Hej!

På tomten där hemma står en stor och före detta fin björk. Tidigt i våras tog vi bort en än större tall precis bredvid, topparna gick in i varandra. När tallen väl var borta savade björken mycket och ganska länge då några ganska stora grenar gick av. Nu är det så att bladen på björken har varit väldigt små och sitter ganska glest på trädet och de började bli bruna och ramla av redan i augusti.

Tanken är naturligtvis att den fick lite för stryk när tallen togs ned, men tror ni att den kommer att återhämta sig till nästa år eller skulle det vara lika bra att ta ned den och sälja den som brasved innan den blir förstörd än mer?
 
låt den stå och se vad som händer nästa år . Jag antar att ni sparade björken för att ni ville ha den kvar? Träd har oftast mycket större kraft än man tror. Inför nästa år kan man pensla på sådan salva man brukar ha på fruktträd för att den inte ska sava mer.
 
Jag skulle också definitivt ge den minst ett år till. När det gäller den eventuella värdeminskning på ved från en björk som står ett år extra så tror jag den är helt försumbar och inget att ta med i kalkylen.
 
manner skrev:
Inför nästa år kan man pensla på sådan salva man brukar ha på fruktträd för att den inte ska sava mer.
Nej, detta råd är förlegat sedan många många år. Man ska inte pensla på ngt utan låta trädet själv valla in (rengjorda och slätskurna) och självläka skador.

Att smeta på något ovanpå skada ger lätt upphov till bakterieodling undertill.

När det gäller ursprungsfrågan kan mycket väl några rötter ha skadats. Det kan också ha varit torrt i marken - trots detta sommarväder har det hos mig varit otroligt torrt juli-augusti. Björken kräver ju väldigt mycket vatten. Så bida din tid :)
 
Redigerat:
Jag skulle låta skiten stå, mina föräldrar hade en björk vars topp gick av under stormen Gudrun, den fick stå och den är finare än innan idag. De verkar vara ett rätt tåligt träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.