I vintras när det var som kallast tappade jag ca 0,4bar under ca 1veckas drift.
Jag höjde trycket genom att fylla på med mer vatten. Detta gjorde jag 3 gånger med ca 1 veckas intervall mellan påfyllningarna. Var det dumt?
Innebär detta att jag har läckage någonstans?
Hur hittar man läckage på ett enkelt sätt utan att riva halva huset?

Om man gör service på pumpen vad bör det kosta?
 
Du har väll tryck konstant i ditt värme system året runt hoppas jag .. läckage på värme system ja titta på allt som e synligt. kan ju vara så att det är don säkerhetsventil som läcker. sen kan du ju ha luftat något element och då tappar man ju oxå tryck... i värsta fall kan det ju vara något som läcker i ett bjälklag du får titta efter fläckar på tex väggar och tak känna om det är blött..
 
Ofta ökar lekaget om man höjer trycket
Är det öppen rostfritt kärl på vindem eller sluten expansion röd behållare vid värmepumpen
 
  • Gilla
LinnG
  • Laddar…
Det är slutet expansionskärl, röd behållare. Spelar det någon roll att man har lågt tryck så länge systemet orkar ge värme överallt.
 
Sluten expansion då kan man höja trycket och gå runt och känna på alla skarvar radiatorventiller mm.
även lyasna efter lekage. trycket kan falla antingen på grund av att systemets temperatur faller, vatten vid läge temperatur tar mindre plats eller lekage.
 
peternicklas
Kan även vara så att du har haft luft i systemet som har hittat ut.
 
Är expansionskärlet gammalt? Om gummiblåsan har gjort sitt kan detta också vara ett symptom, dvs. att du har stora variationer i tryck beroende på temperatur, och att du tappar respektive återfår tryck väldigt snabbt om du släpper/fyller på vatten i tryckkärlet. Det sa rörisen till mig i alla fall.

Så tappat tryck kan bero på många saker förutom läckage. Jag håller tummarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.