Korvgubbe
Visst blir fler timmar dyrare, men man kan ju fundera över syftet med att ha öppet dagtid mitt i veckan. De flesta som har skräp att köra till ÅVC brukar ju vara på jobbet så dags. Likadant med att hålla stängt på söndagar, då borde de flesta vilja åka och slänga misstänker jag efter en helgs arbete i huset eller på tomten. Det var mera så jag menade med begränsningar i öppettider, alltså inte fler timmar öppet utan bättre fördelat efter när folk har behov av dem.

Edit: Det finns säkert företag i Sverige som ägnar sig åt detta, det var dock inget som det brittiska underhållningsprogrammet nämnde ;)
 
Redigerat:
I Mönsterås kör dom på 60kg gratis per invägning så man får pendla (y)

För privathushåll är 60 kg på varje invägning avgiftsfria.
Fraktion Avgift
Asbest 1224 kr/ton
Aska från hushåll 1224 kr/ton
Bilbatteri från verksamhet 13 kr/st
Blandat avfall från privathushåll 0,69 kr/kg
Blandat avfall från verksamhet 0,78 kr/kg
Brännbart avfall 1179 kr/ton
Flisbart trämaterial och stubbar 348 kr/ton
Gjutsand 65 kr/ton
Karaktäriserat avfall från verksamhet 1224 kr/ton
Metallskrot från verksamhet 274 kr/ton
Oljefilter från verksamhet 9 kr/st
Osorterat bygg- och rivningsavfall från verksamhet 2519 kr/ton
Osorterat grovavfall till sortering från verksamhet 2519 kr/ton
Restavfall till deponering 1224 kr/ton
Sand och vatten 1224 kr/ton
Stenmaterial till krossning Ø > 10 cm 258 kr/ton
Tryckimpregnerat trä 1803 kr/ton
Vitvaror från verksamhet 40 kr/st
Wellpapp från verksamhet 285 kr/ton
 
Det är ju visat många gånger att kommuner med avgifter eller andra begränsningar har större problem med olaglig tippning än de kommuner som har fri deponering.
 
Anna_H skrev:
Det är ju visat många gånger att kommuner med avgifter eller andra begränsningar har större problem med olaglig tippning än de kommuner som har fri deponering.
Tror du eller har du någon källa som påvisar detta?
Själv tror jag du har rätt men som sagt......
 
Nimajneb skrev:
Tror du eller har du någon källa som påvisar detta?
Själv tror jag du har rätt men som sagt......
Jag är tyvärr urdålig på källor och den här visade sig vara svår att googla på, men jag vet att jag har läst det nånstans, kan ha varit min egen kommun som skrev att de inte vill avgiftsbelägga av just det skälet.
 
Nimajneb skrev:
Att deponi kostar några kronor förstå jag men att brännbart inte skulle ge vinst tycker jag är mycket konstigt. Vi importerar ju för tusan sopor från Europa för att kunna bränna i våra fjärrvärmeverk.

Stället står kvar då jag i veckan varit där med 12 säckar treetex, mumma för värmeverken.
Problemet ligger i hanteringskostnaden.
Det är inte speciellt många kg i en sådan container, din treetex väger t.ex. inte speciellt mycket, och genererar inte speciellt många KWh.

Enligt gubben på miljöstationen så grovsorteras dessutom allt i containern eftersom folk slänger allt möjligt skit, det fanns t.ex. begränsningar på volymen på det som ska eldas, det är därför man ska slänga soffor och sängar i deponi istället för i brännbart, det är helt enkelt för stort för att elda.
 
Alla tjänar på att avfall återvinns så besök på ÅVC borde vara gratis för alla oavsett antal besök. Tänk på att kommunerna får betalt för avfallet så det är inte bara kostnader. Man undrar också om de räknat på vad det kostar att ta hand om allt avfall som dumpas på olika ställen runt om i kommunen när folk inte vill betala för att lämna?

