Hej.
Jag tänker bygga en gångbro över en sänka. Sänkan är 4 meter djup, 8-10 meter bred med branta väggar. Jag har tänkt använda överbliven järnvägsräls som stomme. Kan det vara en bra början.
Min fråga är kort och gott: Vet nån vilka bestämmelser som gäller för att bygga en sån bro, eller vart får man tag på sånna ev. bestämmelser?
 
Byggnadsnämden ger dig råd och tips. Och regler...
 
Troligen behövs det byggnadslov.
Kontakta kommunen. De vill nog även ha en beräkning på hållbarheten, det kan någon på forumet fixa åt dig om du inte har möjlighet själv. Skulle va kul att få en uppföljning med ritning/skiss.
 
./.Troligen behövs det byggnadslov.  
Kontakta kommunen. De vill nog även ha en beräkning på hållbarheten, det kan någon på forumet fixa åt dig om du inte har möjlighet själv. Skulle va kul att få en uppföljning med ritning/skiss.   ./.


Håller jag med om, intressant ärende.
Funder nu riktigt nog på vilka möjligheter som finns, kanske du kan söka på nätet efter olika konstruktioner.
Eller varför inte en sån där hängbro, några rep och lite brädor, som används i filmer för att göra det hela lite mer dramatiskt.. undrar vad byggnadsnämnden tänkt.

Men jag funderar, är det inne på din egen tomt, kan man kanske diskutera om det är nödvändigt med ett bygglov för en gångbro. Om du inte vill söka bygglov direkt, kan du ringa till en annan kommuns byggavdelning eller gå dit och fråga om vilka regler som gäller. Jag menar, du behöver kanske inte oroa din kommun om vilka planer du har, det dom inte vet har dom inte ont av.

http://www.wildlifeservices.co.uk/bridges.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.