Huset blir ljust gult med Alcros Djurgårdsgröna knutar/vindskivor/foder. Stående träpanel.

Vad tror ni om färgvalet på alla bleck och plåtar? Fönstren är vita. Hängrännor och stuprör är vita.

Fönsterbleck (under): Vita
Överbleck: Vita (gröna?)
Vindskivebeslag: Tegelröd? Vitt?
Ränndalsplåt: Tegelröd?

Det blir en horisontell list på gaveln (gavelspetsen) som är grön, ovan denna skall det förstås sitta en plåt: Vit? Grön?

??? ::) ???
 
All plåt vit utom installationer och ränndalar på taket som ska vara i takets färg.
Vindskiveplåten är snyggast vit. Det ser konstigt ut om man har den i takets färg..
 
All plåt vit utom installationer och ränndalar på taket som ska vara i takets färg.
Vindskiveplåten är snyggast vit. Det ser konstigt ut om man har den i takets färg..
Jajamensan...precis vad även jag har valt.
 
grafitgrått kan bli ballt.
tror det passar med resten
låna en bit av en plåtis... tror att det livar med färgen
 
norrlandshus_sthlm skrev:
grafitgrått kan bli ballt.
tror det passar med resten
låna en bit av en plåtis... tror att det livar med färgen
Isåfall kanske aluzink.

Äh vafasen, vitt verkar ju poppis...!

Det enda jag inte riktigt är sams med är vita vindskiveplåtar, det blir då både grönt, vitt och tegelfärg på samma ställe och det är lite för mycket.
 
Bob_the_builder
Jag har ägnat ganska mycket tankemöda åt det här också på sistone och kommit fram till följande:

Förutsättningar:
- Huset ska bli rödmålat (falu-)
- Foder, knutar ska bli vita
- Taket har tegelröda betongpannor

De enda två färgalternativen som jag kunde acceptera på takets plåtdetaljer var tegelrött eller svart. Vitt har jag sett på ett tegeltak och då höll det på att vända sig i magen. Jag åkte runt och tittade på lite olika hus och kom fram till att svart plåt på taket också krävde (i mitt tycke) svart plåt till rännor, stuprör, bleck mm. Det tyckte jag inte passade riktigt. Då återstod vita detaljer på väggarna och tegelröda på taket. Så blir det.

Vindskiveplåten kräver lite extra fundering. Det är ju faktiskt så att det förr i tiden (och fortfarande på vissa äldre hus) var en bräda och inte en plåt som var fäst längst ut på taket. Den var normalt sett vit (samma färg som vindskivorna). Det är, som jag ser det, den visuella effekten man vill åt och därmed ska plåten vara vit.
 
Roligt att fler funderar på samma sak :)
Hus= falurött
Taket= rött tegel
Foder= vitt
Vindskivor= rött el vitt
plåt= svart el vitt el rött
 
Hade jag vita foder och vindskivor vore det "självklart" att köra med vit plåt vid fönster och vindskivor. Skulle också välja telegrött för plåt på taket......
 
Det här med färgsättning är nog lite av en modesak. Jag har själv ett hus från 1890-talet och där har man sparat en massa gamla fönster. Med ledning av beslagen så verkar det som om det är alla varianter som någonsin har funnits på huset. Det finns vita, röda, gröna och bruna fönster. Huset hade ursprungligen fasadtegel, så kallat Lommategel (lite smutsgult som skiftar i grönt). På 60-talet renoverades fasaden med rött tegel (halvsten), och de nya fönstren fick givetvis tidens modefärg, vitt.

Personligen tycker jag att allt för mycket vita detaljer gör att huset får ett sterilt uttryck. Därför blir nu alla fönster gröna på utsidan allt eftersom jag renoverar dem (jättejobb). Jag har hittat en grön kulör som jag tycker passar mycket bra, Landoras gröna oljefärg - lite åt det olivgröna hållet. Färgen passar även bra mot en tillbyggnad med vit puts. Jag har gjort två sidor av huset hittills, och det är som ett helt nytt hus - jättenöjd! Tanken är sedan att alla takdetaljer ska bli röda, även vindskivor och fotbrädor. Rännor och rör är sedan tidigare svarta. Ytterdörrarna består av nåt ädelträliknande, men ytan är rätt fuktskadad. Därför ska dörrarna få den gröna kulören, medan listerna som markerar fuskspeglarna ska bli röda.

Även inomhus kan man ge huset ett helt annat utrryck om man kan frigöra sig från tanken att alla snickerier måste vara vita.
 
MathiasS skrev:
Det enda jag inte riktigt är sams med är vita vindskiveplåtar, det blir då både grönt, vitt och tegelfärg på samma ställe och det är lite för mycket.
Håller fullständigt med, hade du haft vita vindskivor så OK, men vad har vitt på vindskiveplåtarna att göra om taket är tegelrött och vindskivorna gröna, av vilken anledning skulle man sätta en kritvit rand där om man kan välja ??? ;)

//Christina.
 
MathiasS skrev:
Isåfall kanske aluzink.
Vi väljer aluzink till hängrännor, stuprör, fönsterbleck, väggskarv samt till en "sarg/kjol" runt huset, vita plåtar till vindskivor och fotbräda samt röd plåt till taket.

Huset blir ljust "vanilj"gult, med vita foder och tegelröda betongpannor. (suktade länge efter vittinges enkupiga äkta tegelpannor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.