Läste också en rapport som visade att kommunerna ofta sålde sitt sorterade avfall för billigt och att de kunde gå plus med bättre koll på priserna.
 
I vår kommun är det fritt för privat personer och självklart en avgift för företagare.
Man blir ju minst sagt förvånad över hur det är i många andra kommuner, att man bara får komma till ÅVC ett antal gånger per år eller köpa kupponger för att man slänger på ÅVC:thumbdown: Känns helt främmande.

Verkar vara en lyx att ha obegränsat med volym/vikt/besök på ÅVC, jag är i alla fall tacksam för att vi har det fritt, och lider med er som inte har det.
 
Jag har aldrig en tänkt att någon kommun kan ha avgifter till ÅVC, men samtidigt förundrats över hur hushållssoppor kostar (med varierat pris beroende på kärlstorlek och antal tömningar) medan det är gratis på ÅVC där det verkar handla om enorma mängder varierat avfall varje vecka.

Inte heller verkar det finnas kommuner som har problem med hushållssopor i skogar trots att det är avgiftsbelagt så att det skulle öka om det kostar på återvinningen är jag tveksam till. Men även om jag kan förstå att det ska vara på sin plats med en avgift till återvinningen så hade jag blivit enorm irriterad om det införts.
 
Stefan_Stromberg skrev:
Måndag & Onsdag 09.00-20.00
Tisdag & Torsdag 15.00-20.00
Fredag 10.00-16.00
Lördag & Söndag 09.00-15.00
Helt rätt med kvällsöppet varje vecka!
 
Där jag bor är ÅVC-besöken gratis för privatpersoner (som för så många andra i tråden). Men givetvis betalar vi för det, nämligen i sophämtningsavgiften. Så för att det ska bli en rättvisande jämförelse så bör man väl kolla vad det är för sophämtningsavgift i de kommuner där besöken på ÅVC är avgiftsbelagda.
 
T
Härjedalen stängde två ÅVC för att bygga en ny mitt emellan.
Öppettiderna är:
April-september:
varje onsdag, 14.00 — 18.00
varje lördag, 09.00 — 13.00
Oktober-mars:
onsdag, udda vecka, 14.00 — 18.00
varje lördag, 09.00 — 13.00

Under "sommarsäsongen" har man alltså totalt öppet 8 timmar fördelat på två dagar i veckan.
Vintertid är det bara öppet 4 timmar på lördagarna samt varannan onsdag om det inte är helgdag.
För denna "service" tar man skapligt betalt av kommuninvånarna.
Men sen har man ju kommuntjänstemän går ut i media och säger att det är bra om man slänger trädgårdsavfall i naturen (kommunen är enligt lag skyldig att ta reda på trädgårdsavfall) samt att det är helt ok att frakta latrin flera mil på allmän väg i personbil. Jag vill minnas att latrin kräver avsedda fordon för frakt på allmän väg, men jag kan ha fel.

Nedan är den information som följde med renhållningsfakturan vid årsskiftet.

Kortet

Återvinningskortet för kalenderåret 2012, får du vid ditt första besök på återvinningscentralen, genom att ta med legitimation samt fakturan som följer detta brev. Kortet kommer att vara indelat i 12 rutor.
Grovavfall
Med återvinningskortet har du rätt att utan ytterligare avgift lämna totalt 6 m3 grovavfall under 2012. För varje påbörjad halv m3 kryssas en ruta.
Behöver du lämna mer grovavfall under året kan kort med enstaka rutor köpas på återvinningscentralen.
Byggavfall
För att lämna byggavfall måste både hushåll och företag köpa ett särskilt återvinningskort för byggavfall. Byggavfall är indelat i två grupper; ett för sorterat brännbart, trä och metall och ett för sorterat impregnerat trä, icke brännbar deponirest och inert avfall. De två olika korten innehåller 6 rutor, varje ruta tillåter upp till en m3. Kort med enstaka rutor kan köpas på återvinningscentralen.
Priser och köp
Priser finns på kommunens hemsida och skyltat på återvinningscentralerna.
Samtliga kort köps mot faktura. Vid köp skall kunden legitimera sig, ange personnummer/organisationsnummer, juridisk person, faktureringsadress och skriva under faktureringsunderlaget.
Farligt avfall, el- och elektronikavfall
Hushåll kan som tidigare lämna farligt avfall kostnadsfritt, företagen hänvisas som tidigare till godkända transportörer och behandlare.
El- och elektronikavfall som ingår i producentansvaret kan både hushåll och företag lämna kostnadsfritt. El- och elektronikavfall som inte ingår i producentansvaret lämnas mot avgift för både hushåll och företag. Avgiften beror på storleken på el- elektronikavfallet.


