Bra ide med en lista Hålta. Och denna gäller maskiner med "dubbel anslutning" som verkar vara den mest kompromisslösa lösningen. Verkas som att det finns flera disk och tvättmaskiner som fixar detta. Tyckte Svensk Fjärrvärmes lista var riktigt bra. Här är länk till sidan som även medlem "Enk Projektet" hänvisat till ovan.

http://svenskfjarrvarme.episerverhot...ader/vitvaror/

I listan finns även energibesparingen angiven.
 
Redigerat:
lordi skrev:
Skulle inte koppla en vanlig standardtvättmaskin på varmvatten. Min sambo skulle nog strypa mig när hennes 30 graders fintvätt blivit tvättad i 65 grader. Troligtvis får ni samma effekt hemma hos er :D
Får väl medge att du har en poäng där då ;)
Men med diskmaskinen ser jag åtminstone inga hinder?
 
Självklart har tvättmaskiner som är gjorda för varmvatten både kall-och varmvatteningång och anpassar intaget efter den inställda temperaturen och bästa tvätt och sköljresultat. För diskmaskiner är det inte helt nödvändigt med både kall och varmvatten. Det stämmer att det kan vara bra att ta in kallare vatten i diskmaskinen i första intaget men det är i praktiken inget problem, oftast har vattnet till första intaget stått i ledningen ett litet tag och kylts ner samt att det är mycket material i diskmaskinen som kyler ner vattnet i första intaget iallafall.
 
Blindnit skrev:
Får väl medge att du har en poäng där då ;)
Men med diskmaskinen ser jag åtminstone inga hinder?
Precis som tidigare inlägg nämner så bränner allt protein som är kvar på tallriken fast redan vid 40c grader, så vill du verkligen ha disken ren och fri från bakterier och gamla matpartiklar måste disken sköljas i svalare vatten än 40 grader.
 
Tvivlar på att det stämmer.
Sköljer man disken under kranen så lossnar då allt mycket enklare med varmvatten än kallvatten.
 
Blindnit skrev:
Tvivlar på att det stämmer.
Sköljer man disken under kranen så lossnar då allt mycket enklare med varmvatten än kallvatten.
Exaktemente, men har någon mer än jag märkt att diskmedlet är lättare att skölja bort med kallvatten?
 
Blindnit skrev:
Tvivlar på att det stämmer.
Sköljer man disken under kranen så lossnar då allt mycket enklare med varmvatten än kallvatten.
Seriöst, har du provat skölja ur äggvita ur diskhon med varmt vatten? Brukar ofta ha äggvita i diskhon och det går att skölja med kallt vatten, men med varmt så stelnar det och man får peta bort det. Rätt kul med tanke på diskussionen om "äggviteämnen" (protein).
 
Brukar äta upp äggvitan istället men klart jag har lyckats spilla nån gång med.
Men att det skulle fastna när jag sköljer bort det är inget jag känner igen.
Blir nästan lite sugen på att prova och se :)
 
Blindnit skrev:
Brukar äta upp äggvitan istället men klart jag har lyckats spilla nån gång med.
Men att det skulle fastna när jag sköljer bort det är inget jag känner igen.
Blir nästan lite sugen på att prova och se :)
Prova du, ännu bättre med äggulan dock som innehåller mest protein....och när du ändå håller på så kan du ju testa att diska ur en grötkastrull med varmt vatten...kontra kallt. Gissa varför det är så mycket lättare i kallt....
 
Efter att ha installerat värmepump övervägde jag att köra diskmaskinen på varmvatten. Provspolade ur varmvattenkranen i diskbänken ungefär samma mängd vatten som makinen använder. Det hann aldrig komma något varmt vatten. Mängden var mindre än den mängd vatten som står i rören mellan värmepumpen och diskmaskinen.

Så för mig hade det definitivt varit en förlust att koppla till varmvatten.

Pen
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Väldigt intressant iakttagelse av Pen
Är det någon som kan tala om hur mycket vatten en diskmaskin tar vid varje fyllning och hur många vattenbyten den gör?
Egentligen borde man undersöka samma sak för tvättmaskinen. Hur mycket vatten tar en normalstor tvättmaskin per fyllning?
 
Lite snabbsurfning på Pricerunner ger resultatet 10-15 liter totalt per disk. Hur många påfyllningar är jag lite osäker på, men det är i vilket fall en omgång före själva disken, sedan disken och därefter minst två och kanske tre sköljningar.

Jag har en smal-diskmaskin, så den förbrukar väl 3/4 av ovanstående kan jag tro.
 
Pen skrev:
Efter att ha installerat värmepump övervägde jag att köra diskmaskinen på varmvatten. Provspolade ur varmvattenkranen i diskbänken ungefär samma mängd vatten som makinen använder. Det hann aldrig komma något varmt vatten. Mängden var mindre än den mängd vatten som står i rören mellan värmepumpen och diskmaskinen.

Så för mig hade det definitivt varit en förlust att koppla till varmvatten.

Pen
En lite sen kommentar men ändå: Man brukar ju oftast bara ha en matning ut från acken till de ställen där man behöver varmvatten, men, om man istället kör varmvatten långsamt i en slinga från acken via de ställen där man behöver varmvatten och tillbaks till acken igen, då finns varmvattnet alltid tillgängligt utan fördröjning. Det minskar helt klart frustrationen när man väntar på varmvatten till morgonduschen. Mindre vatten går det åt oxå. Och det borde vara perfekt till såna här vitvaror.

mvh

Magnus
 
magnushasselqvist skrev:
En lite sen kommentar men ändå: Man brukar ju oftast bara ha en matning ut från acken till de ställen där man behöver varmvatten, men, om man istället kör varmvatten långsamt i en slinga från acken via de ställen där man behöver varmvatten och tillbaks till acken igen, då finns varmvattnet alltid tillgängligt utan fördröjning. Det minskar helt klart frustrationen när man väntar på varmvatten till morgonduschen. Mindre vatten går det åt oxå. Och det borde vara perfekt till såna här vitvaror.

mvh

Magnus
Nu var väl syftet att spara pengar och inte elda för kråkorna.
 
Nimajneb skrev:
Nu var väl syftet att spara pengar och inte elda för kråkorna.
Mja, om man isolerar rören, och bara kör ett litet massflöde, så blir det nog mindre energiförlust än om man efter varje gång man använt varmvatten låter vattnet kylas ner i sin oftast oisolerade ledning, och därefter väntar tills man fått upp full värme när man vill använda varmvatten igen. Men jag kan ju ha fel.

mvh

Magnus
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.