Har läst många inlägg om folk som är drabbade av dåliga hantverkare och saltade fakturor. Men de flesta verkar snällt betala sina fakturor ändå och jag barar undrar varför det inte är fler som bestrider sina fakturor.

Kom ihåg att när du betalar en faktura, så är det faktisk nästan samma sak som att du faktiskt godkänt den! Och att få ut någon ersättning i efterhand är i stort sett omöjligt. Och glöm alla försäkringar, där finns knappast något att hämta.

Det är faktiskt inte så märkvärdigt att bestrida en faktura och om alla som blivit drabbade av dåliga hantverkare skulle göra det. Så skulle det resultera i en nyttig sanering i branchen (vem vill jobba utan att få betalt?). Och det finns stora pengar att spara för fastighetsägarna

Men det är viktigt att aldrig skriva skriva på avtal som man inte begriper fullt ut. Aldrig betala för jobb som inte är utfört till belåtenhet. Och dokumentera allt, ta hjälp av en bygginspektör om du är osäker (det är en billig försäkring och perfekt vittne om det skulle behövas). Kolla att du har rättshjälp i någon försäkring. Och bestrid fakturan skriftligt, så snabbt som möjligt.
 
Instämmer!
 
Håller med! Men många besvikna kanske inte ens säger nåt till hantverkaren i fråga. Utan går tyst omkring hemma med handen knuten i fickan, muttrandes diverse fula ord, för att tillslut på sin höjd skriva av sig här tex.

Jag tror de flesta (seriösa) hantverkare vill veta om kunden är missnöjd!

Fast de exempel som man läser om här verkar det inte hjälpa med att prata med hantverkaren, där håller jag definitivt med om att man ska bestrida fakturan!
 
om nån tar betalt för ett jobb som de inte utfört rätt eller att det ska ha mer betalt än de ska är det väll bedrägeri i båda fallen och man ska inte uppmuntra kriminalitet så då ska man väll se till att så många som möjligt som håller på med bedrägeri åker dit

så det är väll att bestrida fakturan och dokumentera allt och polisanmäl skojaren så kanske han tänker efter en gång till när han är anmäld ofta och då kanske efter ett tag åklagare kollar upp det mer så får han antingen försvara sig i rätten eller sluta med att fuska och salta räkningarna

eller är det fel tankesätt att de som begår brott ska åka dit och det är ju brottsligt att bedra folk
 
Sen finns det ett fåtal som har helt fel förväntningar kring saker...
Till exempel om man har en läcka på ett tak kring en skorsten och anlitar en plåtslagare som åtgärdar det med att täta skorstensintäckningen för säg en 2.500:-

Då kan man knappast komma och klaga sen på att det även läcker på något annat ställe med och skrika om att alla läckor skulle lagats.

Varför sker då sådant här?

I bästa fall så helt enkelt för att köparen har helt orimliga förväntningar och att man kommunicerat för dåligt.

I värsta fallet så är köparen från början på det klara med vad som kommer att ske och ser det som en möjlighet att få flera saker lagade gratis.

De flesta hantverkare känner nog igen situationen, det är inget speciellt kul och det enda vi kan göra är att försöka vara ännu bättre på att kommunicera och gärna skriftligt då. Tyvärr blir det lätt lite till absurdum då, t ex så får man för att undvika ovanstående scenario kanske skriva "Tätning av skorstensintäckning avseende plåtdetaljer" för att undvika att någon köpare tror att pappen och undertaket kommer att bytas med.

/Kent
 
Men hur vanligt är det att kunder klagar obefogat? Jag diskuterade det med snickaren jag anlitat, han menade att han aldrig råkjat ut för det och bara sett en hantverkarkollega råka ut för det någon enstaka gång.
 
Om ni försöker gå till polisen och vill ha hjälp med dessa bedrägeri. Som det är enligt min moraluppfattning, men tydligen inte i lagens mening, enligt polisen och mina anlitade advokater. De säger bara att detta är civilrättsligt och att man måste driva prossesen själv.

Håller nu på att hjälpa en dam som anlitat en firma för takjobb. Före arbetet startade uppskattade de kostnaden till 120 000:-, men skulle ha 150 000:- för ett fast pris. Så de rekomenderade henne att ta jobbet på löpande.

Hon ringde mig och var förtvivlad när firman fakturerat 140 000 och uppgav att det skulle behövas 150 000:- till för att färdigställa arbetet. Men ändå lyckades jag få henne att avstå från att betala i sista stund.

När jag senare åkte för att ta en titt på det utförda arbetet uppskattade jag att arbete var utfört för 15 000 - 20 000:- om det nu hade varigt riktigt utfört, men det var det tyvärr inte. Ringde både en annat företag som jag känner till och en byggnadsinspektör som kom för att besikta och dokumentera. Och båda höll med om att jag gjort en riktig bedömning och att alla betalningskrav borde bestridas till fullo.

Hon är numera stämd på 140 000:- och det ska bli riktigt roligt att se reaktionerna i rätten när de inser att hon fått hjälp och att det finns både dokumentation och vittnen på deras "bedrägeri"
 
Dom flesta är väl rädda för konflikten, ibland ser ju jobbet rätt och bra ut från början också men sen visar sig problemen efter ett tag.
Men ett jobb som redan från början inte ser/är ok skulle jag aldrig betala för. Ingen hantverkare som varit i mitt hus har krävt betalning i förskott heller så vad jag förstår får man tid på sej att "besikta" resultatet.
 
Instämmer! Dock så tror jag att lagen faktsikt säger att hantverkare skall få betalt, för det som utförts, även om man då till viss del måste göra om. I många fall är avtalet dåligt och hantverkare trycker på med hot, krav o djävulskap.

Jag tiilhör dem som inte betalar mer än jag anser " skäligt" och jag har varit i tingsrätten två ggr och fått två badrum ca 50,000 kr billigare, är inte 40 år ännu. Många orkar inte driva civilrättsligt, efter att man själv jobbar 50h per vecka och bara vill ta det lungt hemma.

Nu befinner vi oss i en tvist där vi sparat 140,000 and counting.

Men fram för att fler ställer krav!!! Det är faktiskt inte så farliga att bestrida......stå på er därute!
 
Redigerat:
Ett bestridande har skett för mitt renoverade och det ska ske ändring.
jag vet inte vad som hänt om jag inte fått råd och hjälp. En annan hade inte förstått kostnader och inte sett allt som var fel gjort.
Så det finns verkligen inget att göra åt att de är lösa?
bara att ta i tu med det själv?
 
Att använda en besiktningsman är guld värt! Kostar lite och då har man en person som mer " legitimt" ställer krav. Även om det är patetiskt att man som kund inte får samma gehör för samma krav.
 
Byggis1976 skrev:
Instämmer! Dock så tror jag att lagen faktsikt säger att hantverkare skall få betalt, för det som utförts, även om man då till viss del måste göra om. I många fall är avtalet dåligt och hantverkare trycker på med hot, krav o djävulskap.

Jag tiilhör dem som inte betalar mer än jag anser " skäligt" och jag har varit i tingsrätten två ggr och fått två badrum ca 50,000 kr billigare, är inte 40 år ännu. Många orkar inte driva civilrättsligt, efter att man själv jobbar 50h per vecka och bara vill ta det lungt hemma.

Nu befinner vi oss i en tvist där vi sparat 140,000 and counting.

Men fram för att fler ställer krav!!! Det är faktiskt inte så farliga att bestrida......stå på er därute!
Hur kommer det sig att du fått tag i så dåliga hantverkare?
Inga ref?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.