Priser ÅVC 2012

Kort kan köpas på ÅVC, mot faktura. Korten gäller kalenderår.

Grovavfall
- Kort med 12 rutor = 6 m³ kostar 1600:-/kort
- Kort med enstaka ruta kostar 150:-, varje ruta motsvarar0,5 m³

Byggavfall, sorterat brännbart, trä och metall
- Kort med 6 rutor = 6 m³ kostar 1200:-/kort
- Kort med enstaka ruta kostar 250:-, varje ruta motsvarar 1 m³

Byggavfall, sorterat impregnerat trä, icke brännbar deponirest och inert avfall
- Kort med 6 rutor = 6 m³ kostar 3500:-/kort
- Kort med enstaka ruta kostar 700:-, varje ruta motsvarar 1 m³

El- och elektronikavfall som inte ingår i producentansvaret tas en avgift ut:
- Liten elapparat upp till ca 1 X0,5 m 400:-/styck
- Stor elapparat, större än ca 1 X0,5 m 950:-/styck
 
Nämnde inget om vilken kommun det handlar om i mitt fall men det framgår ju nu..

Rehållningsavgift för 140l kärl, tömning varannan vecka.Fast avgift 81.65kr/månad 68kr per tömning + moms på bägge.

Nu har jag kollat lite på kommunsidan så nu har jag ett 190l kärl med samma fasta avgift samt 73kr per tömning som töms 1gång i månaden istället för 2ggr vilket innebär besparing på 1000 per år cirka.Fick först ansöka om ett större kärl dvs ange orsak, svar sommargäster.Blev sedan uppringd och ville de veta mera och varför samt ragga på mig 2st 140 kärl...nej tack:) så nu väntar jag bara på en chockhöjning inom kort men då byter vi igen till 140l.


Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
b8q skrev:
Där jag bor är ÅVC-besöken gratis för privatpersoner (som för så många andra i tråden). Men givetvis betalar vi för det, nämligen i sophämtningsavgiften. Så för att det ska bli en rättvisande jämförelse så bör man väl kolla vad det är för sophämtningsavgift i de kommuner där besöken på ÅVC är avgiftsbelagda.
Det tycker jag är intressant, i den här undersökningen http://www.villaagarna.se/Global/Do...tomavfallsavgifterserviceochpaverkan 2012.pdf står det att ÅVC ska bekostas av avgiften men ingenstans nämns det att det ändå kan finnas extra avgifter för sådant avfall. Jämförelsen hade blivit betydligt bättre om de tagit hänsyn även till det, nu kan det ju hända att de dyraste kommunerna har gratis ÅVC men inte de billigaste. Men något större samband mellan vad man får och vad det kostar verkar ändå inte finnas.
 
Det är lite knepigt att så mänga har helgöppet bara 9.13. Jag menar, ska man städa i trädgården är det ju inte förrän tidigast lördag eftermiddag man börjar bli redo att köra bort något. Alltså får man jobba en helg och köra bort det nästa helg?

10-15 har vi på lördagar. Plus en massa andra öppettider förståss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.