Ja, precis som det låter. Har någon gjort detta? Hur är det att leva med det i längden?

Vi bir i ett nyinköpt klassiskt stadsfunkishus. Kvadratiskt, med en liten passage med klädkammare och två garderober mellan kök och vardagsrum. Vi vill inte riva väggen mellan dessa rum, det känns som att förstöra. Högt i tak, vackert parkettgolv i vrum, plankgolv i köket som kom i dagen när vi rev bort fult klinkers. Köket är ca 14 kvm, vrum kanske 28 kvm. Iköket finns även ett skafferi i en hörna som vi vill behålla.
Köket har ett fönster med kvällssol, vrum har ett funkisburspråk med stora fönster med kvällssol samt ett stort fönsterparti i söderläge. Vi är en stor familj (4 barn) med stor släkt och stort umgänge. Stort matsalsbord är alltså ett måste. Om vi behåller köket så blir det bara ett arbetskök. Matplatsen blir i vrum, en mindre umgängesgrupp funkar oxå här men eftersom rummet är väldigt kvadratiskt så är det lite svårmöblerat. Tv ska inte vara i detta rum.

Man skulle kunna skapa ett alldeles fantastiskt kök i vrum, ingen tvekan där inte. Rummet skulle användas flitigt då jag är hemmamamma och mycket mat- och bakroad. Min undran gäller mest att ha vrum i gamla köket. Det får plats en soffgrupp som inte kan vara av det vräkigaste slaget. Hur blir det med gamla skafferiet kvar? Gamla murstocken finns så man kan lätt och snyggt placera en kamin i ett bra hörn. Detta rum skulle mest användas när man vill sitta lite skönt och umgås. En jättestor grupp människor skulle inte få plats, men jag antar att man stannar kvar vid matbordet i så fall.

Jag ska försöka scanna in en planlösning och foton av de bef rummen.

Roliga, spännande, nya tankar behövs då man lätt blir låst i sitt tänkande.

Tack på förhand, Sparris
 
Låter som en kanon idé :)
 
Ursäkta det upp och nervända!

Scan 122620000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sparris - jag tror det är en vansinnig idé. Tror man skall bli bättre på att planera gamla kök och använda sina matsalar bättre. För det går faktiskt.
 
Det är detta som är problemet. Det blir ett fantastiskt kök om man byter plats, men är det värt det stora ingrepp som görs i huset?

Att ha arbetskök och separat matsal är jag inte alls främmande för, har gjort det förr, det går utmärkt!
 
Normalt brukar man vilja ha kök i norrläge men i ditt fall så verkar det som att det är en bra idé med ett platsbyte eftersom du får goda möjligheter till ett större matbord. Om du satsar på ett rejält bord med bekväma stolar så sitter man nog kvar där hela kvällen, och du får en naturlig kontakt mellan köksarbete och matbordet. Burspråket verkar vara ett fantastiskt ställe för ett större matbord.

Skafferiet kanske du kan göra om till en matkällare där du har varor som man inte behöver komma åt så ofta. Konserver, rotsaker, alkohol, läsk, etc.

Ett kök i söderläge bör ha ljusa färger eller vitt, det gör att det upplevs varmt av det inkommande solljuset.

Det kan vara lurigt att få till v/a om du inte lägger diskbänk mot wc/garderobsväggen, eller om du inte har en källare att dra upp det ifrån. Om du har källare så kanske du kan lägga diskbänk/köksbänk mot söderfönstret och väggen mot rummet, sätta matbordet i burspråket och ställa en braskamin vid garderobsväggen. Rökröret borde du kunna dra ut genom väggen till skorstenen.
 
Jugend skrev:
Sparris - jag tror det är en vansinnig idé. Tror man skall bli bättre på att planera gamla kök och använda sina matsalar bättre. För det går faktiskt.
Kan du utveckla det vansinniga i idéen?

Det går att göra köket ganska bra. Jag är van vid mycket arbetsytor och det är svårt att få här. Så precis som med allt behöver så måste man kompromissa och prioritera. Det funkar tex inte att ha spis och diskho på samma väggyta.
 
Sparris skrev:
Det är detta som är problemet. Det blir ett fantastiskt kök om man byter plats, men är det värt det stora ingrepp som görs i huset?

Att ha arbetskök och separat matsal är jag inte alls främmande för, har gjort det förr, det går utmärkt!
Jag har varit i samma tankegångar som du så förstår dilemmatanken. :) Men, med risk för att bli nedsablad för att man är gammeldags, så blir originaldetaljerna i det gamla köket väldigt apart. Vi har haft bibliotek i ett gammalt kök och det blir liksom inte bra. Man trodde det för man ville ha kvar detaljerna men sedan när man väl sitter där blir det ologiskt. Det är bättre att det gamla köket är kvar och att man verkligen satsar på att använda sitt vardagsrum. Många är för dåliga på det däribland har vi varit det. :)
 
Vi har idag liknande planlösning som du föreslår i vårat gamla om/tillbyggda torp. Stort kök, ca 30kvm, med litet vardagsrum, ca 12 kvm, i anslutande rum. Eftersom vi som de flesta nu för tiden spenderar mest tid i köket både till vardags och när vi har gäster tycker jag att ett stort vardagsrum är slöseri med yta. I vardagsrummet har vi soffa och TV och då behövs inte mer plats.

Nu är vårat hus litet och hade man haft mer plats kunde alla rummen fått varit stora. Men jag skulle alltid prioritera stort kök med plats för stort matbord framför vardagsrum eller litet kök och matplats i annat rum.
 
