Hur funkar egentligen en fjärrvärmeväxlare? Om jag skall konvertera ett system som jag har idag till fjärrvärme hur skall jag räkna ut mitt "verkliga" värde. Antar att den inte har någon COP alls eller? Ett annat aber är ju
 
En värmeväxlare är ingen kompressor som förflyttar energi som en värmepump gör (slarvigt uttryckt utvinner energi) utan en växlare är ett sätt att flytta energi från ett medium till ett annat, utan att blanda medierna.

COP för värmepumpar står väl för coefficient of performance som brukar vara kvoten av utvunnen effekt genom tillförd. För en värmeväxlare kan man istället tala om effektivitetsfaktor, ett procentuellt värde av hur mycket energi som överförs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeväxlare

Skulle gissa att många fjärrvärmeväxlare är av platt-typ.
 
  • Gilla
Pakino och 1 till
  • Laddar…
Har du el eller olja idag så kan du anta att du kommer att förbruka lika mycket energi med fjärrvärme. Har du ved eller pellets så är det lite marigare men det finns tabeller på nätet som kan gälla som riktvärden. COP är enkelt uttryckt förhållandet mellan tillförd och utvunnen energi. I ett fjärrvärmesystem är COP lika med ett minus verkningsgraden skulle man kunna säga.
 
Jo jag förstår problemet. Jag har en luft-vatten i den aktuella fastigheten, men det kanske går att få ut hur mycket jag förbrukar ifs. Skall titta i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.