Trodde jag hade koll, men....

Nytt kök ska byggas och vitvaror inhandlade. 1st induktionshäll ikea, maxeffekt 7400W. Denna kan kopplas på antingen 2faser och nolla 400V, eller 1 fas och nolla 230V. Den gamla spisen gick på tre faser, men dessa är bara säkrade till 10A och kabelarea är 1,5m2. Förra köket jag byggde drogs en ny matning med 3x2,5m2 och säkrades till 16A. Nu hade jag tänkt använda befintlig el och frågan är alltså, kan jag koppla in denna häll med befintlig el, 3x10A?

Nästa pilsner är ugnen som kopplas på en fas, effekten är dock 2725W. Lite drygt även där för en 10A eller?
 
Redigerat:
Du undrar om 4.6 kW räcker till en häll med märkeffekten 7.4 kW? 4.6 kW räcker långt, troligen tillräckligt, men hela hällen kan givetvis inte användas, t.ex boostfunktionen om det finns en sådan.

Är ugnen tänkt att kopplas in på samma spisgrupp? Där är det antagligen så att man inte kan välja, utan när ugnen används så drar den 2.7 kW när den värmer. Det blir för stort avsteg från tillåtna 10 A.

Går det inte att byta spismatningen? Det kan annars finnas en möjlighet att säkra spisgruppen med 13 A, men då måste man räkna på utlösningsvillkor och belastningsförmåga, dvs det beror på hur det ser ut hos dig.
 
Tack för ditt svar Bo. Det låter som det är läge att försöka byta ut elen till spisen mot 5x2,5m2 och koppla hällen på 2 och ugnen på den tredje fasen samt säkra upp till 16A, eller?
 
Redigerat:
Ja, även om det krävs lite ansträngning så är ny kabel det enda riktiga alternativet.
 
jaeger77 skrev:
Trodde jag hade koll, men....

Nytt kök ska byggas och vitvaror inhandlade. 1st induktionshäll ikea, maxeffekt 7400W. Denna kan kopplas på antingen 2faser och nolla 400V, eller 1 fas och nolla 230V. Den gamla spisen gick på tre faser, men dessa är bara säkrade till 10A och kabelarea är 1,5m2. Förra köket jag byggde drogs en ny matning med 3x2,5m2 och säkrades till 16A. Nu hade jag tänkt använda befintlig el och frågan är alltså, kan jag koppla in denna häll med befintlig el, 3x10A?

Nästa pilsner är ugnen som kopplas på en fas, effekten är dock 2725W. Lite drygt även där för en 10A eller?
Min son har en likadan som du nog pratar om

Den vill ha 2 faser men spänningen 230 v 16A som sen hällen fördelar ut på dom 4 plattorna 2 +2 som jag förstod det hela.

Den ska klara sig på 2 x13 A enligt uppgift men du får inte avgöra det utan måste anlita en ellektriker för att avgöra det som kan beställa 13A säkringar och byta bottenplattan till 13A om du använder smältsäkring eller köpa en dvärgbrytare som rätt utlösning.

Men har du någon nolledare till spisen över huvudtaget ?
Gamla 3 fasspisar hade bara 3 faser + Skyddsjord
 
Om man nu väljer att gradera upp sitt kök med bla ny häll o ugn, finns det då någon anledning att inte gradera upp elen till 5x2,5mm2?
Den enda anledningen jag kan se är att man är dumsnål! Och vem vill vara det?
 
jaeger77 skrev:
Trodde jag hade koll, men....

Nytt kök ska byggas och vitvaror inhandlade. 1st induktionshäll ikea, maxeffekt 7400W. Denna kan kopplas på antingen 2faser och nolla 400V, eller 1 fas och nolla 230V. Den gamla spisen gick på tre faser, men dessa är bara säkrade till 10A och kabelarea är 1,5m2. Förra köket jag byggde drogs en ny matning med 3x2,5m2 och säkrades till 16A. Nu hade jag tänkt använda befintlig el och frågan är alltså, kan jag koppla in denna häll med befintlig el, 3x10A?

Nästa pilsner är ugnen som kopplas på en fas, effekten är dock 2725W. Lite drygt även där för en 10A eller?
Kolla kabeln verkliga area
Hur vet du att det är 1,5 mm2 ?
Genom att kolla kabelarean som är det ända riktiga
Eller genom att gissa detta då det sitter en 10A säkring
Man ska säkra ner om en fast förbrukare aldrig drar mer än 10 A trotts att det är 2,5mm2
för att säkringen ska lösa ut tidigare vid tex kortslutning eller fel som övergår i skyddsjorden.

Mycket ovanligt att en elektriker dra fram 1,5 mm2 till en spisuttag i ett kök som går på 400v
Vanligare med 4 mm2 i äldre installationer än 1,5 mm2

Men du har väl 5 ledare om du har 4 måste du ändå dra nya för att täcka in för nolledare + skyddsjord.
En spis häll ska ha ett perilexuttag då tillverkaren kräver att stickproppen inte klipps av för att spisens garanti ska gälla och det MÅSTE installeras exakt rätt så du behöver
nog en elektriker i slut ändan ändå tyvärr även om du försöker spara in kostnad för denne.
 
