mats_o skrev:
Det var troligen en ferritkärna som fungerar som filter för högfrekvensstörningar
Jojo det förstår jag att det var.....
 
mats_o skrev:
Det var troligen en ferritkärna som fungerar som filter för högfrekvensstörningar
Ja så hette det. Men tyvärr hjälpte det inte fullt ut. Det blev bättre men som sagt, hjälpte inte fullt ut. Bild kommer..
Teracomkillen var förövrigt väldigt hjälpsam och sa att han skulle komma tillbaks med en ny lösning om det inte fungerar.
 
Jisses hade ingen aning om att Terracom fortfarande kör med avstörningsservice. Bjuder de på ferritkärnorna också?
Det var ju grym service, eller så känner de sig skyldiga på något sätt.

(Men faktum är att det nog förhåller sig så att det är den utstörda utrustningen som är felaktig och den som stör har ingen skyldighet att bekosta reparationer/åtgärder. Dock brukar radioamatörer mfl. betala lite ferritkärnor mm för grannsämjans skull). Nu blir jag säker påhoppad om att värden är orättvis.
 
it-snubben skrev:
Jag har råkat ut för liknande sak. När jag var liten så hördes ibland prat och musik ur kylskåpet. !?!? Gissa om jag blev brydd första gången jag hörde det :-O

Det som händer är att någon spole (tex trafon) i utrustningen har precis rätt förutsättningar för att bete sig som en antennspole i en kristallradio. Det kommer sannolikt inte ur elnätet, utan från "etern" runtomkring. Det behöver inte ens vara en närliggande mast som sänder ut.
Kan varit AM-sändningar som var vanligare förr, och att själva metallkonstruktionen var en perfekt antenn. Diskbänkar är av lagom längd/ våglängd kunde börja vibrera i takt med radioutsändningen och spöka...
 
Det kan behövas feritkärnor på alla kablar som går in och ut till förstärkare och högtalare. Vissa apparatkonstruktioner kan behöva modifieras men det ska tillverkaren ordna.

Fenomenet kallas LF detektering och var vanligt förr med amplitudmodulerade sändningar. Vad som händer är att störsignalen likriktas i någon transistors PN övergång och då är signalen hörbar.

Detta är ett problem runt radioamatörerna men de brukar vara oerhört villiga att hjälpa till med problemen så de får fortsätta med sin hobby.

Prototypen
 
Jag har varit med om en liknande sak när jag skulle på hälsokontroll på Varbergs lasarett.

Dom hadde fått nu utrustning för hörselkontroll och jag hörde Carola i lurarna.
När jag sa till dom trodde dom nog att jag var dum på riktigt.
 
Med min JVC dv-kamera medföljde en ferritkärna för varje kabel: laddare, video & ljud in & ut, firewire etc
 
mrfrenzy skrev:
Med min JVC dv-kamera medföljde en ferritkärna för varje kabel: laddare, video & ljud in & ut, firewire etc
Blir misstänksam då jag ser sådant. Brukar tyda på att man har problem med avstörningen av apparaten själv, dvs den skickar själv ut störningar som måste filtreras bort för att bli godkänd. Minns att jag köpte nån HP-pryl för flera år sedan där det medföljde två olika stora ferriter som skulle sättas på kabeln till laddaren. Vilken man skulle använda berodde på i vilket land man bodde... :D
 
pefo skrev:
Blir misstänksam då jag ser sådant. Brukar tyda på att man har problem med avstörningen av apparaten själv, dvs den skickar själv ut störningar som måste filtreras bort för att bli godkänd. Minns att jag köpte nån HP-pryl för flera år sedan där det medföljde två olika stora ferriter som skulle sättas på kabeln till laddaren. Vilken man skulle använda berodde på i vilket land man bodde... :D
Mig veterligen så använder du inte ferriter för att förhindra att en apparat blir en radiosändare. De minskar risken att något blir en radiomottagare som fler vittnat om här. Jag ser ferriter på sladdar som något positivt, men OK en poäng får du för att det är trist om apparaten endast fungerar med orginalkablaget.
 
Lassie skrev:
Mig veterligen så använder du inte ferriter för att förhindra att en apparat blir en radiosändare. De minskar risken att något blir en radiomottagare som fler vittnat om här. Jag ser ferriter på sladdar som något positivt, men OK en poäng får du för att det är trist om apparaten endast fungerar med orginalkablaget.
Man kan använda ferriter för att tex förhindra att RF går tillbaka till elnätet via nätkabeln.

Är du radioamatör?
 
Feriter på kablar stoppar störningar åt båda hållen men får väl ses som en nödlösning då apparaten är dåligt konstruerad från början. Ibland kan det vara så att man bestämmt ytterformatet först och helt enkelt inte rymmer avstörningen inne i kåpan.

Sedan kan det också vara en enkel anpassning mellan olika marknader, USA har sina FCC bestämmelser och europa sitt EMC direktiv och i Kina där skiter man i allt. FCC och EMC är väl i samma anda men gränserna är lite olika på olika saker.

Prototypen
 
Nu har det hänt grejor...Fick en sladd utav terracomkillen med 2 ferritkärnor på.
Ser ut som bilden nedan. Fungerar ännu efter 4 dagar. :)
 
  • ferrit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det är skyddsjordat?

Prototypen
 
Sladden på bilden när ju ojordad, borde det inte bli mindre störningar med en jordad dito?

EDIT: Fast, ja, det beror ju på var störningen kommer från... Ligger den på skyddsjord/höljet så blir det ju värre av skyddsjordat men det kan ju vara värt ett försök...

//Anders
 
Redigerat:
Precis, hjälper det lite grand med en ferrit, så hjälper det alltid ännu mer med två.. man kan aldrig få för många ferriter! Detta är inget olösligt problem, vill man filtrera mer kan man sätta s.k. common-mode-drosslar på inkommande matning, som filtrerar signaler som kommer in likfasigt (vilket det är fråga om här) på både fas/nolla eller plus/minus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.