-MH- skrev:
Det var ju för att köparna trodde att säljaren ljög om andra budgivare som den här regeln om budlistor gjordes. Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att att förstpa att vissa "skenbud" förekom.
Men den regeln är ju ett slag i luften, det är ju inga problem att komma runt om man som säljare tex låter en kompis eller bekant bjuda på huset/lägenheten. Fast som köpare skulle man ju kunna göra på liknande sätt, om man är 2st som samarbetar och ser till att budgivningen drar iväg ordentligt redan från början så man skrämmer bort alla andra intresserade. "Vinnaren" ser till att få ett förmånligt köpekontrakt som tillåter att han/hon kan hoppa av utan att behöva betala skadestånd. Säljaren går vidare till nr 2 i budgivningslistan och denna ger ett skambud på fastigheten.
 
Visst kan man det, och om man inte har någon kompis så kan man skaffa sig en från listan man får av säljaren. ;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Att säljaren ljög dig rakt i ansiktet är uppenbart men du har bara ett case om svaret och frågan var skriftligen eller om du har vittnen som kan styrka att din fråga var tydlig och vad säljaren svarade. Du ska bevisa att han ljög och det är inte så lätt även om man själv tycker att det är klockrent..
Jag hade prutat minst 100K och går inte det så hoppa av, det kommer nya hus.
 
noone70 skrev:
Men den regeln är ju ett slag i luften, det är ju inga problem att komma runt om man som säljare tex låter en kompis eller bekant bjuda på huset/lägenheten. Fast som köpare skulle man ju kunna göra på liknande sätt, om man är 2st som samarbetar och ser till att budgivningen drar iväg ordentligt redan från början så man skrämmer bort alla andra intresserade. "Vinnaren" ser till att få ett förmånligt köpekontrakt som tillåter att han/hon kan hoppa av utan att behöva betala skadestånd. Säljaren går vidare till nr 2 i budgivningslistan och denna ger ett skambud på fastigheten.
Detta förekommer men säljare/mäklare går inte på det, det som händer är bara att man utlyser ny visning och på den är ni nog inte välkomna.
 
Viapea skrev:
Detta förekommer men säljare/mäklare går inte på det, det som händer är bara att man utlyser ny visning och på den är ni nog inte välkomna.
Hur ska mäklaren/säljaren kunna upptäcka det? Det är ju precis lika svårt/enkelt som med riggade budgivningar. Sköter de det snyggt är det i princip omöjligt att upptäcka. Sedan så kanske säljaren i fråga inte har tid/pengar att vänta för att de redan har köpt en annan bostad och lägger man ut huset till försäljning igen så finns risken att tidigare intressenter har gått vidare och/eller potentiella tror att de är något fel på huset eftersom det inte vart sålt.
 
Viapea skrev:
det kommer nya hus.
Helt rätt! Det är ett stort misstag är att fästa sig vid ett objekt(jag har själv gjort det misstaget). Bestämma dig för vilka gränser du har när de gäller priset, skicket mm och hålla sig till det. Faller objektet utan för de satta gränserna. Släpp det och gå vidare! Det kommer nya hus (som Viapea skrev :))
 
noone70 skrev:
Hur ska mäklaren/säljaren kunna upptäcka det? Det är ju precis lika svårt/enkelt som med riggade budgivningar. Sköter de det snyggt är det i princip omöjligt att upptäcka. Sedan så kanske säljaren i fråga inte har tid/pengar att vänta för att de redan har köpt en annan bostad och lägger man ut huset till försäljning igen så finns risken att tidigare intressenter har gått vidare och/eller potentiella tror att de är något fel på huset eftersom det inte vart sålt.
Om man får väldigt bra bud av 2st som senare inte vill stå för dem så får man vara bra korkad för att inte fatta vad som hänt. Hörde faktiskt om just ett sådant fall av en mäklare jag känner häromdagen, ett hus med utgångspris på 3.7 milj, 2 budgivare drog upp det till 4.125, den som vann hoppade av och budgivare 2 ville helt plötsligt bara betala 3.6. Huset drogs bort från nätet och kommer snart ut igen. Ingen av budgivare 1 eller 2 kommer att få köpa det oavsett vad dom bjuder..
 
