Hej,


vet inte riktigt var jag ska skriva detta inlägg, men jag tar det här så får väl någon moderator flytta det om det är fel.


Har nyligen flyttat in i ett radhus som renoverats mycket, av de tidigare ägarna, de senaste åren. Bland annat har man gjort en öppen planlösning mellan kök, vardagsrum och ett litet sovrum och på det sättet gjort ett kök med matplats och vardagsrum.

Har försökt göra en liten bild över det hela, men ni får ha lite fantasi för att förstå hur det ser ut kanske.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har jag försökt visa den balk som man satt på nedervåningen, en rejäl sådan tycker jag, som är gjord av metall (järn? stål? osäker... men den är brunaktig iaf).
Sen har man ju då stöd för den på både vänster och höger sida, att den liksom "vilar" på reglar... eller vad det heter. Jag är dålig på sånt här så var vänlig ha överseende.

Det jag markerat med rött på bilden är det som är problemet. På övervåningen.
Vi har nyligen märkt att just på det stället där balken vilar på regeln, tror vi iaf, är stenhårt uppe på övervåningen. Alltså golvet. Det känns att det är stumt där, men utanför just det området på kanske 50 cm i diameter är golvet mjukare och svajigare. Detta är något vi tycker har förvärrats den senaste tiden och vi upplevde inte att detta problem fanns, alltså ett "mjukt" golv, för några månader sedan när vi besiktade huset. Det är inte heller något besiktningsmannen anmärkt på i protokollet.

Det jag undrar är:
1) Vad beror detta på?
2) Kan jag göra något åt det?
3) Är det farligt? Är det något allvarligt fel?
4) Kan detta räknas som ett dolt fel eftersom det verkar ha kommit efter ett tag, pga. eventuellt felaktigt bygge? Det var ju ingenting som märktes i början. Jag brukar nämligen väldigt snabbt reagera på om golvet är svajigt/ojämnt när jag går på husvisningar etc.

Tacksam för lite svar och råd i frågan.
 
A
Hej Sandman,

1) Att golvet böjer ner när man går på det kan bero på olika saker, antingen att det är för långt avstånd mellan balkarna i bjälklaget (brukar vara c-c 600 mm) eller att man har använt för tunt lager för att sprida ut lasterna när man går på golvet. Rekommenderat är att man har 22 mm golvspånskiva + 15 mm takboard + 2 st 13 mm gipsskivor men det kan så klart variera från hus till hus.

2) Du kan åtgärda det genom att lägga om golvet och samtidigt lägga på extra gipsskivor, eller vad det nu kan vara som fattas (se punkt 1 ovan).

3) Det är svårt att säga om det är farligt eller inte, men det kan ju finnas en risk att någon ramlar igenom golvet. Det kan även finnas en risk att det böjer ner så pass mycket att folk snubblar eller liknande.

4) Det låter lite som ett fuskbygge faktiskt. Det beror lite på när just detta gjordes klart. Gjordes det klart precis före husvisningen? I så fall kan det vara så att materialet var styvt när man satte in det och efter hand som det har belastats så har materialet "mattats ut" och blivit mjukare.

Tycker du ska prata med besiktningsmannen om detta, och gärna öppna upp golvet för att titta. Det finns inte mycket regler som gäller för nedböjning utan endast riktlinjer, men det borde finnas möjlighet att kalla det för ett dolt fel om det inte är fackmannamässigt utfört och att det inte har framkommit förrän i efterhand.
 
Det låter skumt. Balken verkar på din beskrivning ju vara korrekt fixad på bottenvåningen, frågan är då hur det ser ut uppe? Vad är det i bjälklaget som vilar på balken? Känns för mig som om det är där problemet ligger?

Vi rev bort en vägg här med en "bärande kvist". Vi har ingen hel hjärtvägg i vårt kvadratiska hus, istället är det två väggar på sidan av den genomgående korridoren som är bärande, men bara halva vägen var. När vi ville öppna mellan trappa och vardagsrum satte vi en limträbalk som går längre än den bärande balken i väggen gjorde tidigare. Denna åtgärd gorde att vårt svaj och knarr på övervåningen helt försvann.

Kanske är den nya järnbalken för smal eller för kort, så att det bärande i övervåningens golv inte når fram till balken?
 
Visst kan det vara fuskbyggt, men det låter knappast som om det är risk för ras. Det skall (oftast) både svaja och knaka MYCKET innan du närmar dig ras.
Tyvärr kan man ju inte veta säkert utan att riva och det brukar vara dyrt att återställa :(
Som säljare hade jag aldrig gått med på dolt fel med en så vag beskrivning som "tycker har förvärrats", jag hade hävdat att det altid har varit lika svajigt.

Därför är mitt råd att du mäter svajet idag och sedan håller koll om det blir sämre.
1. Häng en lina med en tyngd (tex en mutter) från taket ovanför den största dalen. Justera den så att muttern PRECIS når golvet när ingen står närmare än tre (tex) meter. Mät linan.
2. Ställ tex 400kg (några tjocka släktingar + några spannar vatten, för att få exakt vikt) inom 50cm radie från största dalen, gärna på en pappskiva där du ritar ut var vem och vikterna står. Upprepa mätningen med linan.

