Hej
Fått problem i badrummet. Kakelplattor har spruckit samt lite av fogarna runt om finns värmegolv. Är det något man själv kan åtgärda eller?
Tacksam för svar
strandhem
 
Hur gammalt är golvet? Vad finns under? Flytspacklat? Golvgips? vilken typ av tätskikt? Elektrisk eller vattenburen golvvärme?

Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
Hej
Golvet är runt 10 år vi gjorde en helrenovering av hela badrummet. Elektrisk golvvärme samt dubbel golvgips.
Vänligen strandhem
 
Innan man tänker på hur man kan fixa detta måste vi ta reda på varför det har hänt så att det finns risk för att det har blivit eller kommer bli problem med tätskiktet.

Ofta uppkommer dessa problem pga att golvet inte är helt stumt utan att det finns lite svikt. Det är alltså dubbelt golvgips på träträbjälklag eller? Ingen skruvlimmat golvspån mellan?

Minns du vilket cc mått du hade på golvreglarna?

Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
Hej igen
Det är skruvlimmat golvspån. CC måttet kommer vi inte ihåg. Hade kakelfirma som gjorde jobbet nu finns dom tyvärr inte mer.
Strandhem
 
Okej. Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Problemet är att det kan finns väldigt många anledningar till att det spruckit. Allt ifrån för snålt med fix under plattorna till fuktskada som gjort att golvspånet svällt och en hel del tänkbara scenarion därimellan. Lika som att orsakerna kan variera så varierar även åtgärderna från att bara låta det vara till totalrenovering. Det är nästintill omöjligt att svara på utan att en "expert" är på plats och tittar på det. Men med en bild kanske vi kommer lite längre.

Att reparera enstaka plattor, och som i ditt fall ligger på gips blir mycket svårt. Gipset följer förmodligen med och så även tätskiktet. Så att punktlaga ett tätskikt går kanske men är inget jobb man gärna gör och som jag inte vet hur försäkringsbolagen ställer sig till. I Vilken våtzon finns sprickorna? Dvs är de mitt i duschen eller på någon annan plats i badrummet?

Edit:

Se även
http://www.byggahus.se/forum/badrum...-i-badrumsgolvet-nara-duschen-hur-fixa-2.html
 
Redigerat:
Det är väl inte enbart dubbel golvgips direkt på bjälkarna förhoppningsvis, utan du måste väl ha ett bärande golv under och el slingorna måste väl vara inspacklade på golvgipsen och därefter tätskikt som då förmodligen är rollat. Det är dessutom viktigt att veta med vad man limmade govlgipsen och sitter skruvarna kvar.
 
Hej igen
Kan tyvärr inte lägga upp en bild.
Jag tackar dig så jätte mycket för alla tips och kloka ord. Sprickorna finns mitt i duschen. Det känns precis som du säger att vi får ta hit en expert fortsättning följer.
Vänligen Strandhem
 
Hej
Lovade informera hur det går. Har idag pratat med Folksam som sa att jag först skulle ta kontakt med Anticimex dom har avtal ihop. Gjorde det och i morgon kommer dom hit och gör en fuktmätning snabbt eller hur. När killen är här i morgon och har gjort besiktningen så ska han ringa upp skaderegleraren på Folksam och då berätta läget. Han på Folksam sa att det var viktigt att samtalet gjordes när han är på plats för då går allt smidigare. Om det blivit en vattenskada så tar Folksam över fastän det är så många år sedan renoveringen gjordes. Är det ett litet fel så blir det jag som får stå för kostnaden. Det känns bra i nuläget.Fortsättning följer.

Vänligen Strandhem
 
So far so good. Det är i sådana här lägen man är nöjd över att man gjorde allt enligt gällande branschregler eller anlitande ett behörig firma.

Håll oss uppdaterade.
 
Oj vad det går undan nu. En kakelkille har redan hört av sig han ska komma hit ikväll och titta . Sen när fuktmätningen är gjord imorgon så kan jag kontakta honom igen om det är ok med försäkringsbolagen. Man känner sig faktiskt på bättre humör redan men man vet ju inte........
Strandhem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.