O
Blev tvungen att revidera mig själv efter ett bra inlägg från Steamboy. Anledningen till att jag personligen undviker Julas och Biltemas prylar är dessa är väldigt jobbiga att koppla in. nog så irriterande om man skall koppla in ett helt gäng!
Men om kvalitén på dessa prylar är så dålig att de skulle gå sönder efter 5minuter... De tror jag inte... Kan på de billigare modellerna vara lite tråkig plast. Men oavsett jag tror inte att några är farliga att använda.
Men biltema är stället alla älskar att hata. Alla känner någon som vet någon som köpt något på biltema som fick hela jorden att explodera:p
förvisso har vi alla här på forumet tyvärr upptäckt att det finns riktigt farliga saker från biltema. tror dock att det tillhör undantagen. (eller vill tro, då jag gärna handlar på biltema)
 
Om man ska tillbaka till ämnet så tycker jag att biltemas nero, med ram i solid aluminium är riktigt snygg, så jag får väl testa om termostatern passar där, annars blir det nåt annat.. :)
 
Men ett Biltema Nero uttag i aluminium är ju inte direkt billigt. Nu har jag ju inte byggt ihop din kombination, men jag vill minnas att det kostar över 200.- för ett vanligt infällt jordat 1-vägs med aluram?
 
Enk Projektet skrev:
Så klart man inte måste...men om man kollar hur stor kostnad det är totalt vid en renovering/nybygge så är det en väldigt lite kostnad......
Man får väl se eluttagen som en del i en helhet då man bestämmer sig för vilken nivå man vill lägga en renovering på. Ett par som har ut 50000 i månaden efter skatt och bor i villa i bra läge värd 4000000 tycker nog att det är värt att satsa på tapeter för 1000 kr rullen, tarkettgolv för 600 kr/m2 och eljo/elko-uttag/strömbrytare/dimmers för några hundralappar styck om man ska fixa ordning ett rum. Ett par med 20000 i månaden efter skatt boendes i en 500000-kronorsvilla i ett sämre läge kanske hellre väljer rusta-tapeter för 100 kr rullen, byggmaxgolv för 150 kr/m2 och uttag/strömbrytare/dimmers för 30 kr/st på byggmax.

På ett 20-kvadratsrum med 4 uttag och dimmer skulle summorna bli ungefär 9000 + 12000 + 1200 = 22200 kr
resp 900 + 3000 + 150 = 4050 kr. Tapetklister, lister och övrigt oräknat.
 
pelpet skrev:
Man får väl se eluttagen som en del i en helhet då man bestämmer sig för vilken nivå man vill lägga en renovering på. Ett par som har ut 50000 i månaden efter skatt och bor i villa i bra läge värd 4000000 tycker nog att det är värt att satsa på tapeter för 1000 kr rullen, tarkettgolv för 600 kr/m2 och eljo/elko-uttag/strömbrytare/dimmers för några hundralappar styck om man ska fixa ordning ett rum. Ett par med 20000 i månaden efter skatt boendes i en 500000-kronorsvilla i ett sämre läge kanske hellre väljer rusta-tapeter för 100 kr rullen, byggmaxgolv för 150 kr/m2 och uttag/strömbrytare/dimmers för 30 kr/st på byggmax.

På ett 20-kvadratsrum med 4 uttag och dimmer skulle summorna bli ungefär 9000 + 12000 + 1200 = 22200 kr
resp 900 + 3000 + 150 = 4050 kr. Tapetklister, lister och övrigt oräknat.
Det är inte så jag menar...självklart ska man välja det som passar en bäst själv både till utseende och pris...men nu är det väl inte så att ELKO eller ELJO tillhör det mest exklusiva utan mer är en standard produkt.
Dom som har 50´ efter skatt har nog råd att välja strömbrytare från en exklusivare serie om det önskas.
 
