År i begrepp att lägga Vinyl matta på toa / dusch

1.Måste man ta bort den gamla Vinyl mattan
2.Eller kan man lägga på den nya direkt ovan på

Vinyl mattan skall jag lima och svetsa
Mvh Kröll
 
Om någon dag kommer mattläggarna och renoverar min lilla extradusch/toalett.
(Skulle egentligen ha kommit i måndags.)

Skall se hur de gör, och rapporterar sedan!
 
ja den gamla mattan ska bort, annars får du problem vid brunnen.
När mattan är borta så kommer du behöva helspackla golvet, en eller flera gånger, jag skulle rekommendera Ardex A31 som spackel, primrfritt och lättslipat.
Kolla noga med vattenpass så du inte har bakfall någonstans, är det lite dåligt fall så flytspackla räcker säkert med en eller två säckar om badrummet är ca 2*2m, mycket irriterande om det är lite bakfall någonstans och mattan är lagd.

Golvbrunnen behöver kanske bytas? brunnar äldre än -91 ska alltid bytas
 
Tack tack för svar . ( ja den gamla mattan ska bort, annars får du problem vid brunnen.) Men om om det är 2 avd liksom Toa / Vask för sig Kan jag låta Toa / Vask sidan ligga kvar och ta bort den i Dusch hörnan 90x90 ,kan man lima ovan på gamla mattan
Mvh Kröll
 
Redigerat:
Ta bort hela annars riskerar du bara att underlaget påverkar slutresultatet i form av bubblor och ojämnhet. För att inte tala om ev höjdskillnad pga matta kvar i ena delen
 
klart att du kan låta den ligga kvar, men som Kinglolle skriver så kan slutresultatet påverkas...

Skär du bort vid brunnen så måste du spackla ut kanten, sen måste mattan skäras bort från väggen och 1-2cm ut på golvet och spacklas där, lika vid tröskel.
När man sen limmar mattan så ska limmet på "gamla" mattan torka mycket längre än på spacklet, lägger du ner mattan direkt så är risken stor att du får blåsor från limmet där.

Ta ut gamla mattan kan inte ta mer än kanske 1-2h max
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.