Hej!

Vi har fått byggkredit på 3,5 miljoner, tomten kommer att kosta 1,2 (+ tillägg). Då blir det ca 2miljoner kvar till hus. Min fråga är nu; Hur långt kommer man på 2 miljoner??
Vi har tänkt oss ett 2-plans hus där nedervåningen är inflyttningsklar och så fixar vi resten själva. Men räcker det med 2miljone eller blir det för tajt?? Erfarenheter?
 
Två miljoner räcker väl rätt långt, men...

Har ni inga egna pengar?

Hur ser det ut framåt? Amorteringar budgeterade?
 
Hur stort hade ni tänkt er? Övervåningen är ju det billigaste och hälften av byggsumman brukar vara material. Så ni har väl någonstans i prisklassen 1 miljon för material då, vilket kanske är 100-120 kvm villa maximalt.
 
Myresjöhus Level One eller Smålandsvillan går väl kanske att klämma in.
 
Mikael_L
Smålandsvillan och Älvsbyhus borde vara lätta att rymma i budgeten.

Alla andra hus är ju betydligt dyrare, så det kan ju bli knepigt. Kolla Björkliden-hus t.ex, dom har, vad jag förstått, rätt attraktiva priser.
Sen har ju många hustillverkare en budget husserie med mindre valfrihet osv, som kanske går att skohorna in i budgeten. A-hus Basic, t.ex.

Med en större del eget jobb går det ju också bra.
Men alla entreprenader är inte möjliga/lämpliga att försöka införa eget jobb i.
Sen är det väl också en fråga om vad egen tid ni har att skjuta till.


dhanjel skrev:
Myresjöhus Level One eller Smålandsvillan går väl kanske att klämma in.
Myresjöhus har jag läst om såpass många misslyckade entreprenader här på forumet att jag skulle själv ställa mig tveksam.
Dom verkar skita såpass mycket i kundnöjdhet att det är stor risk att dom är nästa som konkar.
 
Redigerat:
Glöm inte att räkna med vad det kostar att fixa tomten, det är dyrare en vad de flesta vill tro.
 
Ni kan då presentera för husleverantörer era ekonomiska ramar, önskemål om husstorlek, entreprenadform, och jämföra deras offerter. Det gäller att sätta sig in i vad som ingår så att man inte jämför äpplen och päron.

En spontan tanke är att det är bra att ni har en begränsad budget. Det är lätt att ta på sig för stora lån, att tänka för stort och så slutar det väldigt dyrt. Ett icke alltför dyrt hus brukar vara lättare att sälja, om det skulle behövas. Har sett nybyggen där man slagit på för stort, det går inte att avyttra sedan om området inte är mycket eftertraktat.
Som sagt, tomten kostar också. Kanske vill ni ha garage eller carport.
 
Vi hade en budget på 5. Tomt gick på 1,7 huset 3,2 men slutsumman med mark/spräng, el, bygglov, etc etc hamnade på 6,2 millar
 
För oss utgjorde avgifter, bygglov, KA o.s.v , extra markarbeten 14% av totala produktionskostnaden. Hus+tomt 85% alltså. Finplanering tomten ligger utanför dessa kostnader.
 
Här i Falun var det ett hus till salu nyss för ganska 2,2 miljoner, jag tror det var ungefär samma som byggkostnaden inkl tomt för ca 0,3 miljoner. Jag tror det var ett enplans älvsbyhus på krypgrund på ca 130 m2, vinylmattor som golv i hela huset, vinyl i båda badrummen, radiatorer och inte golvvärme, enbils kallgarage, enkelt kök, uppvärmning med frånluftsvärmepump och fjärrvärme och färdig gräsmatta på tomten.
 
Red John, hur var det hade ni andra pengar att sätta in? Annars kan 2 milj för huset vara för mycket. 1, 2 för tomt, 2 milj för hus, då är det 300.000 kvar för avgifter o annat. Är tomten platt o lättbyggd eller måste ni spränga, schakta? Behövs ngn typ av souterrängarbete för hus eller garage? Om tomten sluttar kanske ni måste mura för att stötta upp mot gata o.s.v. Kanske vill ni ha ngt tillval. Men det finns nog alternativ under 2 milj.
Som sagt, man får be om ordentliga produktionskalkyler så ser ni.
 
Hej och tack för alla svar!

Vi har en del sparat redan (runt 350k) och försäljningen av nuvarande lgh kommer att ge lite (svårt att säga hur mycket, 100-150k troligtvis, sen skatt och mäklaravgifter).

Angående tomterna; de kommer från kommunen och är från väl förberedda. Plan åkermark, allt är förberett fram till tomtgräns, ingen sprängning eller pålning behövs. Möjligtvis så behövs påfyllnad av matjord om man inte kan spara det som grävs bort för grunden.

Detaljplanen tillåter endast 4,5m byggnadshöjd så tyvärr är rena 2-plans hus inte aktuellt. Och vi är inte förtjusta i standard 1,5-plans hus utan vill gärna ha något lite mer spännande (i brist på annan beskrivning) :)

Vi har säkert möjlighet till mer än 3,5 miljoner i total budget men i så fall vill vi nog spara ihop mer startkapital själva först (undvika att låna till de övre 15%). Och frågan är om vi vill låna så mycket även om vi har väldigt god ekonomi i dagens läge.

Vi har möjlighet att göra en del själva men det kan vara lite svårt att begränsa sådant arbete när man bygger 1-plans och rent stomrest mäktar vi inte med då vi jobbar fulltid båda två och har två småttingar. Hade man kunnat bygga 2-plan hade man kunnat skippa inredningen där uppe och göra det senare men tyvärr, detaljplanen är inte på vår sida.

Ingen enkel ekvation det där att bygga hus märker jag, ännu tydligare nu när man skriver ner det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.