Hej!

Vi är i färd med att bygga nytt från smålandsvillan. Tycker att jag har koll på det mesta men det är en sak som oroar mig lite. Vägen ligger på västra sidan av tomten vilket väl är det sämsta om man ser till altanbygge och sol. Jag vill helst undvika att ha altan på framsidan. Bifogar lite bilder på hur jag har tänkt mig. Skulle uppskatta jättemycket om det är någon som har några idéer eller erfarenheter kring detta som de vill dela med sig.
vikingstad-nybro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vikingstad-nybro2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där kommer inte bli mycket sol på dom utemöblerna som det är ritat nu........
 
På sommaren går ju solen ned i nordväst så är det soliga grillkvällar du är ute efter så är det helt rätt. Huruvida vägen stör är ju något som beror på vad det är för väg. Vi hade altanen på framsidan på vårt gamla hus. Det var en liten gata som ledde till några få hus som gick förbi och det var rätt mysigt att sitta och vinka till grannarna som kom hem på kvällen.
 
Mikael_L
Vi får vår altan rätt ut mot vägen (villagata), iom att den ligger söder och väster om huset.
Inte så mycket annat att göra då.

Men medveten om "problemet" från första början har vi dragit in huset en god bit in på tomten från vägen, typ 18-19 meter som närmast.
Och för närvarande gnuggar vi geniknölarna om hur vi ska plantera buskar och träd för att det ska bli lagom avskärmat. Vi vill inte ha helt avskärmat, ty det är samtidigt trevligt att ha lite uppsikt över gatulivet.

Men på grannhusen som har uteplatser vända från vägen har ju alla sina altaner där, vända åt samma håll. Så vackra sommarkvällar får dom ju helt enkelt acceptera att bevittna alla grannens aktiviteter hela kvällen, och själva vara föremål för detsamma.
Kan väl vara både trevligt eller otrevligt, beroende på vem man råkar ha som granne.
 
Redigerat:
Skulle flytta bak huset en del och sätta en rejäl häck mot gatan, tuja eller avenbok tex som blir täta men går att hålla rätt smala.Evenuellt också vrida huset 90 grader, så att ytterdörren hamnar mot söder eller norr.
 
Mikael_L
Vilken av SMV-villorna är det ni tänker på? (Växjö tycker jag det ser ut som.)
Och tänker ni köra rakt av med den vanliga planlösningen?
 
Redigerat:
Först ett stort tack till alla som engagerar sig. Är mkt tacksam! :)

Min plan var precis som "mariatherese" var inne på att utnyttja eftermiddags- och kvällssolen. Även om man jobbar så är man hemma runt 16:30 och då börjar solen titta fram på den norra sidan.
Det är också en ganska lugn gata så det lär inte bli mycket trafik där.

Mikael_L: Det är villa Nybro vi har bestämt oss för. Är ju som Växjö fast 1,5-plans. Vi kör den vanliga planlösningen rakt av. Det vi har kollat på är att spegelvända huset så utgång och altan är åt söder men jag tror man kommer ändra sig när man sitter i skuggan av huset så fort man ska ha en grillkväll.

Jag ska testa att flytta huset in på tomten. Vet inte ens om man får det eller om den måste ligga i förgårdslinjen. Får läsa på lite på den punkten. I en perfekt värld så hade jag ju velat ha altan på bakgården men man kanske får titta lite mer på att ha altan på framsidan... Att vända huset har vi också tittat på som "Anna_H" föreslår. Detta blir inte alls bra då vi får alla fina fönster mot grannen och knappt några fönster alls mot den fina utsikten över åkrarna som vi har åt öster. Men tack för förslaget! :)
 
