Ja då var offerten från rormokaren här, jag var ju lite inne på flis redan från början men nu är jag helt säker efter att ha fått priset på en jordvärmepump som dessutom kommer att kosta ström när den är installerad.

SteffeM vad har du för panna?

Vad är bäst?

Jag har kollat runt lite och läst här på forumet, och ETA, HDG samt Fröling verkar det som att många rekomenderar.
Ska ringa och be om en offert på VETOs flisbrännare imorgon så får vi gå vidare ifrån det.
 
Vad du än väljer för flisbrännare/-panna så välj en med eltändning.
 
Jag har en ETA Hack 70kW,
Vi tittade från början väldigt brett men i slutet så var det mellan HDG, ETA
 
Varför stod det mellan just HDG och ETA ? Och vad var det som gjorde att det blev ETA ? Min rörmokare kunde även ordna en panna som heter Gilles.
 
Jag tycker definitivt du ska kolla på en helautomatisk panna, dvs. en panna med automatisk sotning och askurmatning, och där ligger österikarna ex fröling, eta, hdg, gilles eller hargassner hästlängder före.

fröling t4 och eta är väl snarlika och väl fungerande pannor som ligger längst ner i prisklassen.
Hargassner är österikes största tillverkare av flispannor, med några skillnader mot ovanstående.
Gilles och HDG är bevisligen bra pannor, men jag tycker att dom har lite dåliga lösningar på konvektionsdelen, och även gilles roster funderar man ju på om det inte måste sotas manuellt ibland? Hur väl det fungerar i verkligheten ska jag dock låta vara osagt.
 
Håller själv på och installerar en ETA 35KW och kan inget annat än imponeras av byggkvalitet, konstruktion och styrningsmöjligheter. Hoppas man är lika nöjd när den är igång :)
 
pa_vischan skrev:
Varför stod det mellan just HDG och ETA ? Och vad var det som gjorde att det blev ETA ? Min rörmokare kunde även ordna en panna som heter Gilles.
Hej,

Jag tittade väldigt brett först, men efter ha varit och tittat på några anläggningar föll alla som inte var helautomatiska anläggningar bort. Sedan vill jag ha en installatör som kunde sin sak och tog en helhetslösning (värmer 2 villor plus en maskinhall och en lägenhet, ca 300m kulvert, värmeväxlar osv) och då var det bara HDG och ETA kvar. ETAs panna tilltalade mej lite mer samt säljaren tyckte jag lite bättre om.
 
  • Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.