Jag ska inom kort renovera mitt badrum. Det ligger på ovanplan med träbjälklag på 1200 cc. Jag vill kakla, lägga värmegolv, klinka och sen stoppa in ett bubbelkar. Sambons parfymflaskor etc. skramlar till om man stampar till lite i golvet.

Kan jag tänkas klara mig med att kasta ut våtrumsmattan och lägga golvgips eller är andra åtgärder att rekommendera?

Mvh
Thomas

 
Jo det är jag med på, det är ju det som gäller vid nybygge. Men vad gör man normalt om man har ett 50 år gammalt hus med 1200cc? River upp och reglar mellan befintliga golvbjälkar? I så fall, vad använder man som nya bjälkar och hur fäster man enklast i befintliga?

Alla tips emottages med tacksamhet... :)

Mvh
Thomas
 
Hej
Ditt föreslag var bra om det går att genomföra,
riva upp och lägga in ett par extra balkar imellan.
samt lägg på nya spånskivor och isolera golvet som alltid e bra i gamla hus i allafall för ljudisolering och om man vill ha golvvärme så att det blir någon värme kvar.

Det bästa sen är att lägga på ett skikt med flytspackel
som är armerad 25mm och då utan gips under detta moment ger en mycket stabilare konstruktion än med gipslimmning.

Per

Ta så kraftiga som du får plats med 45*145 eller mer
 
Per & Micke, hjärtligt tack för era tips :D

Hur fäster jag "mellanbjälkarna"? Det känns som att balkskor borde vara ypperligt men vad säger ni som både kan, vet och har gjort det förr?

Det är viktigt att det blir stabilt som tusan för när ungarna kommer i kontakt med vatten så för det med sig en reaktion av sällan skådat slag... :)

Mvh
Thomas
 
japp balkskor det är fina don .......gjorde så själv på övervåningenväxlade av med 300mm c/c det blev stabilt o bra....använd ankarskruv istllet för spik det ger en mycket stabilare infästning
micke
 
Sätt även in ett par kotlingar mellan bjälkarna på mitten så blir det ännu starkare.

Per :)
 
Vad är kotlingar?

Micke, vad hade du för avstånd mellan bjälkarna innan du förstärkte konstruktionen och vilken dimension hade de?

Jag är lite osäker på dim. på mina men jag tror att det handlar om 8 x 4 tum. Låter det rimligt på en kåk från -49? Badrummet, eller det som ska bli badrum (bara dusch hittills) ligger över tre bjälkar varav en i mitten, de andra längs sidoväggarna och jag har hjärteväggen "under dörren" in till badrummet. Mellan hjärteväggen och ytterväggen är det cirka 3,5 meter varav 2,5 är badrum, resten är loftgång.

Jag hade idag plockat ihop kakel i en butik. Jag och säljaren fick verkligen hjälpas åt för att få rullning på vagnen som grejorna låg på. Tyngden (27kvm) skrämde mig lite och jag tog då upp det här med mina golvbjälkar med honom. Både han och hans kollega var tveksamma och rekommenderade mig att kolla upp hur det hela ligger till. Fler slöt upp i diskussionen och någon menade att man inte ska växla av balkar på det vis som vi har pratat om tidigare i tråden, han menade i stället att man måste lägga fler på samma håll som de ursprungliga.

Det hela slutade med att jag på deras rekommendation lät vagnen stå och ska höra av mig inom ett par dagar. Jag blev riktigt besviken och nu undrar jag vad ni på forumet har för tankar, idéer och erfarenheter. Bör jag exempelvis kontakta en konstruktör som kollar upp bjälkarna eller räcker det med att jag tar upp ett hål och då med säkerhet kan ange bjälkarnas dimension?

Mvh
En besviken Thomas :'(

P.S. Kanske blev det lite rörigt, i så fall kan jag fixa till en skiss om någon är nyfiken. D.S.
 
går det att komplitera med flera balkar parallelt med bef är det ju att rek, gickinte hos mig ,,,,,,,,ungefär samma förhållande som hos dig....den mittre "friliggande"balken förstärkte jag med en plåtremsa på var sida 175*3mm*längden på rummet
sedan växlade jag av med 145*45 med c/c30
skruvad å limmad golvspån på det..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.