Viapea skrev:
Om man får väldigt bra bud av 2st som senare inte vill stå för dem så får man vara bra korkad för att inte fatta vad som hänt. Hörde faktiskt om just ett sådant fall av en mäklare jag känner häromdagen, ett hus med utgångspris på 3.7 milj, 2 budgivare drog upp det till 4.125, den som vann hoppade av och budgivare 2 ville helt plötsligt bara betala 3.6. Huset drogs bort från nätet och kommer snart ut igen. Ingen av budgivare 1 eller 2 kommer att få köpa det oavsett vad dom bjuder..
Men det där var väl knappast snyggt skött... :)
 
noone70 skrev:
Men det där var väl knappast snyggt skött... :)
Nej inte direkt, men hur ska man göra då tycker du?
Grejen är ju att om priset dras upp mot en viss nivå så känner ju säljaren att det finns möjligheter att få ut de pengarna, börjar då budgivare backa så lär det nog bli fler visningar istället för att sälja till dem som inte står fast vid sina bud. Vem vill sälja till en krångelpelle.. Är nog otroligt få idag som har sån panik när dom säljer att dom måste ta skambud, åtminstone i populära storstads områden. Däremot är det betydligt lättare som säljare att låta nån bekant agera köpare och trissa upp budgivningen.
 
Medan jag håller med alla föregående talare om att det finns många andra hus, och att TS antingen bör pruta hårt (för att han kan!) eller gå vidare så talar vi faktiskt om ett begagnat hus.

Med det menar jag att man får vara beredd på en kontinuerlig och aldrig sinande ström av smällar. Kommer inte stambytet eller brunnarna i år så kommer det om fem år. Kommer inte taket nästa år så kommer det om sju år. Detta, att äldre hus har ett ständigt underhålls-, reparations-, och renoveringsbehov skall man ta med i beräkningen när man bjuder och inte bli överraskad av.

(För övrigt har våra båda brunnar sinat idag, så där kom föga överraskande min nästa smäll..)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Håller med Carl_Elvis, Inte mycket att orda om.Gillar ni huset,så trivs!
 
Viapea skrev:
Nej inte direkt, men hur ska man göra då tycker du?
Grejen är ju att om priset dras upp mot en viss nivå så känner ju säljaren att det finns möjligheter att få ut de pengarna, börjar då budgivare backa så lär det nog bli fler visningar istället för att sälja till dem som inte står fast vid sina bud. Vem vill sälja till en krångelpelle.. Är nog otroligt få idag som har sån panik när dom säljer att dom måste ta skambud, åtminstone i populära storstads områden. Däremot är det betydligt lättare som säljare att låta nån bekant agera köpare och trissa upp budgivningen.
Om det nu är en scam så skulle de till att börja med inte ha drivit upp priset 400000 över utgångspriset när de bara var de två kvar och sedan så bara hoppar vinnaren utan försvarning av. Då har säljaren fått en mentalbild av att han/hon ska få 4,125 för huset och att då är det svårt att backa 500000kr. De skulle ju ha genomfört besiktning mm och hittat ett legitimt skäl att hoppa av. Är det ett gammalt hus går det alltid att hitta fel och med ett svagt kontrakt, som i TS fall, är det enkelt att då kunna hoppa av utan att väcka allt för stora misstankar.
Men om du sätter dig i budgivare 2 situation (om han nu ärlig och inte är med i något bedrägeri). Budgivare 2 har varit med i en budgivning med endast en annan budgivare som har drivit upp priset nästan en halv miljon över utgångspris/accepterat pris. Budgivare 2 når sitt tak och ger upp och helt plötsligt så hoppar budgivare 1 av. Skulle inte du misstänka att säljaren och/eller mäklaren försökt trissa upp priset via en bulvan eller skenbud? Jag hade i alla fall utgått i från att de försökt blåsa mig och hade lämnat ett riktigt skambud.
 
