vatten uppv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på om jag får "självsug" till poolen på detta sätt, någon kunnig på området?

Trädgårdsslang upp på omklädningsrummets tak och sedan ner i polen igen.

Båda ändarna i poolen.
ca 7 meter upp
hur många meter jag vill/behöver/får plats med ner

Enligt min simpla hjärna borde typ 100 meter Nedgående dra med sig 7 meter uppgående vatten?
 
Varför menar du att du skulle få självsug? Vill du att vattnet ska cirkulera behöver du ju en pump då evighetsmaskinen ännu inte är uppfunnen.
 
tumult skrev:
[bild]
Funderar på om jag får "självsug" till poolen på detta sätt, någon kunnig på området?

Trädgårdsslang upp på omklädningsrummets tak och sedan ner i polen igen.

Båda ändarna i poolen.
ca 7 meter upp
hur många meter jag vill/behöver/får plats med ner

Enligt min simpla hjärna borde typ 100 meter Nedgående dra med sig 7 meter uppgående vatten?
Varmt vatten stiger å kallt vatten sjunker. Vattnet i poolen är oftast kallare än det uppe på taket, självcirkulationen kommer inte att funka.
 
Nimajneb skrev:
Varför menar du att du skulle få självsug? Vill du att vattnet ska cirkulera behöver du ju en pump då evighetsmaskinen ännu inte är uppfunnen.
Jag menar inte att jag ska få det, jag undrar om det kan funka. Självsug är ju ingen nyhet precis. Så jag tänkte att om 100 liter vill rinna neråt så följer 7 liter med vare sig det vill eller inte. Jag vet att evighetsmaskinen inte är uppfunnen så det börjar bli dags!
 
Demmpa skrev:
Varmt vatten stiger å kallt vatten sjunker. Vattnet i poolen är oftast kallare än det uppe på taket, självcirkulationen kommer inte att funka.
Menar du att det skulle funka om det är 0grader i luften och molnigt?
 
Trollvarning???

Det var ju någon liknande tråd i veckan där TS vart avstängd...
 
Nimajneb skrev:
Trollvarning???

Det var ju någon liknande tråd i veckan där TS vart avstängd...
Haha, vad pratar du om, troll? Ska jag bli avstängd för att jag verkar tänka som ett arsel eller?
 
tumult skrev:
Haha, vad pratar du om, troll? Ska jag bli avstängd för att jag verkar tänka som ett arsel eller?
Alla får ju naturligtvis göra en tankevurpa;)
Men det brukar bli lite tradigt när folk hänger i o trollar runt "jorden är platt" teorier.

Svaret på din ursprungsfråga är naturligtvis nej.
Vad man brukar göra är att lägga PEMslang på taket o koppla på en pump som är tillräckligt stark för att orka pumpa runt vattnet.
Vidare så bör man ha någon form av automatik annars riskerar man att kyla ner poolvattnet, tex på nätterna eller regniga dagar.
 
tumult skrev:
Haha, vad pratar du om, troll? Ska jag bli avstängd för att jag verkar tänka som ett arsel eller?
Nej, men snarare för att du uttrycker dig som ett :thumbdown:
 
Nimajneb skrev:
Alla får ju naturligtvis göra en tankevurpa;)
Men det brukar bli lite tradigt när folk hänger i o trollar runt "jorden är platt" teorier.

Svaret på din ursprungsfråga är naturligtvis nej.
Vad man brukar göra är att lägga PEMslang på taket o koppla på en pump som är tillräckligt stark för att orka pumpa runt vattnet.
Vidare så bör man ha någon form av automatik annars riskerar man att kyla ner poolvattnet, tex på nätterna eller regniga dagar.
Tackar!

Som jag skrev så har jag en simpel hjärna och jag påstod heller inte att jag tänkt rätt. Har inga som helst funderingar på att argumentera för saken om nån säger att det är knas.

Kan tillägga att jag inte har någon pool, men det ska bli en till nästa sommar.
Vad kan vara en lämplig pump? är poolpumpen för klen förstås?
 
KnockOnWood skrev:
Nej, men snarare för att du uttrycker dig som ett :thumbdown:
Till skillnad mot för dig då?

Så man blir även avstängd på det här forumet för att man uttrycker sig dåligt.
Om man är otrevlig och hackar på andra får man ingen avstängning?
 
tumult skrev:
Tackar!

Som jag skrev så har jag en simpel hjärna och jag påstod heller inte att jag tänkt rätt. Har inga som helst funderingar på att argumentera för saken om nån säger att det är knas.

Kan tillägga att jag inte har någon pool, men det ska bli en till nästa sommar.
Vad kan vara en lämplig pump? är poolpumpen för klen förstås?
Allt beror ju på vilken typ av pool man har och därmed även vilken utrustning som behövs. På poolforum finns en massa trådar som just beskriver det du funderar på att göra och vilken utrustning som krävs beroende på omständigheterna.
 
Nimajneb skrev:
Allt beror ju på vilken typ av pool man har och därmed även vilken utrustning som behövs. På poolforum finns en massa trådar som just beskriver det du funderar på att göra och vilken utrustning som krävs beroende på omständigheterna.
Kanon!

Låter som att jag ska ta en titt där för att få rätsida på det här.
Har ju ett tag på mig att komma fram till en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.