Hej jag var lite desperat att få upp vindskivorna och vattskivorna på garaget. Jag oljade ändträet sedan satte jag upp, grundade när de var uppe och sist strök 2 ggr. Nu undrar jag om jag gjorde fel när jag lämnade baksidan på vindskivan samt baksidan på vattskivan obehandlad. Jag använde jotuns Butinox Futura fasadfärg. Vattskivan ligger ca 1 cm över plåt som det rinner vatten på, så ingen direktkontakt. Sedan fogade jag inte ihop när jag skarvade utan lade bara den nya plankan ände mot ände så att säga. Tänkte ta lite utefog och spackla dit när färgen torkat om nu inte färgen kletat igen fogen. Var detta rätt sätt att göra det på?
 
Det är helt lugnt! Vissa väljer medvetet att inte måla baksidan då de menar att brädan kan andas då och kan torka snabbare när den är våt. Personligen brukar jag välja att använda torrt virke och måla alla sidor så att vattnet aldrig kan komma åt träet men det är egentligen petitesser. Ändträet är ändå det viktigaste och det oljade du ju.

Man brukar mig veterligen inte foga innan man skarvar utan det är bara trä mot trä. Jag hade hoppat över att kleta fog i efterhand då det kan bli fult när fogen faller av då den inte håller lika längre som färgen.
 
Jag oljade alla sidor/ytor men täckmålade bara det synliga.
 
Vid skarvar och svårmålade ställen mot plåtar och dyligt brukar jag ha en 1L burk med färg stående som jag använder för att göra en strykning innan montering.
 
Sorry om jag lånar tråden lite, men jag har just satt upp mina nya vindskivor också. Dock så skippade jag att olja ändträet av ren lathet.. målade bara med täckfärgen :) Var det jättedumt och behöver jag försöka åtgärda det tycker ni?
 
vollerys skrev:
Sorry om jag lånar tråden lite, men jag har just satt upp mina nya vindskivor också. Dock så skippade jag att olja ändträet av ren lathet.. målade bara med täckfärgen :) Var det jättedumt och behöver jag försöka åtgärda det tycker ni?
Om du hoppade över både grundolja och grundfärg så spelar det ingen roll längre då det inte kan åtgärdas. Dina vindskivor kommer hålla länge (förmodligen över 10 år) men inte lika länge som om de hade varit rätt gjorda. Grundoljan (över alla ytor) och grundfärgen är mycket viktiga för väderskyddet, vattentätheten och för att täckfärgen skall sitta ordentligt.
 
Tack för svaren! Ni som tar er tid att hjälpa oss okunniga och nya husägare är verkligen bäst!:D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.