Bort med masoniten, täta springorna i brädgolvet, dit med armeringsnät och flytspackel (min 12mm).

Beprövat, godkänt och hållbart.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Om man har matta som tätskikt får man ha det.
 
Mikael_L
RobZombie skrev:
Bort med masoniten, täta springorna i brädgolvet, dit med armeringsnät och flytspackel (min 12mm).

Beprövat, godkänt och hållbart.
Jag tycker exakt lika.

Om du sen tätar springorna med tejp, akrylfog eller genom att skrapspackla med något slags handspackel* eller fix spelar mindre roll.

LIP 245 som jag har en halv säck över av skulle jag själv givetvis spacklat igen golvet med, innan flytningen. Detta går att dra ner till 0mm tjocklek, så det är bra på alla vis.
Men ta gärna en spackelprodukt från samma leverantör som ditt flytspackel, så alla anvisningar om primers osv fungerar ihop.
 
  • 13317846-origpic-bab146.png
Mikael_L
Fruppe skrev:
Jag tänkte mest på att minimera risken för sprick bildning eftersom det är ett "plank" golv i botten, och har man otur så kan det spricka.
Det blir mycket starkare och mindre sprickrisk med 10mm tjockare flytspackel istället, och ev kraftigare eller mer armering.
Men det där med armeringen får andra gärna ha åsikter om, för hur det fungerar i flytspackel har jag inte så mycket koll på.
 
Gött, då skippar jag golvgipset helt med andra ord? Bra att slippa de 12 extra millimetrarna eftersom flytspackel och klinker etc bygger en del.

Jag har Weber Set 610 MultiFlex och Lip Fogmassa hemma, sedan badrummet renoverades för ett par år sedan. Kanske nåt av de alternativen kan funka?
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Gött, då skippar jag golvgipset helt med andra ord?
Ja.
BiFuel skrev:
Jag har Weber Set 610 MultiFlex och Lip Fogmassa hemma, sedan badrummet renoverades för ett par år sedan.
Lagringstiden brukar vara max 6 månader så köp nya grejer rekomenderar jag.
 
Då gör jag det. Är ju en liten slant i sammanhanget. Om man ska täta med tejp, vilken sorts tejp gäller då? Vad som helst?
 
Har du lite armeringsmatta klamma fast den i trägolvet så får du ännu mer stabilitet.
 
Bort med masoniten som redan nämnts av några kunniga...
Täta springor på ett eller annat sätt... (billig latexfog är smidigt)
Prima golvet...
ARMERA med armeringsnät avsett för ändamålet...
Flytspackla...

Gipset är fullständigt onödigt när man ändå ska flytspackla...
Kör du efter BKR´s regler så är det dessutom felaktigt med gips...
Armeringsnät är däremot nödvändigt när du har träbjälklag...

Lycka till ! :)
 
  • Gilla
greywood och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.