Redigerat:
Du har rätt, jag tittade en gång till på FK'n i plinten till spisen och de är nog 2,5( yttermåttet är 3,5mm). Jag Tog för givet att det var 1,5 när det är säkrat till 10A men det låter vettigt att man säkrar ner beroende på lasten. Således kan man säkra upp till 16? Jag har 5 ledare, men nåt som dykt upp är frågan om jag har "riktig" nolla eller inte. Hällen är tydligen känslig för detta, vad menas med det?
 
jaeger77 skrev:
Du har rätt, jag tittade en gång till på FK'n i plinten till spisen och de är nog 2,5( yttermåttet är 3,5mm)
Hoppas du inte blandar ihop arean med diametern. En FK på 1,5 mm[sup]2[/sup] har en teoretisk diameter på 1,38 mm. I praktiken på grund av "luft mellan trådarna", antagligen lite mer.

En FK å 2,5 mm[sup]2[/sup] har en motsvarande teoretisk diameter på 1,78 mm.

Någon som har några stumpar FK och ett skjutmått kan väl mäta vad den verkliga uppmätta diametern blir.
 
Alfredo skrev:
Hoppas du inte blandar ihop arean med diametern. En FK på 1,5 mm[SUP]2[/SUP] har en teoretisk diameter på 1,38 mm. I praktiken på grund av "luft mellan trådarna", antagligen lite mer.

En FK å 2,5 mm[SUP]2[/SUP] har en motsvarande teoretisk diameter på 1,78 mm.

Någon som har några stumpar FK och ett skjutmått kan väl mäta vad den verkliga uppmätta diametern blir.
Japp, så är det. Jag mätte ytterdiameter på isoleringen, tänkte om nån kunde säga direkt om det är en 2,5m2..:)
 
Det sitter i ryggmärgen... Om du kan leta fram en stump kabel som du vet är 1.5 mm² så är det enkelt att jämföra.

Normalt kan 2.5 mm² avsäkras med 16 A. Varför det inte är gjort i detta fall är då en intressant fråga. Troligen finns ingen orsak. Om ledningen är 2.5 mm² hela vägen, inte utsatt för extra mycket värme någonstans, och inte väldigt onormalt lång eller något så ska det gå bra.
 
jaeger77 skrev:
Du har rätt, jag tittade en gång till på FK'n i plinten till spisen och de är nog 2,5( yttermåttet är 3,5mm). Jag Tog för givet att det var 1,5 när det är säkrat till 10A men det låter vettigt att man säkrar ner beroende på lasten. Således kan man säkra upp till 16? Jag har 5 ledare, men nåt som dykt upp är frågan om jag har "riktig" nolla eller inte. Hällen är tydligen känslig för detta, vad menas med det?
Plinten i spisen kan tillhöra anslutningskabeln ? ( kabeln som förbinder spisen med kopplingsdosan ) Den kan vara av en area mindre och får vara det.
Bättre kolla kabeln som går från centralen till kopplings dosan bakom spisen.
 
jaeger77 skrev:
Du har rätt, jag tittade en gång till på FK'n i plinten till spisen och de är nog 2,5( yttermåttet är 3,5mm). Jag Tog för givet att det var 1,5 när det är säkrat till 10A men det låter vettigt att man säkrar ner beroende på lasten. Således kan man säkra upp till 16? Jag har 5 ledare, men nåt som dykt upp är frågan om jag har "riktig" nolla eller inte. Hällen är tydligen känslig för detta, vad menas med det?
Om du har 5 ledare och den är blå så har du en nolledare + gul/grön+ 1 L1 Brun, L2Svart, L3 Grå eller annan färg.
Det kan du se i Centralen om du följer kablarna från säkringen till "röret som går in i väggen bakom " Men gör inget dumt som att peta med typ skruvmejsel eller liknande. Slå av huvudsrömbrytaren när su ska ta av kapslingen runt centralen.
Nolledare den blå ska gå till plinten där alla andra nolledare sitter.

"riktig" nolla eller inte. Hällen är tydligen känslig för detta, vad menas med det
Vet inte vad dom menar med det men kanske någon annan kan förklara har aldrig hört uttrycket "känslig"
Induktionshällen har 230 elektronik och MÅSTE ha en nolledare för att fungera som den ska.
Gamla 400 v 3 fas spisar behövde därför ingen nolla då man aldrig behövde ta ut 230v
 
Redigerat:
Ja, nolla och jord ligger med, lite andra färgen, dock. Alla faser är gröna, nolla blå och jord röd.. Jord och nolla är förbunden i centralen..
 
Nej, isoleringens diameter spelar ingen roll, det är kopparledarens area som avses, r²xpi, kolla annars i centralen om det är lika stort som de andra grupperna.
Sen så måste det ju vara rätt hela vägen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.