Som rubriken antyder är jag ute efter ett laserpass. Jag behöver inte ha det allra senaste och de allra flesta finesserna. Jag klarar mig förmodligen med en hyfsat basic apparat av god kvalitet till ett bra pris. Jag är inte snickare och vill inte lägga för mycket pengar på en men samtidigt är det ju ingen mening att köpa skräp. Någon som har några bra tips?

Mvh,
ToRy
 
Vad ska du använda det till? Inte säkert att laserpass är rätt grej?
 
Första jobbet blir att lyfta en urblåst sommarstuga på ca 40 kvadrat. Vill skapa en utgångslinje runtom insidan på byggnaden som man sedan mäter lyfthöjden ifrån. Sen blir det till att bygga upp stugan på insidan igen och då kommer den säkert väl till pass. (No pun intended.;)) Har funderat på en vattenslang med genomskinliga rör i ändarna men det är knöligt nog att klättra runt fackverkskonstruktionen som huset skall lyftas i utan en vattenslang i näven.
 
Spontant låter det som att en krysslaser är vad du behöver.
 
Ja, du måste ha en Bosch GLL 3-80 med tillhörande fäste BM1 och mottagare LR2;)
 
Okej Sune, tre-fyratusen kanske inte var vad jag räknade med :confused: men tack för tipset.(y)
Får väl erkänna att jag inte har någon som helst koll på priserna på dessa produkter. Hade hoppats på en tusing till femtonhundra men det kanske bara kan köpa skräp?
 
Du kan hitta bra krysslasrar till din budget. Sök på forumet så får du en massa tips.
 
Skulle nog personligen undvika B&D om man vill få det rakt.
Men som sagt, det finns hundratals inlägg här om krysslaser, själv har jag en Bosch PLL20 som duger för mina behov.
 
Har en sådan (eller liknande iaf.) och tycker den funkar ok, kunde lyst lite starkare. Har fått laga den då trådarna (tunna ledare till lasern) i den gått sönder, men det beror nog mest på att den flyttats runt en hel del utan att fixeras. (tror det ska följa med fixerings-grejor så lasern inte skumpar runt, men de är borta sedan länge)

Vad jag saknar är en boost-knapp som krämar ut någon watt och bränner in ett märke, men jag antar det inte finns på någon...
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Jädrigt cool funktion på en laser......:cool: Gäller bara att man har asbestbyxorna på så man inte står där med shorts helt plötsligt.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
sune73 skrev:
Ja, du måste ha en Bosch GLL 3-80 med tillhörande fäste BM1 och mottagare LR2;)
Ähhh, 3-80 är ingenting jämfört med:
http://www.proffsmagasinet.se/laser...linjelaserkorslaser/agatec-mc8-multikorslaser
:D


Men ev kan denna vara intressant?
http://www.proffsmagasinet.se/laser...s-x2-avstandsmatare?group=prod_prod_grp-s1/61

Annars finns det en uppsjö av relativt billiga krysslasrar med helt OK prestanda.
En av de jag har är en Stanley från Jula, med golv-tak-stativ + kamerastativ och den kostade bara typ 600:-. Ett riktigt fynd vill jag påstå. Fanns den att köpa idag vore det mitt absoluta tips.

Men något liknande kanske går att finna om du scannar av alla möjliga butiker, bauhaus, clas olsson, hornbach osv osv.

Det är inte bara krysslasern i sig att överväga, utan både vissa funktioner och tillbehören.
Att ha en laser utan någon form av stativ är inget roligt. Då blir nog manicken mest liggande, ty det blir för besvärligt att sätta upp en mätsituation.
Så kamerastativ och/eller golv/tak-stativ är nog ett måste.
Självnivellerande är också ett måste.
Har lasern möjlighet att användas med mottagare (eller medföljande mottagare) så blir den plötsligt användbar utomhus också.
Det brukar krävas att lasern kan sättas i en blinkande mode för mottagare.
 
Har en GeoFennel FL 40-3 korslaser som är helt OK. Trevligt med en 90-graders vertikallinje åt sidan. Lasern är en kinahistoria som säljs under diverse märken såsom GeoFennel, Topcon och Danderydspasset. Gav runt 1700kr för den hos Hornbach. De beställde hem den från Danderydspasset.
 
Har hittat några intressanta alternativ, undrar om någon har något att säga om dem?

Bosch PCL10: Krysslaser med självnivellering och stativ. 995:- på tretti.se

Bosch PLL 360: Självnivellerande men kallas cirkel eller syftningslaser. Skillnad? 1295:- inkl universalfäste men inget stativ

Bosch PCL 20: Självnivellerande, lodfunktion, linjer åt alla möjliga håll, väggfäste och stativ. 1295:-

Bosch quigo: Liten kul krysslaser som fått rätt bra omdöme av alltombostad. Enkel men duktig, typ. 435:-! Smart fäste men inget stativ.

Skil 0510: Verkar mångsidig, "mångfunktionellt" stativ medföljer...? Linjer i drivor, funkar även i hörn... okej...? Snurrbar på stativfäste. 995:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.