Vänta en vecka, gör om. Vänta en månad, gör om, osv.
400kg lär vara lite större belastning en en 100kg person som tar ett häftigt steg (knäna belastas med ungefär 3,5ggr kroppsvikten vid jogging).
På detta viset får du reda på om det blir värre. Tyvärr får du aldrig veta hur det var från början. Tycker du inte att du kan leva med hur det är idag, så är det nog bara att riva.. Du kan klart altid försöka hävda dolt fel och se vad förre ägaren säger.
Alternativt, så kan du naturligtvis sätta en (flera) synlig balk på undervåningen. Det kommer att stoppa svajet, men det blir synligt.


En sak till, detta låter som en ändring som det behövs antingen bygglov, eller åtminstone styrelsens godkännande för. Kolla om det finns och när det beviljades/eventuellt slutbesiktigades. Fråga säljaren om det finns kvitto från byggfirma som utfört ombyggnaden, eller kvitto på inköpt järnbalk. Är det färdigställt precis innan inflyttning borde det stärka ditt case för dolt fel, är det gjort för fem år sedan, så kan du nog glömma det.

/ Fredrik
 
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Ska absolut kontrollera hur pass mycket golvet sviktar med hjälp av metoden som föreslogs.

Det jag blir fundersam på är vad det är som är det hårda i golvet just på en plats. Den platsen är ju vad jag tycker precis ovanför det ena stödet för balken och känns typ som om det "står upp" under golvet. Men det kanske bara är nåt kryss av bärande reglar eller nåt. Hade tankar på att kanske den där stödet nere som trycker upp balken hade svällt eller nåt, men så kan det ju inte vara för den går väl/ju inte ända upp under golvet.
Spontant känns det oxå som om att golvet inte är korrekt lagt, alltså med alla underlagsskivor. Men jag vet iofs inte mycket om det där.

Om man har tur... är det då möjligt att ta upp parkettgolvet (tarkett) utan att förstöra det? Om man har tur så går det va?

Men jag känner inte att jag kan och vill riva upp golvet just nu utan jag börjar med att mäta och se så det inte förvärras. Lite ojämnheter kan jag leva med ett tag, så länge det inte är nån fara.
 
Hej igen Sandyman.

Först, ingen, varken jag eller någon annan, kan säkert LOVA att det inte är någon fara, speciellt inte utan att ha sett golvet, men MIN GISSNING är att det inte verkar vara någon överhängande fara.
Trappan till övervåningen i huset vi bor i nu hängde bara i undertaket av råspont när vi flyttade in. Det gungade präktigt, men det höll och hade säkert gjort det i tjugo år redan.

Om parkettgolvet är lagt utan lim, så går det förmodlöigen att ta upp det om man är försiktig. Om det går är det kanske något att fundera på, för att se hur det ser ut under. Om du skriver att en hård bit "står upp" precis ovanför stödet, så är det kanske ändan på balken du känner. Den kanske ligger precis under parketten, och sedan är resten av bjälklaget inte fäst ordentligt i den. Även om du har tex en golvspånskiva mellan balk och parkett, så kanske man kan känna ändan av balken, om bjälklaget inte är fastsatt ordentligt.

Skriv gärna hur mycket det sviktar när du har mätt.
En annan enkel test är att köra och köpa en regel, kanske 45x195, som är lika lång som rummet och lägga den på högkant från vägg till vägg. Då kan du mäta hur mycket golvet "hänger ner" när det är obelastat. Var bara extra noga när du handlar regel med att få en som är rak, tex genom att lägga den mot en stålhylla eller något på brädgården.
Skriv sedan även resultatet av detta test här.

Lycka till.

/ Fredrik
 
Redigerat:
Hej igen,

har inte hunnit mäta något än men har diskuterat med min far om problemet och kommit fram till att det måste vara följande som är fel, bekräfta eller dementera gärna vad ni tror.

Först lade man golvet på övervåningen och fixade där uppe.
Sedan var det dags att slå ut väggarna på nedervåningen och sätta in balken.
Man började på "vänstra" sidan (om man ser på bilden) och där gick allting bra. Jag vet inte exakt hur man går tillväga när man sätter in en balk sådär, men kanske kan gissa att man lägger den på vänstra "stödet" först och sedan slår man in det högra stödet på slutet när man satt upp balken i taket?
Isåfall är det förmodligen så att det högra stödet var lite för långt, så man när man slog in den pressade upp balken ett par centimeter så den överliggande bjälklaget blev upppressat på ett ställe och därför sticker upp lite.
Jag har kollat balken på nedervåningen och det ser ut som om det är på det sättet, då avståndet från balken till golvet är lite längre på höger sida och den är inte helt i våg där.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bilden för den del där jag tänkt att man kanske skulle kunna kapa av stödet för att få ner balken ett par cm? Kanske att man bör mäta golvet där uppe för att se hur mycket högre det är på högsta punkten för att veta hur mycket man ska kapa?
Vad tror ni? Låter det som en rimlig förklaring och är det rätt sätt att åtgärda det? Hur skulle ni göra?
 
Hummm, kanske.

Steg ett mät höjden golv -> balk på båda sidorna. Kolla om balken ligger i lod och om golvet (både det under och det på ovanvåningen) är i lod. Använd en lång (minst två meter) lodstock, om det först verkar ligga i lod med en kort sådan.
Steg två, såga, om det behövs. Men när du sågar, så måste du troligen lyfta balken några mm.

Jag är inte övertygad om att jag tror detta är orsaken till problemet. Det skulle förklara den "uppstickande, hårda, kanten", men inte den överdrivna svikten. Dels känns det som ett lite _VÄL_ dumt fel att göra..

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.