Jag har idag en central på 1fas 230v ska renovera köket med byte till häll och ugn istället som det är nu med spis, den drivs idag med 20A de jag funderade över är vilket är bäst?. Att dra in 3fas till lägenheten är ej aktuellt

A Behålla 20A till häll och dra en ny till ugnen på 16A

B säkra ner båda till 16A var

Huvudsäkringen ligger på 25A skulle A påfresta mycket på huvudsäkringen? Kommer nog aldrig använda alla plattorna samtidigt till hällen.
 
Redigerat:
Det finns inga optimala lösningar i dessa fall med enfas 25 A till lägenheten. Båda alternativen kommer att överbelasta en säkring, dvs man måste tänka sig för när man skruvar på rattarna. Jag skulle nog välj alt C - en gemensam säkring 20 A till häll & ugn - för då får du en viss selektivitet mot huvudsäkringen.
 
Får man koppla in både häll och ugn till samma säkring? Vad kan det tänkas kosta att dra in 3 fas i en bostadsrätt lägenhet, är det ett stort projekt för en elektriker?
 
1. Ja, man får koppla häll och ugn till samma säkring om man vill.
2. Svårt nog att svara på även om man vet lite förutsättningar.
 
kitco skrev:
Får man koppla in både häll och ugn till samma säkring? Vad kan det tänkas kosta att dra in 3 fas i en bostadsrätt lägenhet, är det ett stort projekt för en elektriker?
Det är faktiskt ganska vanligt att folk gör om det till 3-fas när man renoverar, speciellt när man byter kök. Sen hurvida det är lätt eller svårt i din trappuppgång är svårt att säga, men dom måste dra nya trådar hela vägen från mätaren upp till din lägenhet och sen byta centralen. Men är det en bra förening så tror jag att dom välkomnar ditt förslag om att göra om det till 3-fas, och kanske t.o.m kan betalas av föreningen :)
 
Vi hade samma problem i lägenheten vi bodde i, 25A huvudsäkring.
Jag gjorde så att jag behöll 20A säkringen till hällen och drog en ny till ugnen, 10-13A använde jag har jag för mig.
Men som tidigare sa så får man tänka sig för när man lagar maten.
Under den tiden vi bodde där bytte vi ingen huvudsäkring medans vissa lyckades fler gånger i veckan.

Det pratades om att dra in 3fas, men det skulle kosta för mycket att utföra då det lades på is.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.