Jag är mycket tacksam för alla era tankar och erfarenheter, skulle jag tänka ut dem alldeles själv tror jag att jag fått hålla på i hundra år!

Ska passa på och beskriva huset lite mer (väntar på att kamerabatteriet ska laddas).

Vi måste inte ha vrum i gamla köket (om vi byter), vi skulle kunna ha bibliotek och kontor där istället, detta är idag i genomgångsrummet på ritningen. Om vi byter tror jag genomgångsrummet skulle vara bättre som vrum, det har direkt ingång till det som skulle bli köket (utan en liten passage), detta rum har dessutom likadan parkett som i det bef vrum, skulle knyta ihop umgängesytorna mer. Stort vackert fönster finns där oxå.

På ovanvåningen finns ett nästan likadant rum som vrummet, fast utan burspråk. Vi skulle kunna ha vrum där men det känns inte logiskt att man ska gå upp en våning efter middagen. Som planen är idag ska vi göra ett stort master bedroom där istället, med klädkammaren i passagen och vidare ingång till (i framtiden) ett stort fint badrum (i det gamla köket på vån 2).

Vatten och avlopp är det inga problem med i det bef vrummet eftersom tvättstugan ligger där under. Burspråket har 2 runda pelare som avgränsar på kanterna, därför funkar inte matplats där. Jag tänkte tanken med en hel bänk med diskbänk i mitten som går längs väggarna i burspråket.

Ursäkta spretigt inlägg...
 
Jugend, du har alldeles rätt i att ett hus som är byggt på ett visst sätt kan se alldeles galet ut om man "vänder upp och ner på det". Frågan är var går gränsen? Till vilket pris ska man ha kvar det gamla?

Måste också tillägga att tanken med kök i det gamla köket är att vi ska behålla originalbänkar och skåp men flytta om dem för bättre funktionalitet och skaffa nya vitvaror.
 
Vi har precis byggt om en gammal sal på 40kvm till kök. Det gamla köket var trångt om man var fler än 4 som åt och låg i SE läge och vänt bort från gårdsplanen, så man såg aldrig om någon kom eller vad som hände på gården. Salen låg vänd in mot gårdsplanen i SSW läge med sol från förmiddag till solnedgång. Vilket lyft för huset. Det nya köket har nästan ersatt både vardagsrum och arbetsrum, vi kan utan problem sitta 12 till middag om det skulle behövas utan att set blir trångt. Stort ljust och vi tillbringar mycket tid där, inte bara när vi lagar mat och äter. Samtidigt medförde det att vi börjat använda finingången som standard då den ligger i anslutning till nya köket, istället för grovingången Det känns som ett helt nytt hus. Och eftersom vi bara använde salen en à två gånger per år så har huset även vuxit betydligt.

För oss var det bingo att flytta köket
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Tompa01's ombyggnad verkar ju har blivit mycket lyckad, grattis!

I Sparris fall undrar jag om man ändå inte skulle titta på att göra sig av med klädkammaren och garderoben mellan kök och vardagsrum.
Oavsett om man byter plats på rummen, alltså flyttar köket till vardagsrummet.

För problemet med huset är väl just att köket är för litet. En konstig kompromiss mellan ett renodlat arbetskök och ett kök med matplats.
Det är för litet för att vara ett praktiskt kök.
Men också för litet för att vara vardagsrum. Det bör väl Sparris inse?

Så, visserligen gillar jag öppen planlösning i moderna hus, men inser att man kan förstöra ett klassiskt hus genom att börja riva innerväggar.
Men i det här fallet skapar man så mycket rymd (och det var väl en av grundidéerna med funktionalismen) genom att ta bort garderoberna.

Varför har över huvud taget klädkammaren (märk med G på skissen) hamnat där?
Långt från entré, långt från sovrum.
Det kanske var en klassisk serveringsgång mellan kök och matplats från början?

Men, som andra sagt redan, mycket intressant projekt!
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Planlösningen är inte ändrad i huset.

Det finns så många variabler i detta:

Vad behöver vi (funktion, yta, förvaring)?

Vilket slags liv vill vi ha möjlighet att leva?

Ekonomi.

Arbetsinsats - tid.

Höja värdet på huset (är av underordnad betydelse, vi renoverar för oss, inte för att sälja). Men man vill inte att folk ska komma hem till oss och känna att ngt är "fel".

Vad är måsten - vad är önskningar?

Göra det mesta av rummen. Hur gör man detta? Finns nog inte ett entydigt svar...


Min prioritering är funktionsbiten. Det är en arbetsplats för mig och samtidigt ett ställe för glädje (när det funkar bra). Sen kommer att det inte får se "fel" ut. Tiden är inte det viktigaste, man får det som man gör det liksom. Ekonomi är inte heller superviktigt, man får vänta ngr månader till för att spara ihop till mer.

Vad är era prioriteringar? Kan ni lägga till ngr variabler till min lista?

Mannen är på tjänsteresa och klarar f ö inte av att spåna samtidigt som han har andra saker i skallen. Därav många av mina inlägg här.
 
Nu bilder.

Där gamla spisen stod
IMG_2902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger sida i köket, bredvid skafferiet (ej i bild).
IMG_3002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster sida, efter diskbänken är en dörröppning till passagen.
IMG_3003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skafferiet
IMG_3005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passagen in till vrum.
IMG_2908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passagen in till kök.
IMG_2907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vrum, burspråket med pelarna, 156X330cm.
IMG_2995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vrum exkl burspråket är 518X555cm. Ser ni f ö ikeaköket i vrum, vi testar redan, fast i väldigt barnslig skala.
IMG_2929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.