Hej,

Jag och sambon har köpt ett hus från -76. Uppvärmningen är idag direktverkande el med en
installerad luft-luftvärmepump. Huset är 1 1/2 plan 128kvm. Nu innan vi flyttar
in tänkte vi öppna upp planlösningen mellan vardagsrum och kök och lägga in laminatgolv i
kök/v-rum (första plan). I hallen tänkte vi lägga in klinker. Huset är byggt på platta.
Idag har vi oljeelement (el). Vi tänkte ta bort alla element i v-rum, kök och hall och ersätta
det med elektrisk golvvärme Är det bra idé så som vi har tänkt?
 
Sett ur en komfortsynvinkel ska ni köra på golvvärme, speciellt om ni har tänkt ha klinkers. Inte kul med ett kallt klinkersgolv på vintern...
 
Isoleringen är visst viktig. Hur vet man om isoleringen man har är tillräcklig eller inte?
 
Känns lite fel att ersätta direkt el med annan direkt el idag. Titta på vilka möjligheter det kan finnas att knvertera till vattenburet, och någon form av värmepump. Antingen bergvärme, jordvärme, eller luft/vatten värmepump.

Där du skall ha klinkers kan det vara vettigt med vattenburen golvvärme även om isoleringen inte är den bästa, om ytan inte är stor. Men om isoleringen är dålig så dra fram rör till radiatorer, passa på om golven ändå skall bytas.
 
hypernative skrev:
Isoleringen är visst viktig. Hur vet man om isoleringen man har är tillräcklig eller inte?
I ett hus från -76 kan man generellt säga att den inte är det, husen byggdes ofta med en oisolerad platta och flytande konstruktion ovanpå den med isolering. Oftast är det svårt att få in tillräckligt med isolering utan att det bygger för mycket och att takhöjden påverkas.

En fråga, om ni ändå funderar på golvvärme i en stor del av huset, varför inte satsa på vattenburen? För komforten fungerar ju el (om ni inte har väldigt dåliga fönster) men det kommer att bli dyra uppvärmningkostnader.

Om det vore jag och ytan är större än ett mindre badrum så skulle jag satsat på vattenburen golvvärme eller ingen golvvärme alls. Investeringen blir så stor och besparingen är i stort sett 0 jämfört med era nuvarande element.
 
Redigerat:
Hej

Hur stor area är det vi pratar om?
Om det inte är så stort och ni absolut vill ha golvvärme kanske en modern uppregling ala Nivell kan vara ett alternativ.
Nivellgolv eller likvärdigt ska funka med golvvärme.
Fredrik
 
Ytan är totalt 58 kvm där vi önskar golvvärme..
8 kvm (hallen) kommer utgöra klinker, och resten laminat..
Det jag kan tillägga är att samtliga fönster skall bytas, har inte bestämt nåt där men 3-glas med U-värde på 1,0 för hela konstruktionen siktar jag på, så kallras borde vi kunna undvika.
Så vad pratar vi om för pengar för byta ut befintligt system med luft-luft till luft-vatten istället?
 
Hej
Du kan nog räkna med att pumpen installerat i ett befintligt vattenburet system går loss på ca 100 000.
Ett vanligt element kostar ca 1000kr.
Sen är det bara att gå runt och räkna på vad det blir.Tänk på att rör är dyra och rörkrökare tar betalt som om dom är civilingenjörer.
Fredrik
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Efter ha tänkt igenom det hela nu så lutar det åt att dra in elektrisk golvvärme samt sätta in en braskamin mellan kök/v-rum som mysfaktor och extra hjälp de dagar det är iskallt ute.
Fjärrvärme skulle det behövas grävas flera 100tals meter så
det var inte intressant i nuläget. Tydligen så andra som bor i precis samma typ av hus där de har satt in braskamin samt 3glas så ligger de runt 1000kr i elräkning de flesta månaderna på året och då är vanliga hushållselen inräknad. Det kan väl inte ses som jättedyr uppvärmning? :rolleyes:
 
En vanlig åtgärd i hus med direktverkade el är att man monterar en eller två luft/luft värmepumpar.
Hur bra verkningsgrad eller hur bra dom fungerar när det är riktigt kallt på vintern vet jag inte.
Fredrik
 
Japp luft till luft värmepump har vi en. Tydligen den "bästa" enligt
våran besiktningsman.. Så den behåller vi självklart också
 
Vi har konverterat från direktverkande el och luftvärmepump till vattenburen golvvärme och jordvärme. Är fantastiskt nöjda! Huset är byggt 1976 och ca 100 kvm i bottenplan och ca 60 kvm på ovanvåningen. Vi har golvvärme både uppe och nere. För att ha lite koll på isoleringen under plattan begärde vi ut bygglovshandlingarna från kommunen. Har ca 30 cm leca under plattan. Gör av med ca 13500 kwh per år totalt till värme och hushållsel. Orginalfönster, 2-glas, överallt och dörrarna är också orginal, dvs en vanlig ytterdörr och 2 altandörrar helt utan isolering....

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Wilfa skrev:
Gör av med ca 13500 kwh per år totalt till värme och hushållsel.
Hur går det till, tipsa mig gärna. :eek:Jag tror min hushållsel går på närmare 12 000 kWh, men det blir ganska många tvättmaskiner (2 barn), utebelysning (på landet får man lysa upp själv), frysboxar (älgköttet måste ju sova någonstans) motorvärmare och flera datorer står på osv. Att sedan vår uppvärmning och VV går på ca 7500 kWh för 200 m2 gammal timmerstomme det är å andra sidan inte så mycket. Men hur får ni ner hushållselen så mycket?
 
norrbottenstorpet skrev:
Hur går det till, tipsa mig gärna. :eek:Jag tror min hushållsel går på närmare 12 000 kWh, men det blir ganska många tvättmaskiner (2 barn), utebelysning (på landet får man lysa upp själv), frysboxar (älgköttet måste ju sova någonstans) motorvärmare och flera datorer står på osv. Att sedan vår uppvärmning och VV går på ca 7500 kWh för 200 m2 gammal timmerstomme det är å andra sidan inte så mycket. Men hur får ni ner hushållselen så mycket?
Hehe.... Inte en aning faktiskt! Tror värmen står för en relativt liten del i sammanhanget. 2 vuxna, en 10-åring och en 2-åring. Tvätt och disk går jämt känns det som. Torktumlar endast i undantagsfall, kör torkskåpet oftare fast det drar mer. Men bara nya vitvaror, totalrenoverade 2011. Inte mycket ytterbelysning, 5 lampor på rörelsevakt. Och bara en frys. Endast en av bilarna har motorvärmare men datorerna är på många timmar per dygn.... Misstänker att skillnaden mellan oss kanske är ålder på vitvaror och hur mycket frysar man behöver? Vi snålar inte som jag upplever det :)

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.