Hur har ni andra haft det i samband med mäklare? Vid köp eller försäljning?

Har mäklaren varit aktiv och hört av sig fort eller har det tagit lång tid?
 
Hur har du haft det själv?
 
Jorå, det har varit väldigt blandat. Köpt tre gånger och sålt två, på senare år.
Varför frågar du?
 
Njea, är mest intresserad av lite uppfattningar och upplevelser från andra människor.. Är också intresserad eftersom jag aldrig köpt ngt via mäklare..
 
Ja du, vissa mäklare har varit aktiva och kommunicerat bra, andra har varit rätt loja, och några få direkt hala.
Allmänt svar till en allmän fråga.
 
Göran.W
Jag har stött på alla sorters mäklare och en ut märkte sig på ett tråkigt sett.
Skulle titta på ett hus och innan vi han in sa han att det fanns ett bud på utgångs priset.
Väl inne så var det snabbt uppenbart att det skulle kosta runt 500 000 kr att renovera huset bla taket som hade konstiga former, elen, putsen osv.
Han säger än engång att han hade bud på utgångs priset som var runt 400 000 kr
Säger bara till mäklaren sälj fort för såna dårar växer inte på träd sen åkte jag till nästa hus visning.

Huset låg ute iaf minst 1 år till :)
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Har köpt ett hus genom mäklare och det var den segaste människa jag någonsin mött. Var vi och en annan som budade mot varann. Motparten fick veckor på sig att komma med ett motbud. Tvivlar så här i efterhand ens på att motparten var god för pengarna som krävdes.
 
Det viktigaste rådet man kan ge, när det gäller kontakter med en mäklare:

Lita aldrig någonsin på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbekolla precis allting. Det är lätt att gå i fällan att tro att "det" kan han väl ändå inte ljuga om, sååå oärlig kan han ju inte vara. JO en mäklare kan hitta på hur grova lögner som helst, hur osannolika historier som helst, det finns inga gränser.

Den dag du börjar tycka att mäklare X verkar ju seriös. Då är du på hal is, blir nästa "offer".

En annan sak man skall tänka på både som köpare och säljare, är att en mäklare har inget direkt intresse att göra ett bra försäljningsjobb, sköter han det tillräckligt bra för att inte sabba sitt rykte så duger det.

En mäklare är en säljare, men han säljer inte hus. Han säljer tjänsten att sälja hus. Det viktiga för mäklaren är att få nya uppdrag, att sedan sälja huset är "produktion", dvs. ett nödvändigt ont. Det skall gå så snabbt och effektivt och billigt som möjligt. Hade mäklarna kunnat lägga ut försäljningen till KIna så hade de gjort det. Men produktionen får inte vara av så låg kvalitet att det påverkar folks vilja att köpa tjänsten.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Slapparsmurfen skrev:
Har köpt ett hus genom mäklare och det var den segaste människa jag någonsin mött. Var vi och en annan som budade mot varann. Motparten fick veckor på sig att komma med ett motbud. Tvivlar så här i efterhand ens på att motparten var god för pengarna som krävdes.
Säljaren hade kanske inte bråttom.
Varför la du inte in tidsbegränsning på dina bud då? Typ, budet gäller i 24 timmar. Hade kanske satt fart.
 
hempularen skrev:
Lita aldrig någonsin på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbekolla precis allting. Det är lätt att gå i fällan att tro att "det" kan han väl ändå inte ljuga om, sååå oärlig kan han ju inte vara. JO en mäklare kan hitta på hur grova lögner som helst, hur osannolika historier som helst, det finns inga gränser.
Men nu överdriver du väl lite...;) Eller kanske inte :eek:
 
  • Gilla
Omar p
  • Laddar…
kindvall skrev:
Säljaren hade kanske inte bråttom.
Varför la du inte in tidsbegränsning på dina bud då? Typ, budet gäller i 24 timmar. Hade kanske satt fart.
Kändes inte som mäklaren hade minsta brådska och vi ville verkligen ha huset. Sen var det första husköpet så man var väl kanske lite mesig.
 
Alfredo skrev:
Men nu överdriver du väl lite...;) Eller kanske inte :eek:
Det där är ett funkishus hyfsat centralt i Linköping om jag ser rätt. Vilken mäklare var det, någon som vet?

Sent from my mobiltelefon using Byggahus.
 
magda136 skrev:
Vilken mäklare var det, någon som vet?.
Bilden i artikeln är "märkt" med "Foto: Svensk fastighetsförmedling", så man får väl anta att det är dom.
 
Aha, såg inte det när jag kollade från mobilen...

Sent from my mobiltelefon using Byggahus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.