Har någon av er köpt ett stomrest hus (gjort grunden själv )
och byggt resten själv?

Vad ingår egentligen i ett stomrest hus tex. fönster?

Vi är så fattiga att vi bara kan få lån på 1.9 milj. och vill helst inte ta mer än högst 1.2. :-[

Vi har hantverkare och vvs killar i släkten ,så det ända vi behöver är egentligen elektriker


Är det möjligt att bygga en 1-plansvilla på ca 160 kvm för 1.2??
 
Vi byggde 123kvm från stomrest för c:a 800.000. Byggsatsen kostade 530.000.

Resterande beror förstås på vad kostnader för VA, tomt och tillstånd kostar. Dessa kan ju ligga på allt emellan c:a 90.000 - 2.000.000 beroende på var du bygger.
 
Allvarligt talat.

Har man så lite koll på vad de olika entreprenadformerna innebär så skall man npg börja med att försöka förstå det. Ni verkar liksom många andra underskatta tiden, arbetet och kostnaden med att bygga hus. Varför fokusera på prislappen när ni inte verkar ha en susning om vad ni får för pengarna ?
 
Ja just det.
Att jag frågar "dumma" frågor här + disskuterar med hustillverkare och kollar priser mm.mm
Är för att samla den information jag saknar :D

Annars du kanske har information om tid och pengar som kan dela med dig av?
 
Hej

Jag har inga svar på frågan.
Men under mina två år här på forumet tycker jag inte att någon fråga är för "dum" eller "konstig".
Forumet är till för att ta/ge kunskap/ideer/tips.

Är det så att man tycker att frågorna inte "passar in" eller något annat är det bara att låta bli att skriva något.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen:
Bättre at fråga och verka dum än att INTE fråga och förbli dum.

Said
 
Det är vad Du avtalar med den som skall göra jobbet. Man kan tänka sig att Ni köper resning med taktäckning och själva utför det invändiga jobbet. Ett problem är ansvarsfrågan, var går entreprenadgränsen?

Begär offerter så Ni får ett beslutsunderlag.

Lycka till!

Anders
 
Said skrev:
Hej
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen:
Bättre at fråga och verka dum än att INTE fråga och förbli dum.
Said
Helt rätt...
Det e ju för att man ska lära sig som man frågar. ::)

Allt e ju lätt för den som redan kan.... dumhet är inte brist på kunskap utan att inte fråga när man inte vet.

Sedan finns det ju vissa som inte vill dela med sig av sin kunskap för att verka viktiga o behålla makten, sådana personer bör söka sig till ett annat forum för här hjälper vi varandra om vi kan. ;)

Lajka,
Vad som ingår i husleveransen står beskrivet i en sk. leveransbeskrivning som hustillverkarna har, i den brukar det oxå stå vad som görs vid en sk. stomresning.
Att ringa runt o fråga om 1.2m räcker för ett sådant hus är nog det enda raka, beställ samtidigt katalog på ev. hus av intresse. :)
 
Tack för synpunkter ang. frågor!? ;)

Detta forum är mecka för mej just nu ,eftersom jag är är så oerfaren när det gäller husbygge!!
Men jag vill så gärna ha något eget ,och miljonär lär jag nog aldrig bli!
Så det blir till at bygga MYCKET själv ,går ej att komma ifrån...vi vill inte sitta i en "skokartong" då kan vi lika gärna bo kvar i lägeneheten.

Att kunna ställa frågor till så många med så olika erfarenheter är oslagbart ,det finns ju någon som kan svara på nästan allt!!

Utom huset från Eksjöhus (dalvik) ingen verkar ha byggt det.. synd det är verkligen annorlunda.

Glad sommar!!! :D ;D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.