Mikael_L
Alltså nu tycker jag att som du ritat in huset i första posten + altaner är så gott som klockrent.
I alla fall i min smak.
Jag gillar att ha kök mot gata/entré, för att se vem som kommer och vad som händer - check.
Jag gillar att ha utrymmen som inte besväras av södersolsvärme mot söder, här kommer tvättstuga, fönsterlös sovrumsvägg, badrum, och lite kök att smekas av södersolen - check.
Jag gillar att ha morgonsol i sovrummen, för att sovrummen ska vara svala vid läggdags samt att jag gillar att vakna till solljus - check.
Jag gillar altanläge mellan väst till norr, för varmt och soligt mot söder, samt att man ofta använder det mot kvällningen - check.
Jag gillar (men inte så väldigt viktigt) att ha ev groventre så den verkligen blir använd av husets invånare men inte gäster. Så gör infarten lite bredare åt vänster, med plats för gästernas bilar närmast entrén så kommer dom in rätt väg - check.
Så om det bara känns överkomligt att ha altanen i nordvästläget där (map på utsikt, grannar och sånt) så skulle jag klämma dit ett gigantiskt stort altandäck där, och placera huset som du ritat.
Ev dra in det aningen längre från gatan.

Och om det går att ändra på (med iom SMV går väl inte det) så skulle jag sätta altandörren i v-rum åt vänster istället (vända på planlösningen där), förutsatt att utsikten tolererar det greppet.

Som du nu har ritat kommer ni ut på altanen från köket för att äta middagar i kvällssolen, och går ni upp längst upp på altanen kan ni även dricka morgonkaffe i morgonsolen där, eller ev får ni runda husknuten, så dra upp altanen även där, en bit utanför huskroppen.
 
  • Gilla
ByggPm
  • Laddar…
Mikael_L
Förövrigt tror jag inte att jag skulle vilja ha någon altandörr alls i vardagsrummet. :)
 
Skönt att få lite andra infallsvinklar. Alla var bra och föll i min smak också! :)
Efter lite justeringar så blev huset såhär...
vikingstad-nybro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känner mig för första gången riktigt nöjd med skissen. I nästa vecka gör vi slutbeställningen. Känns som om vi måste ha koll på läget då. ;)
 
Mikael_L
ByggPm skrev:
Efter lite justeringar så blev huset såhär...
[bild])
Nästan exakt så skulle jag då göra.
Men jag skulle dra ut altanen ett par-tre meter till mot framsidan/villagatan också (alltså bara förlänga den del som löper utanför gaveln.)
För att därigenom även kunna få sol någonstans på altanen på förmiddagen/lunch-tid om det känns lämpligt.

Och bredda infarten en bilbredd närmare huset, för att gäster ska hitta den riktiga entré-dörren lättare. ;)
 
Redigerat:
Vi har typ nästan exakt likadan tomt, väderstreckmässigt. Som jag sitter och funderar på hur man kan lösa. Ser så himla bra ut! Bra jobbat!
 
Personligen skulle jag inte ha uteplats mot norr då jag gillar värme i söder o väster. Sen släpper du ut mer energi genom att ha en dörr och fönster mer mot norr. Mer energiförbrukningen blir det alltså genom att ha det så som du vill. Jag skulle flytta in huset längre in på tomten. Ha garage i norr läge o hus mot söder. Ha altanen mot söder.
 
Hemmakatten
Håller med hanniss. Jag skulle också flytta upp huset mot norr. Det är bara att titta tillbaka på sommaren som varit. Regn, blåsigt, ingen högsommartemperatur. För min del är det viktigare att ha uteplatser i solläge än att skärma av för de fåtaliga, om ens några, dagar med "för hög" värme. Titta på träaltaner mot norr och mot söder, de mot norr har oftast algbildning och de mot söder är torra och fina.

Det viktigaste är dock att ha uteplatser i olika lägen. Vi har både öster-, söder- och väster-lägen. Men ingen uteplats i direkt norrläge. De få dagar per år det blir för varmt använder vi parasoll.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi bygger en villa Nybro i Vikingstad med tomten i samma väderstreck, är det möjligen ni som köpt tomten brevid oss? I planbestämmelserna för de här tomterna står det att husen måste ha en kortsida i förgårdslinjen som är 6 m in från vägen, vilket begränsar möjliga placeringar en del. Vi valde att spegelvända huset så att vinkelns öppning hamnar mot väster. Bilder finns på vår blogg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.