Sitter och filar på en radda brytare till badrummet
Jag har observerat bildledes att elko plus har vissa likheter med biltemas nero, men har inte haft möjlighet att jämföra dem mer noggrant. Saken är den att jag vill ha en ebeco termostat i ett av facken, och de finns med kåpa i svart för elko plus. Frågan är om den även passar i nero? Lite mod på baksidan skrämmer mig inte, men det måste ju se okey ut när det sitter på vägg
 
Man skall hålla sig ifrån Biltema/jula mfl elprodukter.

Handlar det om ett enda uttag/knapp så kan man väl köpa Elko. Är inte ens dyrt.
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
Nu handlade det ju om en femfacks rad, alt 3+2...
 
P
Det är fortfarande inte dyrt med Elko plus med ett 5 facks... Inte jämfört med vad kakel/klinker/våtrumstätning etc kostar....
Elko plus är snygga och dom funkar.. kolla på elbutik,se som har dom flesta varianter...
 
O
Jag undviker julas uttag in i det längsta.... Lär vara samma sak med Biltema....
Dock är jag inte lika katergoriskt negativ till dessa två giganter... Men uttag, jag kör med Eljo.... mycket smidigare att jobba med!
 
Ett sidospår - femfacksram låter ganska stort i ett badrum. Även om jag inte tycker att man ska behöva smyga med elapparaterna så skulle jag åtminstone överväga en mer diskret lösning (typ byte av vriddimmer mot tryckknapp för att kunna sätta allt tätare). Men det beror givetvis på hur rummet ser ut i övrigt.

Jag vet inte om Biltemas grejer passar i Elkos ramar men lägger en röst på Elko med tanke på att det troligen är ett rum som ska användas dagligen i många år.
 
Anders Johansson skrev:
Ett sidospår - femfacksram låter ganska stort i ett badrum. Även om jag inte tycker att man ska behöva smyga med elapparaterna så skulle jag åtminstone överväga en mer diskret lösning (typ byte av vriddimmer mot tryckknapp för att kunna sätta allt tätare). Men det beror givetvis på hur rummet ser ut i övrigt.
En småirriterande aspekt när man kommer in i folks nyrenoverade badrum är när det sitter ett helt batteri knappar av olika slag på väggen. Allt min vill göra är att tända ljuset för att gå på toa, och så behövs det nästan en instruktionsbok...
 
f91jsw skrev:
En småirriterande aspekt när man kommer in i folks nyrenoverade badrum är när det sitter ett helt batteri knappar av olika slag på väggen. Allt min vill göra är att tända ljuset för att gå på toa, och så behövs det nästan en instruktionsbok...
Självklart monterar man in en rörelsedetektor för ljuset, då slipper man leta efter ljusknappen i mörkret när man är trött och ljuset står inte på i onödan när någon glömmer släcka :)
 
Måste man verkligen köpa eljo/elko/schneider för att få uttag och strömbrytare som fungerar bra? De kostar ju typ dubbelt så mycket som malmbergs som jag tror kostar dubbelt så mycket som biltema/jula (anslut)/byggmax.
 
pelpet skrev:
Måste man verkligen köpa eljo/elko/schneider för att få uttag och strömbrytare som fungerar bra? De kostar ju typ dubbelt så mycket som malmbergs som jag tror kostar dubbelt så mycket som biltema/jula (anslut)/byggmax.
Så klart man inte måste...men om man kollar hur stor kostnad det är totalt vid en renovering/nybygge så är det en väldigt lite kostnad......
 
O
pelpet skrev:
Måste man verkligen köpa eljo/elko/schneider för att få uttag och strömbrytare som fungerar bra?
Nej. Det är mycket skitsnack här i forumet. Självklart är det så att de absolut billigaste märkena på byggvaruhus och liknande är sämre än de lite dyrare. Däremot är ser jag ingen som helst anledning att som privatperson undvika varken Jula, Biltema, Clas Ohlsson, osv om du köper deras lite dyrare modeller.

Många här i forumet lever i en fantasivärld där de argumenterar för att till och med Eljo och Elko är sämre om du köper dem från i en konsumentbutik. Allt ifrån att det skulle vara annan plast i dem, sämre mekanik, till rena dumheter som att de skulle tillverka "konsumentmodeller" som är lite sämre osv. Det är bara trams och barnsliga påhitt. Representanter från både Schneider och Elko jag pratat med förnekar bestämt att det är så.

Det du betalar för när du köper ett stort vällkänt märke är:
- Det kommer finnas kvar om tio år.
- De säljer stora volymer i bulkpack till elfirmor.
- De har bra garantier och serviceavtal för elfirmor.

Köper du däremot en serie brytare och vägguttag på Biltema idag kan du inte räkna med att kunna köpa samma modell om 2-3 år eller ens kunna få en ny exakt likadan inom garantitiden. När det gäller kvalitén är de tillräckligt säkra och tillräckliga hållbara för att det inte skall spela någon som helst roll om du väljer en sådan apparat eller en dubbelt så dyr Elko eller Eljo.

Jag har Eljo Trend över allt i min nuvarande bostad. I min förra lya hade jag M-Smart ifrån Merten som jag köpte på Biltema och i lägenheten innan det hade jag Biltemas egna märke. Kan inte säga att jag upplevt någon som helst skillnad. En bekant byggde hus för 10 år sen och körde Biltema rakt av på alla apparater. Han köpte på sig en massa extra för att ha som reserv ifall de gick sönder och nya inte gick att få tag på. Sist vi diskuterade det och skakade på huvudet åt alla fåniga Biltema-hatare här i forumet hade han ännu inte bytt en enda apparat.

Så köp snygga billiga brytare och uttag på Biltema och lägg pengarna på något annat istället.
 
  • Gilla
Briljanten och 2 till
  • Laddar…
Köpte några uttag på biltema som jag nu bytt ut. De ifrån biltema var svåra att få i kontakterna i. Blir irriterande efter ett tag...
 
Jag har ett enda Elko Plus-uttag hemma och det är helt hopplöst att trycka i kontakter i. Det säger väl i och för sig absolut ingenting, förutom att måndagsex kan finnas hos alla märken.
 
f91jsw skrev:
En småirriterande aspekt när man kommer in i folks nyrenoverade badrum är när det sitter ett helt batteri knappar av olika slag på väggen. Allt min vill göra är att tända ljuset för att gå på toa, och så behövs det nästan en instruktionsbok...
Haha, Okey femfack kanske var överdrivet men med fyra hade jag tänkt mig ovanifrån och ner Takdimmer - knapp - termostat - uttag
warwick skrev:
Självklart monterar man in en rörelsedetektor för ljuset, då slipper man leta efter ljusknappen i mörkret när man är trött och ljuset står inte på i onödan när någon glömmer släcka :)
Självklart en takmonterad som tänder spegelbelysningen och takfläkten
 
Jag började med lite billiga grejjor, men tröttnade. Så då köpte jag Eljo och då blev det ju ännu dyrare än om jag köprt rätt från början....

Jag har väl även idag satt några lågprisuttag på ställen där jag inte dagligen ser och använder dom, te.x ett uttag som bara servar mitt router / modem i källaren. Det uttaget kommer jag väl i stort sett aldrig se eller röra i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.