Jag vet att frågan är av typen "hur långt är ett snöre" men jag frågar i alla fall. Har ett 160m2 hus i två plan från 1978 med 4 sovrum, hall, allrum, vardagsrum två badrum, tvättstuga och kök samt ett litet garage.

Ungefär hur mycket kan man förvänta sig att det skulle kosta om man lejer en elektriker för att dra nya, jordade kablar och sätta nya väggutag/strömbrytare etc. i hela huset samt byta proppskåpet?
 
Vi gjorde det i vårt 1,5 plans 120 kvm och det kostade 28.000:- efter rot. Även en fläkt till badrummet i detta och några nya uttag.
 
Tackar, ungefär som jag trodde, med andra ord.
 
hevi skrev:
Jag vet att frågan är av typen "hur långt är ett snöre" men jag frågar i alla fall. Har ett 160m2 hus i två plan från 1978 med 4 sovrum, hall, allrum, vardagsrum två badrum, tvättstuga och kök samt ett litet garage.

Ungefär hur mycket kan man förvänta sig att det skulle kosta om man lejer en elektriker för att dra nya, jordade kablar och sätta nya väggutag/strömbrytare etc. i hela huset samt byta proppskåpet?

En seriös Elfirma eller elektriker med behörighet ligger på ca 750 kr T tim + moms
Det krävs 2 man för att dra ut den gamla kabeln och dra i ny kabel i dom gamla rören.
Kabeln kan sitta fast i väggarna av olika anledningar och det friskriver sig elektrikern för och det blir tilläggs tid.
Arbetstiden är minst 3 arbetsdagar x 2 man ska materialet finnas på plats = 36.000 kr minus rotavdrag = 18,000
Förbrukningsmaterial FK/EK 1,5 + 2,5 + 6.0 mm2 ca 2000-3.000 kr
Elmaterial typ uttag 100-300 kr st beroende på design & Kvalitet
Väggbrytare/Dimmer "av Typ Eljo/Elko" 100-1000 kr st beroende på Design kvalitet samt vad den ska styra tex dimmer & lågvoltslampor
Bara ätt räkna hur många du har och titta ut en design och kvalitet på nätet och summera
Räkna på en enkel design och modell med ett snittpris på 100 kr st 12 utrymmen 3 uttag 2 brytare i varje = 5 x 12 x 100 kr = 6,000 kr
Normcentral Hager Gamma 13 3 rader förmonterad men jordfelsbrytare 3 x 13 platser max ca 30 säkringar/grupper = 2,500 kr + moms
Material totalt ca 11.000 kr + moms 25%`= 13,750 kr
Arbete "efter rotavdrag 50%" = 18.000 kr + moms22,500 kr

Totalt 36.250 kr

En kvalificerad gissning fingervisning då jag jobbat med att installera el i ett år och gjort liknande jobb som du efterfrågar.
Ibland kan andre mannen som elektriker vara under utbildning och då brukar ersättning ligga runt 500 kr/tim och kan då sänka kostnaden lite.

Kom överens med elektrikern om kvalitet och design och be han köpa in materialet Han tjänar några hundra på det men tar då också ansvar om det är fel på produkterna och åker och byter en trasig produkt på egen tid i annat fall om du köper in materialet får du bekosta tiden för han att byta den eller att han står och kan inte jobba och tar ändå betald då offerten förutsätter att materialet är helt.
Det går ock ofta mycket fotrare att montera material som uttag och brytare av god kvalitet med rejäla anslutningar som inte går sönder när man skruvar fast ledningar och skruvar fast dom i dosorna.
Om du säger att du ska köpa in materialet räknar han på att det tar längre tid om du tex köper dessa på typ Jula/ClasOlsson/Malmbergs billigaste
''Lycka till Mats "
 
Ja det är dyrt att bo i storstäder, mindre orter ligger priset runt en 450 + moms :)
 
750 kr/h plus moms? Det kan väl ändå inte stämma? Jag bor i en hyfsat stor stad (sveriges näst största) och jag betalade 410 plus moms för ett knappt år sen.
 
vectrex skrev:
750 kr/h plus moms? Det kan väl ändå inte stämma? Jag bor i en hyfsat stor stad (sveriges näst största) och jag betalade 410 plus moms för ett knappt år sen.
Jo tyvärr så är det så:
En Elfirma som låg bredvid oss på mitt tidigare arbete tog 1100 kr / tim för löpande arbete
800 med avtal om skötsel av alla el arbeten

Den el firma jag arbetade på en mindre tog 750 mör Behörig elektriker mot andra firmor och underentreprenörer
och 500 för mig som yrkesman.

Men det finns ju kompisar och kompisars kompisar som kanske gör det lite billigare eller svart
Kompispriset för mig om jag ska göra mindre jobb är 400 kr/tim och det annses billigt men större firmor jobbar inte utan bara skrattar om du begär det timpriset.
Men man får en offert men sen blir det ALLTID extra arbeten nya uttag som ska upp uttag som ska flyttas under arbetets gång och då kan man få lite bättre pris på detta arbete när man ända är på plats.
 
Det är ju helt sjukt om det du säger stämmer. Skulle detta vara så exklusivt just i huvudstaden då alltså? Inte konstigt att man gör det själv. Att ta betalt för kompetens är en sak, men att sätta dosor och dra lite slang och FK är ju inte rocket science direkt.
 