noone70 skrev:
Om det nu är en scam så skulle de till att börja med inte ha drivit upp priset 400000 över utgångspriset när de bara var de två kvar och sedan så bara hoppar vinnaren utan försvarning av. Då har säljaren fått en mentalbild av att han/hon ska få 4,125 för huset och att då är det svårt att backa 500000kr. De skulle ju ha genomfört besiktning mm och hittat ett legitimt skäl att hoppa av. Är det ett gammalt hus går det alltid att hitta fel och med ett svagt kontrakt, som i TS fall, är det enkelt att då kunna hoppa av utan att väcka allt för stora misstankar.
Men om du sätter dig i budgivare 2 situation (om han nu ärlig och inte är med i något bedrägeri). Budgivare 2 har varit med i en budgivning med endast en annan budgivare som har drivit upp priset nästan en halv miljon över utgångspris/accepterat pris. Budgivare 2 når sitt tak och ger upp och helt plötsligt så hoppar budgivare 1 av. Skulle inte du misstänka att säljaren och/eller mäklaren försökt trissa upp priset via en bulvan eller skenbud? Jag hade i alla fall utgått i från att de försökt blåsa mig och hade lämnat ett riktigt skambud.
Kanske framstod som det bara var 2 men från början var det fler budgivare.. Grejen är att i populära områden lyckas man inte med en dyl scam för det finns alltför många intressenter. Kanske funkar på landsbygden där det är svårt att sälja.
 
kinglolle skrev:
Vi är alla olika, en del positiva, andra negativa, vissa är naiva och andra är nitiska surgubbar. Därmed inte sagt hur du är utan mer en reflektion om att ens egna sanning inte är en generell sådan.

Det man däremot kan tillåta sig generalisera om är att ett fastighetsköp är ett av de största köpen och investeringarna man gör som privatperson. Affären spänner oftast både över en stor ekonomisk summa och förmodad livslängd, samtidigt som det finns risker för stora omkostnader. I värsta fall förekommer det skador som innebär rivning av fastighet utan ersättning från försäkring, säljare eller annan. Då sitter man med ett nästan obefintligt värde, en trolig belåning som ej tillåter någon hjälp från banken och samtidigt saknar boende.

Jag har själv nyligen sett ett sådant ärende där fastigheten såldes i skåne för 2,8 miljoner 2009 för att 2 år senare rivas utan ersättning från någon. Köparna hade undersökt fastigheten med hjälp av kunniga föräldrar och en farbror, upptäckt skador och prutat ner fastigheten till det som blev köpesumman. Däremot missade man sättningsskador och upptäckte detta först 6 månader senare. Efter försök till reklamation både till försäkringsbolaget och säljaren så började man försöka laga skadorna 2010 utan lyckade resultat.

Familjen står nu med lån på ca 2 miljoner och en fastighet värd ca 7-800 000 kr utan möjlighet att belåna mer för återuppbyggnad.

Detta är ett skräckscenario men kan visa ett exempel på värsta utfallet.

Att det då i Sverige har tillåtits bli en kutym av att döpa en besiktning till överlåtelsebesiktning men ändå inte är anpassad för reglerna kring fastighetsöverlåtelse är än mer annorlunda.

Precis som du säger väljer väldigt få att göra en jordabalksundersökning. Jag själv har hjälpt till att undersöka enstaka gånger inom släkten. Då har det nästan upplevts frustrerande av säljaren att jag ville ha tillgång till fastigheten 1-2 långa dagar beroende på andra omständigheter, till det tillkommer ca 1 arbetsdag med inhämtning och granskning av juridiska handlingar.

Men jag är just en nitisk tråkmåns. Jag hade viljat ha ett avtalsförhållande med reklamationsrätt gentemot den som undersöker en sådan stor affär som fastighetsköp är för mig. Andra väljer att lita på säljaren och sparar pengarna för att kunna möta eventuella åtgärdsbehov
Nej, jag skall verkligen betona att man inte sitter med någon sanning. Det som jag verkligen tror på är att du skall ha kapital över om du köper ett hus. Köper du äldre hus som jag alltid gjort så måste man räkna med olika problem.

Jag måste bara fråga om det här med sättningsskadan. Var det verkligen en ny sättningsskada som de missat som förvärrades under tiden? Det är ju extrem otur och väl inte ens säkert att någon upptäckt det?

Annars är det en av mina punkter att mäklarna blåser människor att köpa hus med sättningsproblem till överpriser. Rabatten är aldrig särskilt substantiell trots riskerna och svårigheterna. Jag har nämligen aldrig hört en mäklare påtala de stora riskerna med den typen av hus. :) På visningar har de alltid varit positiva om eventuella åtgärder, sättningen är gammal, tidigare ägare kommer inte ihåg när det blev så, uppstod i samband med fjärrvärmearbete etc. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.