Funderar på om det bli ekonomi i att köra en så liten (edit: FÖR liten) pelletskamin som möjligt dygnet runt och sedan kompletera med en större vedeldad vid behov.
Eller försvinner verkningsgraden då "brasan" blir för liten?
Edit: Huset är 160m2 och har i dag luftelvärme+Handöl 10T.
 
Liten? För ca 20' exkl skorstensrör får du en välfungerande liten pelletskamin som kan värma upp till 120 kvm. Troligen kan du finna billigare på marknaden men det kan löna sig att titta på kvalitén också (design är inte heller oväsentligt). Ska du ha vattenmantlad blir det dyrare. Vedeldningen kan du köra för nöjets skull - bör inte påverka pelletskaminens effekt såvida den senare har någon form av automatik.

Det stora kruxet är väl att kaminen i de flesta fall har alltför små förråd vilket innebär att man får fylla på 1-2 ggr/dygnet om den ska stå för all rumsvärme.
 
Finns det fler små pelletskaminer ligger på 20 tkr utöver Eco Baby? Tipsa gärna!
 
PellX ligger i samma prisklass. Är dessutom svensktillverkad, med ngt större effekt än EcoBaby och med betydligt större bränsleförråd. Hade det inte varit för designen hade jag valt den.
 
Tack för svaren.  Ecobabys lägsta effektsteg är på 1.7Kw och det ser ju interessant ut med tanke på att 1Kw luft El i dagens läge räcker på nätterna eller när jag inte är hemma. Den är satt på 19 grader. Aja det har ju inte vart kallt än. Pelletsföråd kan jag modefiera själv men 40 timmar skall ju räcka om man glömmer fylla på en dag.
Undra om steg 1 är den mest effektiva läget i verkningsgrad räknat eller om man måste elda på lite mer. t.ex skorsten mm måste ju inverka?
http://www.varmavillor.nu/stuff/Pelletskaminer_produktblad_EcoBaby_W.pdf
(Editerade första inlägget i tråden.)
 
Jag har hittills endast kört på lägsta effekten och den håller mitt lilla hus på 19-21 grader (ngt lägre i övervåningen). Jag har inte kopplat in automatiken än. Det gäller alltså fortfarande 'inkörningsfasen' och vi har ju inte haft någon riktig kyla i Skåne denna höst. Dessutom har jag ännu bara behövt ha kaminen igång dagligen ca 6 timmar om kvällarna. I bottenplattan har jag elslingor som går på lägsta effekt dvs samma effekt som jag kört hela sommaren. Stenhuset håller på att torka vilket innebär att jag det första året får räkna med högre energiförbrukning. Skorstenen är ca 5 meter.

Jag inte kan detta med effektberäkning :-/ men om det är så att automatiken håller en jämnare pelletsförbrukning kanske du klarar dig med befintligt förråd ett dygn ... men jag tvivlar på det. Jag fyller varannan dag och kör idag endast 25% av dygnet. Man bör 'peta' lite i förrådet ngn gång däremellan då pelletsen kan fastna i utmatningen. Kaminen kräver hög pelletskvalitet och går bäst på 6 mm i mitt tycke.
 
Länge sen denna tråden var aktiv men jag letar faktiskt nu efter en liten pelletskamin. Lilla Frö är den minsta jag hittar ännu. Någon som vet någon som är bra och liten? Kaminen står i litet rum som snabbt skulle bli alldeles för varmt om man har för hög effekt på kaminen. Kaminen är framföralt för att ge mys.....
 
  • Gilla
McFlys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.