Det finns ju lite olika varianter på hur man lägger upp lånet:

Binda hela bottenlånet på 5, 10 år?

Binda hela bottenlånet på 2år?

Binda hälften på 5 år och hälften på 2 år.

Osv.

Jag skulle vilja höra hur ni resonerar kring detta med binda eller rörlig och hur många år.

Det har ju givetvis med att göra hur man tror att låneräntorna ändrar sig i framtiden, upp eller ned.


 
På SBAB:s hemsida har dom något som kallas för konjunkturbrevet och räntenytt... där har dom lite prognoser för räntans utveckling vid olika scenarier.

De rekommenderar stor del rörlig ränta, trots att dom spekulerar i en liten räntehöjning till sommaren ungefär..

www.sbab.se
 
Sedan slutet av 1996 har Spintabs rörliga villaränta (3mån) vid några tillfällen varit så hög som 5,90% och vid ett tillfälle t.om 5,95%. Nu är den 4,40%. Den femåriga motsvarigheten har under samma period varit som lägst 5,10% och som högst 7,95%.

Under denna period skall man alltså ha haft ganska stor tur om man lyckats binda räntan på en nivå som över några års sikt givit bättre utfall än 3månadersalternativet. Detta säger förstås inte allt om framtiden, men lyckas riksbanken med sin inflationspolitik bör det även i framtiden vara lönsamt med rörlig ränta. Över tiden förväntas rörlig ränta vara lägre än fast ränta, men man måste ju vara beredd att ta en tillfällig smäll på räntekostnaden om man skall våga ligga helrörlig med sina lån.
 
Hmm...svårt det här!

Cat_stevens: Tack för tipset.

Henrik: Verkar som ett mycket vettigt resonemang. Känns ju ganska tryggt.

SL: Intressant information. Man vet ju som sagt aldrig hur det blir i framtiden.


Mycket bra synpunkter!!!
 
Eftersom jag är ensamstående har jag alltid bundit på fem år. Det ger mig möjlighet att budgetera ekonomin. Jag amorterar dessutom 2000/mån vilket gör att jag har en reserv jag kan utnyttja när lånen omsätts.

Har man överskott på slantar, har två höga inkomster och inte riskerar arbetslöshet etc har man naturligtvis betydligt större möjligheter agera ekonomiskt. Isåfall skulle även jag gått på rörlig ränta och kanske skippat amorteringen. De olika råden härinne visar bara hur olika dessa slår beroende på var någonstans i livet man befinner sig, vilken ekonomi man har och inte minst hur stor barnaskaran är.
 
yonna skrev:
Eftersom jag är ensamstående har jag alltid bundit på fem år. Det ger mig möjlighet att budgetera ekonomin. Jag amorterar dessutom 2000/mån vilket gör att jag har en reserv jag kan utnyttja när lånen omsätts.

Har man överskott på slantar, har två höga inkomster och inte riskerar arbetslöshet etc har man naturligtvis betydligt större möjligheter agera ekonomiskt. Isåfall skulle även jag gått på rörlig ränta och kanske skippat amorteringen. De olika råden härinne visar bara hur olika dessa slår beroende på var någonstans i livet man befinner sig, vilken ekonomi man har och inte minst hur stor barnaskaran är.
Kloka ord. Rätt val i fråga om räntor styrs mer av den enskildas situation, ekonomi och preferenser snarare än det globala konjunkturläget.....

Själva är vi bara två i familjen (ok, tre med min bil) och det gör att frihetsgraderna är fler än för tex en familj med tre ungar. Vi kör med rörligt ränta på två lån och jag räknar kallt med att hinna frysa räntan på kortare tid om något oförutsätt inträffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.