[QUOTEoch ner Takdimmer - knapp - termostat - uttag

tänk på avståndet till Badkar eller dusch(huvud/brunn) ska vara 120 cm för uttag i badrum zon 3
 
Det fanns en del Eljo-kopior i vårt hus när vi flyttade in. De flesta funkar helt OK men har inte samma snärt i vippan. Tyvärr verkar ocksåp plasten vara sämre eftersom de blir ganska gulaktiga efter ett par år. Å andra sidan skulle man kunna argumentera och mena att man har råd att byta ibland om man köper billigt.
 
Men hallå - nu blev jag nyfiken och tittade på biltema.se och elbutik.se - på Biltema kostar en Nero trappbrytare 99:90 och på Elbutik kostar Elko 129:-. Om skillnaden är 29:- faller min röst helt utan tvekan på Elko!!

Det är möjligt att Biltema har en nästan lika bra produkt men för 29:- skulle jag inte råda någon att testa med tanke på hur mycket skit jag köpt på Biltema genom åren!
 
Akahigi
Finns det inga billiga bra utländska grejer man kan köra på?
 
Steamboy skrev:
Det du betalar för när du köper ett stort vällkänt märke är:
- Det kommer finnas kvar om tio år.
- De säljer stora volymer i bulkpack till elfirmor.
- De har bra garantier och serviceavtal för elfirmor.
Nu köper ju förvisso dom flesta elfirmor grejer av elgrossister och då är det dom elfirmor vänder sig till.

Och ska jag berätta varför elektriker helst vill sälja ELJO eller ELKO?
- Det är för att dom är enkla och genomtänkta att installera.

- Har ett brett utbud av olika lösningar för både el och media (ett utbud som elektriker är välbekanta med och därmed kan planera installationen efter)

- Har en större kvalitetskänsla och 9 ggr av 10 garanterat håller i 30 år framöver (jämfört med billiga som "antagligen" håller i 30 år). Det är en säkerhet till att slippa åka på garantijobb.

- Ser snyggare ut, fast det är en smaksak

- Är lagervara hos grossister och då enkelt att hämta under dagen om det saknas.

- Enkel retur genom elgrossister om det blivit material över och enkla reklamationer.

- Säker något mer som någon annan kan fylla på med.

Och icke förglömma, att elektriker även hatar sina kunder och gör allt för att jävlas med dom så mycket som möjligt och sälja på dom helt onödiga saker som inte alls håller högre klass än ELJO Trind för 9.95 på Ullared. Det skulle man faktiskt kunna säga är huvudanledningen till att vi vill använda ELJO och ELKO.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Elintresserad skrev:
tänk på avståndet till Badkar eller dusch(huvud/brunn) ska vara 120 cm för uttag i badrum zon 3
Självklart! Nästan 3 meter här. Blev tvungen att skippa uttag i kommoden pga av detta ;-(

Förövrigt var det designen jag gillade på Nero. Men eftersom ni sågar den serien vid skosulorna får jag nog titta på nåt mer ;-(
 
Redigerat:
O
Patrik_Hed skrev:
Och ska jag berätta varför elektriker helst vill sälja ELJO eller ELKO?
Vad duktig du är som kan säga exakt samma sak som jag fast med fler ord och lite subjektiva värderingar också! :rolleyes:
 
För att svara på ursprungsfrågan: Jag vet i alla fall att Biltema Lubiline är kompatibel med Eljo Trend. Och Biltemas vägguttag håller bättre kvalité idag än de gjorde för några år sedan. Har man ett äldre uttag som trilskas kan man fukta med lite olja i petskyddet så är problemet löst.

Vad jag inte kan svara på hos Biltema är hur åldersbeständig plasten är mot missfärgning. Men om det problemet dyker upp får jag ju chansen att sätta in moderna brytare.
 
När det gäller missfärgning av plasten i brytarna så är inte Eljo Trend speciellt bra. Har ett antal begagnade trend dimrar hemma som har en varierande missfärgning av vridknapp och täckplatta.......
 
roli skrev:
När det gäller missfärgning av plasten i brytarna så är inte Eljo Trend speciellt bra. Har ett antal begagnade trend dimrar hemma som har en varierande missfärgning av vridknapp och täckplatta.......
Det är inte den gamla färgen E-vit då? Den var lite gulaktig. Den nuvarande färgen på Trend heter fjällvit.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.