Vi har en villa Nybro från Smålandsvillan. Nu har vi kommit så långt att det är dags för ett trappräcke. Så nu är jag intresserad av bilder på hur ni har gjort era trappräcken, alla bilder även dom som inte är villa Nybro.
 
Snacka om sammanträffande, här går man in på forumet för att söka tips om mitt bygge av trappräcke. Då visar det sig att jag inte är ensam om detta i ett Villa Nybro från SMV...vi har inrett klart övervåningen för någon månad sedan men saknar nu bara själva räcket kring trappuppgången på övervåningen. Vi har inte byggt fram någon vägg på sidorna utan tänker bygga ett räcke ut från vägg på vardera sida. Problemet hos oss är att vi av olika anledningar inte vill ha stödstolpe upp i tak, har ännu inte räknat ut hur man ska få det stabilt.

Några bekanta har byggt ett Kalmar: http://storeyshus.blogspot.com där kan Du se ett trappräcke om jag minns rätt.

I övrigt har jag börjat kolla på www.lundbergs.com katalog över lite olika färdigsnidade snickerier. Jag får väl försöka komma ihåg att uppdatera den här tråden när och om jag blir klar :)
 
Vi har inte heller byggt fram någon vägg så vi är precis i samma situation. Det som jag tycker är konstigt är att ska man ha ett räcker i normal höjd kommer det att sticka upp en bit över fönsterkarmen i kupan. Vi kommer att ta hit en snickare som gör ett räcke.
 
Jag förstår, vi är utan kupa så det kan jag inte jämföra med. Antagligen kommer det bli "lite" ostadigt ute vid ändstolpen om man inte gjuter en platta under kanske :)
 
S
Nu vet jag inte hur era hus ser ut men om det är en stolpe från trappräcket är det rätt naturligt att fästa i den alternativt jacka ur en stolpe och skruva fast i bjälklaget. Mot vägg kan man göra sista spjälan eller pinnen så att den går att skruva i väggen.
Snyggast är om man utformar räcket i samma stil som trappan. Ibland kan det innebära att drt är smidigast att beställa fyån trapptillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.