Jag har en fjärrvärmeväxlare enligt rubriken. Jag har lite frågor.

Hur mäts förbrukningen? Är det skillnaden mellan inkommande och utgående? Vad är dåbästa sättet att utnyttja växlaren?

Ska jag öppna radiatorerna fullt och ändra på vredet i växlaren?

Sitter mätaren inne i växlaren?

Några knep för att använda växlaren så snålt som möjligt?
 
Mätaren sitter i växlarenheten, oftast på primärkretsens returledning, den brukar ha en display.
Mätningen funkar så att en flödesmätare mäter hur mycket vatten som cirkulerar i primärkretsen, den sitter en givare som mäter inkommande vattentemp, en givare (brukar ofta sitta i mätaren) mäter returvattnets temp och med de tre parametrarna räknas effektförbrukningen ut.

Egenntligen spelar det ingen större roll för förbrukningen om du kör ut 40 eller 80º till radiatorerna, energin som behövs för att värma huset är den samma.
Men det är oftast lättare att reglera temperaturen innomhus om du försäker hålla ner framledningen så mycket som möjligt, dessutom brukar fjärrvärmeleverantörerna uppskatta att få så kallt vatten som möjligt tillbaka.

Mitt tips är att ställa in en så låg värmekurva som möjligt och samtidigt använda rätt inställda termostater på radiatorerna.
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
IHur håller jag ner framledningstemperaturen?
 
D
Öppna dörren till vänster i den övre svarta boxen så finns det en skruv där under som reglerar värmekurvan och till höger har du +/- knappen som parallellförskjuter kurvan. Innanför locket skall nog finnas en liten manual också som visar värmekurvorna.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Vredet är graderat från -8 till 8. Om jag inte minns fel. Ska detta motsvara värmekurvan? Det verkar inte framgå av manualen jag har men jag kan inte se någon annan möjlighet till att ställa värmekurvan.
 
D
Vredet är parallellförskjutning av kurvan. Själva värmekurvans lutning ställs in med en liten skruv under locket till vänster. Du kan se i manualen http://www.arvidsjaur.se/Global/ECL%20100M.pdf hur du ställer in kurvan. Din enhet har antagligen inget tidur utan är bara förberedd för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.