Tja. Jag flyttade in i en bostadsrätt för ett par månader sedan, köksfläkten som ingick i köpet fungerar inte och är gammal och äcklig. Så nu vill jag byta ut den mot en ny. Jag är helt okunnig vad gäller köksfläktsbyte så vill gärna ha all information jag kan få. Vad man behöver tänka på, skyldigheter, etc. Läste något om att man måste få godkänt från fastighetsägaren och att man inte kan koppla in en fläkt med egen ventilation om huset har gemensam ventilation, stämmer det?

Vem anlitar man för att byta ut en köksfläkt, och vad brukar det kosta?

P.s. jag fattar inte hur köksfläkten sitter fast, har kollat runt omkring den men hittar inga skruvar eller fastsättningsanordningar. Bakom den sitter två plywood skivor fastskruvade i väggen. Kan det vara så att fläkten fortsätter in i väggen och är fastsatt där på något sätt?
 
Om det är gemensam ventilation från köket så får du inte ansluta fläkten dit. Fläkten sitter kanske fast med skruvar inifrån i bakkant. Vad är det för fläkt som sitter idag, tillverkare, modell, med/utan kolfilter?
 
Hur är bostadsrätten belägen,i trapphus ,egen entre m.m
Du måste veta vilket system din köksfläkt är ansluten till,svara på frågan ovan ger mycket information om vilket system det kan vara.lite mer info så kan jag hjälpa dig.
 
Märket är futurum, trapphus högst upp, vet ej om det är kolfilter, vet inte vilken modell men den är fyrkantig med en cirkulär fläktanordning och knappar på framsidan (som ligger inne i fläkten, dvs trasiga), den är kopplad med en grå slang direkt upp i skorstenen verkar det som.
 
Redigerat:
Är det verkligen en fläkt eller bara en "dragkåpa" som öppnar upp för den centrala ventilationsfläkten? Har din "fläkt" en egen fläktmotor? Hur styr du den den? Vi elektriska brytare eller ett mekaniskt vred?
 
Som sagt den fungerar inte och knapparna ligger inne i fläkten, men eftersom det är knappar och sladdar på den så borde den vara elektrisk.
 
Det bästa är nog om du kontaktar någon i styrelsen för att får råd om hur du går vidare. Byter man till olämplig typ av fläkt kan det påverka hela husets ventilation negativt, så att exempelvis grannarna kan få in matos i sina lägenheter.
 
Jag har en futurum med vred, denna är bara en kåpa utan fläkt.

Hur gammalt är huset?
 
Vet inte hur gammalt huset är.
 
Den viktigaste frågan jag behöver få svar på egentligen är hur man får loss fläkten, jag hittar inga skruvar så om det finns några då måste dom sitta på insidan och hur f*n fick dom dit dom om inte jag kan komma in där. Finns det någon slags magisk fästanordning som trollkarlar kom på under 1500 talet? Kanske man måste bryta förbannelsen med kofot och hammare? :banghead:
 
ByggNewbie skrev:
Kanske man måste bryta förbannelsen med kofot och hammare? :banghead:
Det kan man säkert. Och hjälper inte det brukar slägga och tigersåg övervinna de flesta förbannelser. :cool:

Eller så tar du några bilder så kanske vi kan ge några tips om lite mindre brutala metoder. ;)
 
  • Gilla
ByggNewbie
  • Laddar…
DSC_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom hade tydligen inte rengjort fläkten
 
ByggNewbie skrev:
Kan det vara så att fläkten fortsätter in i väggen och är fastsatt där på något sätt?
Jag kan inte tänka mig att den går in i väggen. Jag skulle gissa på skruvar upp i stommen ovanför fläkten eller möjligen från stommarna vid sidan av fläkten. Ibland sitter det vita täcklock i plast för att dölja skruvarna. Du hittar ing sådana?
 
Nej, hittade inga plastlock. Så du menar att dom skruvat inuti fläkten och genom träet på ovansidan/sidorna?

Vet inte hur jag ska nå dom skruvarna isådanafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.