Vad ska man tänka på vid köp av silikatfärg i dessa länder (förutom kvalité)?
Någon som har handlat silikatfärg i dessa länder och i så fall vart?

Fördelar?
Nackdelar?


Med vänliga hälsningar
Cribbe
 
Det jag tänker på är kvaliten.
Den är samtidigt MYCKET svårbedömd när färgen ligger i en stängd burk.

Färg är väl en sådan sak som man bara köper på rekomendation/renome.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Det jag tänker på är kvaliten.
Den är samtidigt MYCKET svårbedömd när färgen ligger i en stängd burk.

Färg är väl en sådan sak som man bara köper på rekomendation/renome.

/ Fredrik
Hur menar du? En viss ljusning i frågan infinner sig om du handlar Byggmax variant av rödfärg, eller de storas dito.
Du har många kända tillverkare att välja bland. STO, Caparol, Flügger, bara för att nämna några.
 
Jag menar att eftersom kvaliten är omöjlig att bedömma på färg i burk, så måste man lite på märket och/eller försäljaren/affären.

En träregel kan du besiktiga innan du köper den, isolering är en relativt standardiserad produkt, en kran kan du känna på "känslan" i, en Miele G5830 är (förhoppningsvis (notera att om du tex köper en BMW M3 av förra generationen i USA, så får du 100hk mindre än om du köper den i Europa)) samma i Polen som i Sverige, men färg ser du inte hur den kommer att se ut förän den är torr och du märker inte om den var bra förän fem år efter att du målat med den.

Därför skulle jag inte ha köpt färg i Polen, om jag haft någon slags krav på resultatet. Det finns företag och märke i Sverige som jag inte skulle tagit i med tång om jag skulle köpa silikatfärg, det finns också ställen och varumärken jag går till och köper med förvissningen att det kommer att bli bra.

Problemet är att min kännedom om Polska varumärken är minst sagt begränsad, dessutom kan jag inte kommunicera obehindrat med försäljaren i affären, som jag vet mycket lite om.

Finns samma tillverkare och samma produkt på den Polska marknaden är det troligtvis enklare.
Menar du att de varumärken du räknar upp finns där?

/ Fredrik
 
Ja, men nu gräver vi i Europa, och EU, inte USA.
Kulören bestämmer kunden, oftast enligt NCS, inte säljaren. Stort urval? Det finns färgkartor och färgprover.

Tornhill 2 skrev:
Menar du att de varumärken du räknar upp finns där?
Nej, de vägrar sälja i Polen. Jag vet inte varför.
 
Den grundprincip jag använder mig av är vad som är dominerande på respektive marknad.
I övriga Europa är "stenhus" vanligast vilket betyder att dom är duktiga på allt som är kopplat till detta medans handlar det om tillbehör till trähus så ska man nog stanna i Skandinavien och leta produkter.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.