Jag tänker fälla in ett skafferi i hörnet av ett rum bredvid köket, det rummet ska grävas ur, frigolitisoleras och gjutas in golvvärmeslang i. I samband med detta, vill jag ha ett svalt hörn, med nedfälld fyrkant för potatis/drickaback mm. Vad tror ni? Hur håller man det hörnet svalt?
Golvet i hela rummet ska vi nog gjuta ned regler i och skruva golvbrädor på, så det blir brädgolv även i skafferihörnet.
 
Vad menar du med "svalt"?
Du borde kunna få det till temperatur som ligger något över marktemperaturen bara genom att isolera mot omgivande hus, men inte mot marken. Är det kallare utomhus än i kylutrymmet och på marken, så kan du leda in friskluft att kyla med.
Vill du ha kallare än så, så kommer du att behöva aktiv kylning, dvs luftkonditionering/kylaggregat/kompressor.

Ett alternativ är kanske att dra en bäck genom förådet, då hamnar du nära vattentemperaturen, men får problem med fukt.
Vill du göra ett riktigt stort projekt, så bygger du ett ishus utanför, lagrar is från sjön i det och får på så sätt kallt hela året. Men du får också en d***la massa jobb
..
/ Fredrik
 
Om väggen är mot norr och du isolerar litegrann (behöves inga mängder med isolering) mot boytan håller det sig kallt. Sätt gärna i en reglerbar ventil, den måste kunna stängas annars fryser utrymmet på vintern.

Givetvis ingen golvvärme i det hörnet.

Gjuta ner reglar i golvet trodde jag man bara gjorde på 70-talet?
 
I mina morföräldrars torp hade de en jordkällare inomhus eller vad man ska säga. De hade ett uppgrävt hål under köksgolvet som man gick ner i genom en lucka. Och där hölls saker faktiskt kalla. Året om. Inget för ett modernt hus, men effektivt i deras.
 
I ett hus från 1910 hade de det så men nån hade nångång lagt in en korkmatta så det golvet var förstört. Där är det omgjort med lucka+trapp och trägolv över, funkar fint men är inget hus som står uppvärmt för jämnan.
I storhuset här fanns ett jätteutrymme jordgolv under köket med nytt köksgolv inlagt på 30-40talet, korkkmatta på, fernissad och därmed tät. Dåligt. De andra rummen hade fina friska breda golvbrädor.
Jag skulle försöka hålla det så jämt tempererat överallt under huset som möjligt, i och med att det stället är svårare att hålla koll på och åtgärda när allt är klart. Varför inte bygga ett kallskafferi med ett jordrör upp för kyla?
 
Kallskafferi med jordrör?
Hur då?
Jag vet att jag är seg, jag har inte börjat med projektet ännu...
Men en isolerad lucka kanske kunde fungera...dock hade det varit kul om hela skafferiet var svalt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.