Hej
Vi är mitt i skissandet på planer till vårat nya hus. Vi börjar tycka att det ser bra ut. Men det är alltid svårt att bedömma och vi tar gladeligen emot kommentarer och idéer från er.
Jag bifogar bilder på respektive plan.

planlösning_entreplan.jpg
ENTRÉPLAN
planlösning_övreplan.jpg
ÖVRE PLAN
planlösning_sutterängplan.jpgSUTTERÄNGPLAN
 
Hej!

Ser fint ut!

N ågra funderingar bara:

Tvättstuga?

Ser lite trångt ut vid matplats, för att ta sig till v-rum.

Runt köksön bör du ha 110-120cm fritt runt om, så att inte köksön blir en belastning istället för en tillgång.

Jag hade gjort ett stort badrum på övervåning, kan tänka mig att det ändå blir att man gör det när barnen är utflugna.

Mvh Gagga
 
Oops!

Jag tittade inte så noga, hittade tvättstugan, jag trodde det var TV rum!!

Gagga
 
Hej!

Skulle, om möjligt, byta plats på klädkammaren och skafferiet för at kunna kyla det senare med kalluft utifrån.

/Fredrik
 
Tack Gagga och Fredwel, era kommentarer är guld värda. Det är ibland svårt att ha en objektiv syn på skiserna och komma med nya ideer när man levt med projektet så pass länge.
Fredwel: Vad gäller skafferiet tror jag att vi gör skafferi av hela den ytan och tar bort klädkammaren.
Gagga: Våtutrymmet på övervåningen kanske man ska göra ett rum av och förbereda för att kunna göra två separata toaletter, eftersom vii idag har två små barn som så småningom blir tonåringar och då vill vi inte slåss om spegelyta på morgonen.

Kom gärna med fler kommentarer och kluriga idéer det är alltid till jättestor hjälp, så inget missas innan slutlig bygglovsritning tas fram.

Mvh
Andreas
 
"Den dåliga kvalitetens BITTERHET kvarstår långt efter det att det låga prisets SÖTMA har försvunnit.... "

Otroligt bra sagt! :)

Gagga
 
Gagga det är ju dagens sanning, eller hur??
 
Man kanske borde byta plats på tvättstället och toastolen i WC-rummet i entreplanet, så man får en väggsnutt att sätta upp toapappershållaren på?

Den mesta trafiken till detta WC-rum borde ske från V-rum, kök, arb-rum, matrum, hall, entre. Då kanske man skulle hänga om dörren till WC-rummet, så att denna trafik underlättas, men å andra sidan kan det kännas lite konstigt att ha dörrhandtaget i hörnet när man är inne i WC-rummet.

Om jag skulle bygga ett hus skulle jag ge trappen lite extra utrymme. När man går upp i en trapp som har bra värden på plan- och sättstegen nästan flyter man upp utan att anstränga sig. Många trappor tenderar att vara för branta. Detta gäller speciellt om man har högre takhöjd än normens 2,4m.


 
Är det verkligen inte fler som har något att kommentera??? Det finns ju så mycket erfarenhet och kunskap i detta forum, och helt felfritt lär det väl inte vara?? :-/
 
Jodå.

Bygg två badrum från början. Vi är bara två personer men står ändå titt som tätt och väntar på att badrummet ska bli ledigt. Är dina barn döttrar så är det ett bra sätt att skapa framtida morgonro
 
Vad är det för stil på husets utsida? Har du någon skiss på det som du kan lägga upp?

Tyckte att planlösning såg bra ut. Hur ligger huset på tomten? Är entrén mot gatan?

Lycka till men planerna!
 
Fasaden kommer vara liggande järnvitriol behandlad furu med svart tegeltak och vita alt ek fönster och dörrar. Jag kan fixa skissbilder när jag är tillbaka från semestern i nästa vecka. Tomten ligger i en innerkurva och entren blir närmst gatan. Vi satte ut huset på tomten med plushöjder för två veckor sedan och det ser riktigt bra ut utrymmes mässigt. Nu ska bara alla träd tas bort. Någon som är intresserad av lite ved kanske??
 
Det jag reagerar på är "korridorlösningen" i anslutning till hallen. Jag tror det kan bli väldigt mörkt i en sån korridor! Personligen gillar jag inte korridorer utan fönster!
 
Betina
Jag tror att det blir bättre med en skjutdörr till badrummet, de finns som infällda i väggen. Då får ni mer utrymme i den lilla korridoren. En annan lösning är också vikdörr till förråd och klädkammare. Det är inte lätt att få igenom inåtgående dörr i badrum hos kommunen. Var ska ni placera värmepump/beredare och dylikt? Om ni ska ha de i tvättstugan behöber ni definitivt mer plats för själva "tvätteriet". För övrigt så håller jag med om det knappa utrymmet mellan kök och vardagsrum, synd att man måste gå genom matplats för att komma dit. Vet inte hus mycket er budget ligger på, men dörrar och fönster utgör enskilt en väldigt stor del.
Ser svårmöblerat ut i allrummet på övervåningen, tänk efter en gång extra för hur ofta ni kommer att använda er av balkongen där. Utan den blir det lättare.

Själv ritade jag på vårt hus i 1 1/2 år innan det blev allra bäst för oss.
 
Värmepump och dyligt kommer placeras i teknikrummet i källaren som för övrigt kommer bli större då förrådet bredvid får bli mindre samt byta plats med teknikrummet.
Vad gäller matplatsen kan vi flytta väggen till gästrummet något, det är enda sätet att få bredare där då byggarean är max vad som är tillåtet.
Skutdörrar till toaletterna har vi också tänkt för att spara plats.
Balkongen på övervåningen är redan borta , istället går rummet hela vägen ut med fönster med en brösthöjd på ca 30 cm.

Jag kommer med nya bilder på fasaden och planerna snart.

Tack för alla kommentarer, det är till stor hjälp, eftersom man blir lite blind efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.