Jag målade insidan i en lekstuga för ett par månader sedan. Eftersom det är "nästan utomhus" och jag tyckte det var bra med en tålig färg så körde jag vanlig utomhus-oljefärg även på insidan.
Dessvärre så luktar det fortfarande färg, så frågan är om lukten kommer att ha gett med sig till våren eller om det kommer fortsätta lukta i flera år?
 
Oljeburen utomhusfärg (se säkerhetsdatablad för din färg) innehåller biocider och anti-mögelmedel vilket tillsammans med det mycket högre VOC-gränsvärdet gör färgen direkt olämplig inomhus, speciellt i en lekstuga där barn vistas anser jag. Även om lukten försvinner innebär inte det att färgen är säker, en riktigt varm sommardag när solen ligger på kommer farliga ämnen fällas ut i gasform.

Mitt råd till dig är att slipa ner till trärent och måla med en akrylatfärg för inomhusbruk eller ännu hellre en linoljefärg baserad på kallpressad linolja.
 
Helioz skrev:
Mitt råd till dig är att slipa ner till trärent och måla med en akrylatfärg för inomhusbruk eller ännu hellre en linoljefärg baserad på kallpressad linolja.
När du bedömer om detta arbete är motiverat bör du fundera på hur få timmar per år ungarna antagligen är i lekstugan. Jag skulle avvakta till våren och känna hur det känns då. Personligen tror jag att du kan hitta andra saker att lägga tiden på som gör mer för ungarnas säkerhet och välbefinnande än att slipa ner rubbet till trärent och måla om.
 
Jag håller helt klar med Alfredo, Varför utsätta barnen för linoljefärg med risker för allergiska reaktioner iomed terpentinen. Sen brukar det även bli ganska mörkt inne i lekstugor och då kommer färgen att mörkna en hel del med åren. Sen har man även rätt mycket kobolt i linoljefärg som även det är ganska otrevligt om barnen är känsliga för det.
 
D
Ssyrk skrev:
Jag håller helt klar med Alfredo
Då verkar du helt klart hålla mer med Helioz då.
 
Mikael_L
Med tanke på vad farligt allt är numera så är det väldigt konstigt att någon av oss som var barn på 50, 60 och 70-talet överlevde.

Jag brukar ibland tänka på vår gård vid bostadshuset som bara var en stor asfalterad bilparkeringsplats, där kutade mellan bilarna och lekte kurragömma. Klätterställningen på lekplatsen en bit bort som var bara en massa stålrör ordnade i något slags kubisk mönster.
Inga reflexvästar, inga cykelbanor, ingen skjuts någonstans, utan det var cykel eller fötterna som gällde.
Inga förankrade möbler, inga CE-märkta leksaker, inga cykelhjälmar inga fönsterlås.

Men däremot fanns det stora kinapuffar, oljefärger, både bly och cancerogen bensen i bensinen, containers man kunde klättra in i, osv.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Med tanke på vad farligt allt är numera så är det väldigt konstigt att någon av oss som var barn på 50, 60 och 70-talet överlevde.
Överlevde gjorde vi ju, men lite skkksadddaede blev vi allt... ;)

Nej jag håller med dig! Ibland tycker jag riskerna i livet överdrivs rätt ordentligt numera... Sådant som jag naturligt gjorde som typ tioåring (gräsklippare, traktorer, elkopplande...) skulle antagligen få dagens "grannar" att ringa det sociala...
 
D
Mikael_L skrev:
Med tanke på vad farligt allt är numera så är det väldigt konstigt att någon av oss som var barn på 50, 60 och 70-talet överlevde.
Så har ju också medellivslängden ökat en hel del... :p
DI_08_SV.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ssyrk skrev:
Jag håller helt klar med Alfredo, Varför utsätta barnen för linoljefärg med risker för allergiska reaktioner iomed terpentinen. Sen brukar det även bli ganska mörkt inne i lekstugor och då kommer färgen att mörkna en hel del med åren. Sen har man även rätt mycket kobolt i linoljefärg som även det är ganska otrevligt om barnen är känsliga för det.
En bra linoljefärg baserad på kallpressad linolja innehåller varken terpentin eller kobolt.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Överlevde gjorde vi ju, men lite skkksadddaede blev vi allt... ;)
Hehe

Nnnnnej, ddet blev vi ii inte alls... *rycker lite spastiskt med armar och ben*


Vissa faror är naturligtvis självklart bra att arbeta bort.
Att barn klättrar i träd faller och bryter en arm, slår sig när dom cyklar omkull och annat sånt ska man kanske acceptera mer eller mindre. Hur ska man annars kunna lära sig kroppskontroll och riskbedömning om allt där man över detta tas bort?

Barn som drunknar, faller ur fönster och slår ihjäl sig eller blir förgiftade av kemikalier eller mediciner är ju inte något bra, där lärde sig barnet endast en sak, till ingen nytta för en framtid som inte längre finns. Och ofta relativt lätt att förebygga.

Sen har man ju alla de där skumma svårbedömda riskerna, svårbedömda för att vi aldrig sitter med facit, utan vet först i efterhand.
Och här ligger ju färger, kemikalier, e-nummer i mat, hur man äter och rör sig.
Här borde väl en kombination av sunt förnuft och försiktighetsprincipen i lagom dos vara rätt.
 
Slipa trärent är knappast praktiskt möjligt med rimlig arbetsinsats, det går nog snabbare att riva och göra om i så fall.
Går det att måla med någon spärrfärg tro?
 
Lite OT, jag vet, men apropå det fantastiska rosenskimrande livet på 60-70-talet:

Ur Socialstyrelsens rapport "Skador bland barn i Sverige – Olycksfall, övergrepp och avsiktligt självdestruktiv handling – Rapport 2011"

"Skadehändelser är bland barn den absolut vanligaste orsaken till såväl död som vård på sjukhus. Av samtliga barn som omkommer i Sverige svarar skador och förgiftningar för en tredjedel...

...Trots att skador är den vanligaste dödsorsaken har trendkurvan för barn som avlidit genom skadehändelse under lång tid varit avtagande. De senaste 40 åren har antalet barn som avlidit minskat från fler än 400 per år i början på 1970-talet till under 100 per år de senaste åren..."
 
Carl_Elvis skrev:
De senaste 40 åren har antalet barn som avlidit minskat från fler än 400 per år i början på 1970-talet till under 100 per år de senaste åren..."
Och det skulle säkert gå att få ned det till nästan noll genom riktigt extrema "skyddsåtgärder". Frågan är dock hur rustade för vuxenlivet dessa "extremt överbeskyddade" småttingar skulle bli?

Nej, nu är det nog OT från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.