Mycket udda prissättning att ta mera betalt för den som är behörig, det är nått jag aldrig har hört talas om och inte skulle kunna motivera???? Arbetet ska ju utföras på exakt samma sätt oavsett om det är den behörige som utför arbetet eller ej, dessutom brukar oftast den behörige inte alls nå upp till yrkesmännens skicklighet när det gäller att utföra det praktiska arbetet
 
*Suck* Nej, alla elarbeten inom fast installation är behörighetskrävande och det går inte att göra installationer själv och sedan låta en elektriker "kolla av". Inte lagligt i alla fall.

//Elektrikern
 
Nu har jag raderat 35 Off Topic inlägg i den här tråden.

Vi har en princip under el. Att i en tråd där någon verkar ha för avsikt att hempula så är det OK att skriva om behörighet i ETT inlägg i hela tråden, inte mer.

Men den här tråden handlade överhuvudtaget inte om hempulande.

Och jag skulle också vilja be alla om att inte skriva med självsäkerhet saker som att det räcker att en elektriker godkänner ett hempul. Det är INTE så, och felaktiga påståenden kan bli direkt farliga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle säga betydligt dyrare om du tänker dig att verkligen byta allt, alla kablar, uttag, central osv.... vi har gjort det i ett 1,5-planshus byggt -76, verkligen bytt precis allting. Och inte hempulat ett endaste dugg utan haft elektriker till allt, inklusive att plocka ner gammalt hempuleri. Och den räkningen slutade på sisådär 80.000 kr exkl garage/förråd. I och för sig före ROT, renoverade så mycket det året att roten tog slut.... Vår boyta är 158 kvm.
 
Redigerat:
Det är alltid väldigt svårt att lämna ett pris på ett sånt här jobb. Har gjort åtskilliga sådana här jobb genom åren och inget jobb är det andra likt. Ponera att allt är original och inget krånglar, då gör du detta jobbet på en man, men om skrotnisse och hans vänner har vart i farten så kan det springa iväg ordentligt. Det som göms i snö... :)
 
hempularen skrev:
Nu har jag raderat 35 Off Topic inlägg i den här tråden.
Vi har en princip under el. Att i en tråd där någon verkar ha för avsikt att hempula så är det OK att skriva om behörighet i ETT inlägg i hela tråden, inte mer.
Men den här tråden handlade överhuvudtaget inte om hempulande.
Och jag skulle också vilja be alla om att inte skriva med självsäkerhet saker som att det räcker att en elektriker godkänner ett hempul. Det är INTE så, och felaktiga påståenden kan bli direkt farliga.
Lite juridik

Ägaren av elanläggningen är ALLTID ansvarig i alla lägen.

Ska inte skriva mer efter detta men ni har delvis fel men också rätt men om det tex gäller en villa eller sommarstuga och ÄGAREN av elanläggningen själv bestämmer att han/hon inte vill följa svensk standard utan kanske ber tex en yrkesman eller Lekman att dra ett rör i sin anläggning eller byta ett uttag.

Men om hans försäkringsbolag uttryckligen säger i villkoren för att uppfylla godkänt brandskydd pga av el som förutsättning eller ersättning för person/apparatskada.
" alla el arbeten ska utföras av behörig man" tex så går det inte.
men står det " uppfylla kravet betryggande säkerhet " så är det upp till villaägaren
eller om det inte finns specifika villkor gällande elanläggningen.så är det upp till villaägaren
att avgöra om han uppfyller detta genom sitt handhavande av sin el anläggning men uppfyller då inte
svensk standard och kan inte hävda detta senare om någon utan behörighet utför arbete på hans el anläggning.

( Går att lösa med en godkänd besiktningsman senare men går inte in på det )

Om han ska hävda att anläggningen delvis uppfyller svensk standard så måste allt dokumenteras enligt gällande regler för "svensk standard"

Han är fortfarande ansvarig för tex Elchock "personskada " mot tredje person oavsett hur han utför sina arbeten på sin elanläggning som han äger.
Och åtal kan därför väckas mot ägaren och inte mot en installatör i detta fall oavsett behörighet eller inte.
Utan det är en regress fråga för hans del mot elinstalatören, hempularen, yrkesmannen eller vem det nu må vara.

Han/Hon går inte med automatik fri från ansvar för att man anlitat en behörig elinstallatör.

Allt handlar om el säkerhet som man måste beakta som ägare av en el anläggning.

Men det går inte tex i en hyresrätt där någon annan äger anläggningen.

Ägaren av elanläggningen är ALLTID ansvarig i alla lägen.

Det är i slutändan en juridisk fråga Om något händer " fel uppstår i elanläggningen" och någon åberopar Ansvarsfrågan.

Nu pratar vi inte mer om detta i denna tråd :)
 
Då kan vi avsluta denna diskussion med att säga att det är innehavaren som är ansvarig för att den elanläggningen som han/hon disponerar är säker. (Men ägaren, om det är en annan person, kan stå för kostnaden.)

Innehavaren ska enligt starkströmsförordningen också se till att arbete på anläggningen utförs av kompetent personal.

Från det "andra hållet" har en elinstallatör skyldigheten att utföra arbetet enligt gällande föreskrifter, oberoende av vad innehavaren tycker om de säkerhetsmässiga aspekterna. Om innehavaren vägrar åtgärda en farlig anläggning så ska (elsäkerhetsverket använder ordet ska men det är ingen skyldighet) elinstallatören anmäla detta till elsäkerhetsverket.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Juridisk-ansvarig-i-bathusforening/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Fastighetsagarens-ansvar/
https://lagen.nu/2009:22#P4S1
https://lagen.nu/1990:806
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Anmalan-av-farlig-elanlaggning/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.