Det innebar att trappsteget måste skrapas. Trist jobb men gick hyfsat smidigt med en färgskrapa.

Lackfräsen.
Vilket vansinnigt verktyg :rolleyes:
Den betar verkligen av material, färg och annat bra och är riktigt kul att köra. Nackdelen är att det var ganska svårt att få till det första gången. När man har kvar lite geggit lim i trappen så har den en tendens att hugga till och fastna och vicka vilket resulterar i hack i trappen som blir cirkelrunda. Iof var det inga problem att få bort det med excenterslipen efteråt.
Sen hade jag iof svårt att komma åt längst in eftersom att maskinen var högre än mina trappsten och då inte kom in mot kanten.

Ser fram emot att kunna köra lite mer med maskinen och kanske bekanta mig med den och förhoppningsvis få in hyfsad teknik som gör att arbetet flyter på.

Insåg att en dorn eller nått måste köpas så jag kan trycka in spikarna lite...blixtrar ganska fint när man kör på en spik.

Kan ju även säga att en Meec grovdammsugare för 300 spänn inte gör något vidare jobb...speciellt då den inte passade att ansluta till vare sig lackfräsen eller Bosch slipen. Tur att det finns eltejp för att få ihop grejer :cool:.
Kanske en påse på lackfräsen skulle räcka.

Med lite roliga maskiner är det nästan så man ser fram emot att ge sig på trappen igen!
"Bara" 17 trappsteg + vagnstycken och lite annat kvar:surprised:
Hur gick det tillslut? Jag ska åka och hyra mig en lackfräs till helgen och bröta igång, problemet är att det är fernissa som ligger och ska bort. Tror du det funkar?

Har du någon bild på resultatet?

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.