Hej!

Har köpt ett hus byggt 1923 med stora renoveringsbehov.
Skall bl.a. sänka källaren och dränera grunden, hur tar jag reda på vad det är för typ av
mark huset står på? Berg , lera. Hur grunt går grundvattnet?
Har läst någon artikel där man hänvisar till att kommunen känner till sådant, men vilken
"kontor" kan detta?
 
När du skall dränera om gräver du ju upp runt huset.
Då syns det vad marken har för beskaffenhet, och även hur högt grundvattnet går.

Vad menar du med "sänka källaren"?


Förefaller osannolikt att byggnadsnämnden (eller vad det heter i din kommun) har detaljerade uppgifter sedan 90 år.
 
Vill du ha mer djupgående info så kolla med SGU, men de vet klart inte vad som finns exakt där huset står.
 
Tack för svaret om SGU!

Det var inte det lättaste att hitta vilka kartor som var tillämliga , men det gick till slut.
 
Om du har grannar nära som du träffar på ibland så kan du ju fråga dom också ifall dom har nån koll. Min granne upplyste mig om att vi bor på gammal sjöbotten med styv lera som han fått brottats med länge. :)
 
Miljöavdelningen kan oftast hjälpa till, de har ofta tillgång till GIS-info om berggrund o jordart och särskilt om det är i ett område med enskilda avlopp. Då finns uppgifter från provgropar i närheten.
 
Annars är ju "gräv där du står" rätt tillämpligt i ditt fall. :)
 
Tack för alla tips , problemet är att jag inte fått nyckeln än :)
men vill gärna vet hur stora problem det blir att dränera eller gräva under huset.
Vågar ej göra dessa jobb själv utan vill anlita proffs , och det kommer kosta
beroende av vad det är för mark förhållanden. Berg = dyrt , lera =inte lika dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.