Hej!

Under november 2005 visade jag ett fräsbord, och använde Putfile för bilderna. De togs automatiskt bort efter 30 dagar. Den här gången utnyttjas Imageshack, och eftersom jag registrerat mig, kommer kanske bilderna att finnas kvar ett tag.

Två skäl gör att jag återkommer, det främsta är att bordet fungerat ypperligt, sedan har det frågats om hur maskinen sitter fast.

pic00138vj5.jpg

Själva bordet är en 18 mm fabriksmålad skiva. På undersidan är två ekstycken fastskruvade och försedda med hål för de två 8 mm stänger som följde maskinen

pic00137mb3.jpg

Maskinen monterad och fastlåst med tre skruvar. Notera hur enkelt och snabbt maskinen kan demonteras. Bilden visar också anordningen för fininställning av fräsdjupet.

pic00139rl1.jpg

Klart för användning. En skyddande macrolonskiva kan monteras ovanpå anhållet.

pic00140xl1.jpg

Anhållet sett bakifrån. Visar att plattorna på framsidan kan skjutas i sidled beroende på vilken fräs som används.

per

 
Hä hä....jag ÄLSKAR alla dina bilder och tips som ramlar in med jämna mellanrum. :D

Keep up the good work... [smiley=thumbsup.gif]
 
Blir inte fästningen för fräsen sladdrig?

///j
 
Kanonbra bilder på en smart lösning. Har Festool 1000-fräsen och funderat länge på hur man ska göra ett enkelt fräsbord. Ska testa din lösning. Men jag har samma undran som Jomany. Är det så att du lossar skruvarna som håller ekbitarna innan montering så att du kan tighta till fräsplattan mot bordet med hjälp av ekbitarnas skruvar?
 
Ett annat smart sätt för att fästa fräsen, så den sitter riktigt riktigt ordentligt är att skruva fast den genom fräsbordet. De flesta överhandsfräsar har ~M6 hål i bottenplattan för de skruvar som håller fast paralellanslag m.m.
Borra och försänk 2(helst fler)hål genom fräsbordet och skruva fast fräsen med ett antal försänkta M6 och den sitter som berget.

Den maskin jag brukar ha i bordet, Festools OF1010, har en plast-liknande sula som inte möjliggör infästning om man ej borrar hål igenom den, något som inte påverkar fräsens funktion i övrigt.

Enklast är att vända fräsbordets skiva upp och ner, placera fräsen i position och borra genom de gängade hålen med ett något förlitet borr så man ej skadar gängorna, därefter borras hålet upp i skivan och försänks ovanifrån.
 
Hej Jomany och Pingler!

Vid montering av maskinen vilar den på det upp- och nervända bordet, och får i stort sett exakt plats mellan ekblocken. Rundjärnen skjuts sedan genom dessa med god passning och vidare genom maskinens bottenplatta. Låsning  mot järnen sker med de  till maskinen hörande låsskruvarna.  

Pingler - inga skruvar i ekbitarna lossas.

Om nu konstruktionen behöver förbättras, kan man tänka sig låsskruvar ner genom ekbitarna vinkelrätt mot stängerna. I mitt fall behövs de inte eftersom passningen är god.

Väl utförd fyller konstruktionen väl sin uppgift samtidigt som det går snabbt och enkelt att demontera maskinen. Och det är inte minst viktigt!

per
 
Hej,

Får lyfta tråden lite.
Jag blir inte klok på justeringsanordningen. Har en likadan fräs och är intresserad av att göra så som på bilden. Vad jag förstår så är det en ten med ratt längst upp som används för fininställning. Hur fungerar konstruktionen? Den borde väl vara gängad?
Men i vad?

Per eller någon annan??

Vänliga Hälsningar
Mats
 
På fräsmaskinen finns nertill en revolver med tre skruvar. Tag bort en av skruvarna och låt stången (tenen som Du skriver) gänga ner i skruvhålet. En stoppring på stången kan låsas i önskat vertikalt läge.

Vrider Du nu stången medsols, och stoppringen går emot ett fast underlag, kommer maskinen att förflyttas neråt.

per
 
Stången med ratt är helt korrekt invändigt gängad i änden och fästes i en lämplig skruv på djupanhållet. Så är det i alla fall på mina Elu-fräsar och på Festos med om jag minns rätt, det är några år sedan jag använde en Festo.

Är inte ofta man behöver använda det, de flesta djup/höjdinställningar löser man mycket enklare med några provbitar och det vanliga djupanhållet.

/Kent
 
Nästan exakt samtidigt svar *S*

/Kent som undrar varför jag inte kan hålla mig ifrån frågor om fräsar *S*
 
Ah, jag kunde få det till att stången hade sin justering längre upp vid den gröna ratten.
Tack för svaret!

Blir till att hitta ett lämpligt ämne.

Kent.
Jag hoppas att det skall bli lättare att finjustera fräsen när den sitter i ett bord. Jag har tillverkat ett ganska stort bord (ytan), mina armar räcker inte till att både justera och titta på ämnet. I vanligt överhandsläge går det ju bra med org justeringen.

Tack igen!!
 
Som sagt. tag bort en av skruvarna och gänga ner en UTVÄNDIGT gängad stång. M5 om jag minns rätt. Egen tillverkning.

Justeringsanordningen används i första hand då maskinen sitter under ett bord. Vid fräsning uppifrån är det, som Kent säger, enklare att använda djupanslag mot skruvarna i revolvern, eller att helt enkelt justera till önskat fräsdjup och sedan låsa.

per
 
Nu när jag tänker på det, så har vi en hyggligt gammal ELU-maskin på jobbet. Den har en stor ratt som man justerar djupet med. Borde vara en liknande konstruktion. Har för mig att det gick fint att använda den.
Det är nog närmare 15 år sedan jag använde den senast, så jag minns inte hur det såg ut exakt.
 
DEWALT DE6956 FINE HEIGHT ADJUSTER - DW613/615/621
eller
DEWALT DE6966 FINE HEIGHT ADJUSTER FOR DEW625EK
(tror du får byta ut DE till DW i Sverige eller så var det DE som var rätt)

DEW6966_frontpage.jpg
 
Går det att få igång bilderna ovan på nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.